کد خبر: ۱۲۵۲۶

حکیم مهر - در حالیکه اخیراً معصومه ابتکار ، عضو شورای شهر تهران و رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست می گوید 90درصد فراورده های غذایی از کانال سازمان میادین می گذرد و بررسی های به عمل آمده بر روی این محصولات حکایت از مسموم بودن بخش قابل توجهی از آنها دارد اما عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است افرادی که چنین مطالبی را عنوان می کنند باید به صورت مصداقی بگویند تا ما موضوع را بررسی کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پارسینه، حسن تامینی نماینده رشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: ما قبول داریم روی برخی از مواد غذایی سموم آفات وجود دارد و پیش از این نیز کار کارشناسی انجام شده بود.

وی ادامه داد: همچنین در برخی از موارد ما شاهد بودیم که سبزیجات در حاشیه شهرها با فاضلاب آبیاری می شد که ما بررسی کردیم و جلوی این اقدامات گرفته شد. حتی در این خصوص در کمیسیون بهداشت از وزیر جهاد و کشاورزی و بهداشت سوال کردیم و این سوال به صحن مجلس آمد و مورد بحث قرار گرفت. نظر بنده این است که افرادی که چنین مطالبی را عنوان می کند باید به صورت مصداقی به ما بگویند که چه محصولاتی مشکل دارند تا ما پیگیری کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما استاندار مشخصی در خصوص واردات محصولات کشاورزی نداریم، خاطرنشان کرد: در مصرف سموم و کود پیش از این خیلی کار کارشناسی انجام نمیشد و برنامه ریزی نداشتیم بنابراین شاهد استفاده بی رویه از سموم و کودها بودیم. مخصوصا در بخش میوه های وارداتی ما این بحث را داشتیم. چون ما استانداردی در خصوص میزان سموم موادغذایی نداریم این مشکلات ایجاد می شود. برای مثال در بحث واردات برنج آلوده ما جلوی آن را گرفتیم اما استانداردی که واقعا نشان دهد که استاندارد میوه، برنج و... وجود نداد و ما نیازمند هستیم که استانداردهایی را برای موادغذایی وارداتی و یا داخلی در نظر بگیریم. 

تامینی به مشکلاتی که سموم باقی مانده درمواد غذایی می تواند برای ما ایجاد کند اشاره کرد و یادآورشد: قطعا چنانچه سموم بر سر سفره های ایرانی ورود پیدا کند موجب بیماری، مسمومیت و حتی سرطان می شود. آلودگی مواد غذایی مشکلات بسیاری را می تواند ایجاد کند و دهها بیماری وجود دارد که به واسطه آلودگی های غذایی، میوه جات، سیفی جات و نان می تواند ایجاد شود. 

وی در خصوص آلودگی آب تهران نیز اظهارداشت: ما در خصوص آلودگی آب تهران بررسی داشتیم که خصوصا درتابستانها در برخی از مناطق مانند راه آهن تهران آب آلوده بود چرا که به اجبار ازکه از چاههای ذخیره آبی استفاده می کردند. بحث های خوبی انجام شد و ما تصمیم گرفتیم که تا اطلاع ثانوی از آب آشامیدنی سالم در قالب مخزنهایی در اختیار آن مناطق قرار دهند که این مشکل هم حل شده است.

این عضو کمیسیون بهداشت افزود: بحث نیترات آب تهران نیز مطرح بود که بجای کلر ترجیح می دادند از نیترات استفاده کنند که این مشکل نیز هم رفع مشکل شده است. در هر صورت اگر جایی بحث آلودگی بود حتما بگویید تا ما بررسی کنیم.

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه