کد خبر: ۱۲۴۶۷

حکیم مهر - به‌دلیل سردی شرایط آب و هوایی، بلوغ جنسی ماهیان استخوانی به تعویق افتاد و فصل صید این ماهیان از دریا تا 22 فروردین‌ماه تمدید شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات با اعلام این مطلب گفت: به‌دلیل سردی هوا، تقویم مهاجرت ماهیان استخوانی اندکی تغییر کرد.

علی‌اصغر مجاهدی افزود: برای آنکه ماهیان استخوانی بتوانند مهاجرت کنند، دمای آب باید مناسب باشد تا بلوغ جنسی ماهیان محقق شود و امسال به‌دلیل سردی هوا این مسئله به تعویق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تا تاریخ هشتم فروردین‌ماه سال جاری بر اساس بررسی‌های انجام‌شده کمتر از 10 درصد ماهیان به مرحله بلوغ جنسی رسیده بودند که این میزان نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

مجاهدی ادامه داد: بنابراین زمان صید ماهیان استخوانی تا 22 فروردین‌ماه تمدید شد که این تاریخ قطعی بوده و مجددا تمدید نخواهد شد.

وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد صید در سال جاری مربوط به ماهی سفید است و مابقی آن نیز مربوط به سایر گونه‌ها است.

رهاسازی بیش از 300 میلیون قطعه بچه‌ماهی سفید در سال

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات یادآور شد: تکثیر ماهی سفید از روش لقاح مصنوعی و رهاسازی بچه‌ماهیان در رودخانه‌ها انجام می‌شود که سازمان شیلات سالانه بیش از 300 میلیون قطعه بچه‌ماهی سفید را رهاسازی می‌کند.

مجاهدی تأکید کرد: همکاران شیلاتی در رودخانه‌ها مستقر هستند و ماهیان مولد را برای لقاح و تولید بچه‌ماهی صید می‌کنند که پس از آن طی دوره‌ای، در اوایل تابستان بچه‌ماهی‌ها به رودخانه‌ها رهاسازی می‌شوند.

وی اظهار داشت: امید می‌رود که با مساعد شدن شرایط آب و هوایی، عقب‌ماندگی نسبت به سال گذشته که حدود هفت درصد است، جبران شود.

مجاهدی همچنین گفت: با وجود سردی هوا، پیش‌بینی می‌شود که در مجموع میزان تولید آبزیان به حدود 500 هزار تن برسد.

وی در پایان افزود: زمان پیک صید ماهیان استخوانی اسفند و فروردین‌ماه بوده و تاکنون هیچ مشکل خاصی نیز وجود نداشته است.

 

نظر شما
ادامه