کد خبر: ۱۲۴۸۴
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - دکتر هادی قدکچی رئیس موسسه تحقیقات واکسن وسرم سازی رازی و دکتر بهمن عابدی کیاسری مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست این موسسه، 18 فروردین ماه، در گفتگو با خبرنگاران خبرگزاری های جمهوری اسلامی ، فارس ، مهر و ایسنا با تشریح دستاوردها و موفقیت های این موسسه در سال 1391 و تبیین برنامه های سال جاری موسسه رازی به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

(راست : دکتر عابدی - وسط : دکتر قدکچی - چپ : شفیعیان (مدیر روابط عمومی مؤسسه رازی)

در این خصوص به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی، دکتر هادی قدکچی رئیس موسسه رازی گفت: با وجود برخی تحریم ها و مشکلات و موانعی که دشمنان ایجاد کرده اند، این موسسه همچنان ضمن حفظ تولیدات خود، در مسیر توسعه دانش فنی و تولید واکسن های جدید گام بر می دارد.
وی ادامه داد: در زمینه دانش فنی واکسن های جدید نیز موسسه رازی با کشورهای سوئیس، کره جنوبی، استرالیا، روسیه ، هلند، هند و زیمبابوه در حال همکاری است.
قدکچی اظهار کرد: در حوزه واکسن و سرم های انسانی نیز این موسسه با تولید 30 میلیون دز واکسن تعهدات خود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عملی کرده است .
وی یادآور شد: موسسه رازی در سال گذشته 100 هزار آمپول سرم های ضد مار گزیدگی و عقرب زدگی تولید کرد که در بازار جهانی هر آمپول آن معادل 100 یورو ارزش دارد.
به نقل از خبرگزاری فارس ، رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اعلام تصویب طرح کلان تولید واکسن طیور و آبزیان با 30 پروژه در سال جاری از خودکفایی ایران در تأمین واکسن طیور طی سه سال آینده خبر داد.
دکتر هادی قدکچی اظهار داشت: اجرای طرح کلان تولید واکسن طیور و آبزیان با 30 پروژه در شورای عالی عتف با اعتبار 100 میلیارد تومان تصویب شده است.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: طی سه سال آینده تمام نیاز کشور به واکسن طیور در داخل تولید شده و کشور در این زمینه به خودکفایی کامل خواهد رسید.
وی ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد نیاز واکسن طیور کشور در داخل تولید می‌شود و 40 درصد آن را وارد می‌کنیم.
قدکچی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص ارزش واکسن‌های وارداتی طیور گفت: آمار دقیقی وجود ندارد اما سالانه حدود 35 میلیون یورو واردات واکسن دام و طیور در کشور وجود دارد.
وی همچنین از پیشنهاد موسسه رازی در خصوص طرح کلان تولید مواد اولیه واکسن‌ها و داروها به شورای عالی عتف خبر داد و گفت: در صورتی که این طرح به تصویب برسد، تمام مواد اولیه مورد نیاز تولید واکسن و داروها در داخل کشور تولید خواهد شد.
قدکچی همچنین با اشاره به برنامه‌های سال جاری گفت: یک میلیارد دز تولیدات واکسن این مؤسسه در سال جاری افزایش می‌یابد.
وی میزان تولیدات واکسن سال 91 را 3.2 میلیارد دز اعلام کرد که در پایان سال جاری به 4.2 میلیارد دز خواهد رسید.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی همچنین به 10 تولید مهم در سال گذشته اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی واکسن ام ام آر (سرخک، سرخجه و اوریون)، تولید آنتی سرم‌ درمانی پنتاوالان (ضد مارگزیدگی)،واکسن فلج اطفال دوظرفیتی  و تولید آزمایشی واکسن تتراوالان همچنین در زمینه تولیدات دامی، واکسن تب برفکی روغنی، واکسن ماهی، واکسن بروسلوز قطره چشمی و کیت تشخیص بیماری یون، دستیابی به دانش فنی تخم‌مرغ SPF، تولید واکسن PPR، گامبرو از آن جمله است.
به نقل از خبرگزاری مهر، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در بخشی از سخنانش ازبرنامه تکمیل ساختمانهای جدید خطوط تولید سه واکسن پزشکی  ام ام آر، دی تی  پی و سرم ضد مار و عقرب گزیدگی با همکاری وزارت بهداشت و معاونت علمی ،فناوری ریاست جمهوری در سال جاری در صورت تخصیص اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان خبر داد و گفت: این ساختمانها ازGMP و تجهیزات بسیار پیشرفته ای برخوردارند.
دکتر قدکچی  حجم محصولات تولیدی موسسه را در حدود 30 میلیون دز واکسن انسانی، 100 هزار آمپول و سرم های درمانی ضد مار و عقرب گزیدگی برشمرد و اظهارداشت:  امسال برای نخستین بار محصول سرم های درمانی موسسه رازی، علاوه بر تامین نیازهای داخلی، به کشورهای منطقه نیز صادر خواهد شد.
مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز از تولید آزمایشگاهی واکسن "تترا والان" با همکاری انستیتوپاستور ایران خبر داد و گفت: تولید انبوه این واکسن با اخذ مجوز از وزارت بهداشت در سال جاری آغاز می شود.
 دکتر  بهمن عابدی کیاسری با اعلام این خبر افزود: در فرمولاسیون جدید و تولید واکسن تتراوالان و با تزریق این واکسن، فرد در مقابل بیماریهای کزاز، دیفتیری، سیاه سرفه و هپاتیت "بی" واکسینه می شود.
 وی با بیان اینکه تولید آزمایشگاهی این محصول آغاز شده، گفت: تولید انبوه واکسن تترا والان در مرحله اخذ مجوز از وزارت بهداشت است و پس از آن آغاز می شود.
عابدی کیاسری  در خصوص تبدیل واکسن سه ظرفیتی فلج اطفال به دو ظرفیتی که از سال گذشته در کشور آغاز شد، نیز یادآور شد: تغییر فرمولاسیون این محصول در راستای سیاستهای جدید سازمان بهداشت جهانی در موسسه رازی انجام شده است.
وی گفت:  امروز فلج اطفال خوراکی از حالت سه ظرفیتی در آمده و به صورت دو ظرفیتی عرضه می شود.
به نقل از خبرگزاری ایسنا ، رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از تولید 4.2 میلیارد دز انواع واکسندامی در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان تولید نسبت به سال گذشته 1.2 میلیارددز افزایش تولید و شش میلیون و 500 هزار دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور دربردارد.
دکتر هادی قدکچی اظهار داشت: سال گذشته بیش از سه میلیارد دز انواع واکسن طیور و 300 میلیون دز واکسن‌های دامی که مورد نیاز کشور بوده است، تولید و عرضه شد وتوانست از خروج بالغ بر 300 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند.
قدکچی ادامه داد: یکی دیگر از واکسن‌های تولید شده در این موسسه واکسن طاعوننشخوارکنندگان کوچک به نام PPR بوده که سالانه به 10 میلیون دز نیاز داریم و موسسهموفق به تامین نیاز کشور شده است.
وی درباره برخی مشکلات ایجاد شده در زمینه واکسن آنتروتوکسمی گوسفند و بز در سالگذشته عنوان کرد: سازمان دامپزشکی در سال گذشته برای تامین نیاز واحدهای دامی کشوردرخواست تولید 70 میلیون دز از این واکسن را به موسسه داد که موسسه موفق شد تاپایان سال، به میزان 78 میلیون دز از این واکسن را تولید و عرضه کند .
قدکچی اضافه کرد:‌ در آستانه سال نو به دلیل ایجاد شدن تقاضای کاذب برای اینواکسن موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نسبت به تولید واکسن آنتروتوکسمی گوسفندو بز اقدامات مناسبی انجام داد و تا پایان فروردین ماه، 10 میلیون دز دیگر از این واکسن آماده تحویل به بازار خواهد بود.
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
0
0
متاسفانه علی رغم ادعای ذکر شده مبنی بر کاذب بودن کمبود واکسن آنتروتوکسمی، این واکسن در زمستان توزیع نشد و موجب تلفات در بره های نوزاد در گله های که با واکسنیناسیون به هنگام در سالهای قبل تلفات نداشتند شده است.لذا نمی توان با بیانات زورنالیستی حقایق را انکار و همواره از جیب دامپرور مستضعف کشور هزینه کرد. دانش آموخته دامپزشکی
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
0
بهتر است خبر نگاران محترم ادعاهاي مسؤلين را تعقيب و بر صحت يا شعاري بودن آن بعد از موعود مقرر با پيگيري هاي واقعه بينانه واقف شوند و براي جامعه اي خود درستي يا نادرستي آن را آشكار كنند .كه در مورد همينخبر ميشود پيگير ادعاهاي قبلي مسولين محترم شد. واگرنه اين سنت غير حسنه كه حرفها به واقعيت و عمل نزديك نيست همواره ادامه خواهد داشت.و حرفي زده ميشود ولي كسي مسؤليت حرف خود را نمي پذيرد.متشكرم
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
0
0
...........واکسن انتروتوکسمی .......اونوقت واکسن PPr می سازید؟؟
آخه تا کی .........؟؟- دکتر دامپزشک
ناهیدی
|
-
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
0
0
دکترقدکچی اصولا به حضور رسانه ها و بنگاههای خبری در موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی زیاد علاقمند نیستند!
نظر شما
ادامه