کد خبر: ۱۲۵۵۵
حکیم مهر - عباس رجایی در جمع اتحادیه مرغداران کشور با اشاره به فعالیت‌های شرکت پشتیبانی امور دام گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس شرکت پشتیبانی امور دام را به رسمیت نمی‌شناسد، این شرکت باید منحل شود چرا که شرکت کشور را اسیر خود کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، وی افزود: راهکار مقابله با آمریکا و استکبار جهانی در کار، تولید و تلاش است، اگر می‌خواهیم در مقابله با استکبار پیروز باشیم، نباید واردات 40 میلیارد دلاری را به 80 تا 90 میلیارد دلار افزایش دهیم، چرا که این اقدام راهکار مقابله با آمریکا نیست.

* ایران می‌تواند غذای یک میلیارد و 500 میلیون نفر را تامین کند

وی تصریح کرد: ایران اسلامی قادر است غذای بیش از یک میلیارد و 500 میلیون نفر از جمعت جهان را با استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و منابع تامین ‌کند، اما متاسفانه در شرایطی قرار دارد که گوشت و مرغ مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رسیدن به استقلال و خودکفایی در بحث محصولات کشاورزی، کشور نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده است، ادامه داد: به دولت می‌گوییم در حالی که نمی‌توانید به شعارها جامعه عمل بپوشانید نباید در امر تولید دخالت داشته باشید، امر تولید را به حال خود رها کنید تا خود راهش را انتخاب کند.

رجایی با اشاره به نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در امر تولید گفت: در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها شده است، به طوری که اگر بخش دولتی مصوبه‌ای را به تصویب برساند که در آن نماینده‌ای از تشکل‌ها حضور نداشته باشد، آن مصوبه قابلیت اجرا ندارد و این نشان دهنده اهمیت و تقش تشکل‌ها در امر تولید است.

وی ادامه داد: متاسفانه تشکل‌ها به دلیل ترسی که دارند از قبول مسئولیت فرار می‌کنند و دولتی‌ها هم به دلیل دل بستن به مسئولیت‌ها اجازه کار نمی‌دهند که با این شرایط نمی‌توان انتظار تولید داشت.

* مصرف روزانه 60 گرم پروتئین به ازای هر نفر

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ادامه از هدف‌گذاری مصرف روزانه 60 گرم پروتئین به ازای هر نفر در کشور خبر داد و اظهار داشت: برای رسیدن به این مهم باید میزان تولید گوشت مرغ از 2 میلیون تن به چهار تا 5 میلیون تن افزایش یابد که برای رسیدن به این مهم باید اتحادیه‌ها، تولید کنندگان و وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ مدون داشته باشند.

رجایی بیان کرد: برای افزایش تولید مرغ به 5 میلیون تن باید برای بهبود وضعیت تولید، پراکنش منطقه‌ای، تاسیسات، تسهیلات، تامین سرمایه در گردش مرغداری‌ها، تامین علوفه مورد نیاز و دیگر مسائل زیر ساختی برنامه‌ریزی کرد و با یک بسته سیاستی مشخص حرکت کرد.

* با بودجه‌های دولتی نمی‌توان دست به تحول زد

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم راه‌اندازی یک صندوق به منظور پرداخت تسهیلات بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد و بیان داشت: مسئله‌ای که هم‌اکنون از سوی اتحادیه‌ها و مرغداران مطرح می‌شود درخواست تامین 500 میلیارد تومان تسهیلات به منظور بهینه‌سازی سوخت واحدها‌ست، این در حالی است که با تولید 2 میلیون تن مرغ در کشور 10 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود که می‌توان 10 درصد از این منابع را در صندوق گذاشت و از محل اعتبارات این صندوق نسبت به بهینه‌‌سازی واحدهای مرغداری اقدام کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بودجه دولت در شرایطی سختی قرار دارد که نمی‌توان با این بودجه دست به تحولات عظیمی زد، بخش کشاورزی نیازمند این است که بخش خصوصی منتظر نماند و خود وارد عمل شده و در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

* توجه به برند‌سازی و تولید در مقیاس بزرگ

رجایی برند سازی و تولید در مقیاس بزرگ را راهکار دیگری برای رهایی از مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: چرا باید برای تولید مرغ 20 تا 30 هزار قطعه‌ای هزینه و سرمایه‌گذاری کرد، در حالی که می‌توان با بزرگ کردن مقیاس تولید هم هزینه‌ها را کاهش داد و هم تولید بیشتری انجام داد؟

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شرکت شهرک‌های کشاورزی را اقدام مناسبی در این زمینه عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی شرکت شهرک‌های کشاورزی و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان مرغداری‌های بزرگ و مدرن با هزینه‌های کم و تولید بیشتر ایجاد کرد که با این حرکت تحولات اساسی در حوزه کشاورزی ایجاد خواهد شد که برای رسیدن به این تحولات باید آستین‌ها را بالا زد.

* در سال جاری رشد منفی خواهیم داشت

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر‌اساس برنامه باید میزان تولید کشور از 2.5 درصد به هشت درصد برسد، اظهار داشت: با روندی که هم اکنون در کشور وجود دارد در سال جاری نه تنها به این رشد نخواهیم رسید، بلکه با رشد منفی نیز مواجه خواهیم شد.

رجایی خواستار ورود مرغداران کشور به عرصه صادرات مرغ شد و خاطر نشان کرد: تولید کنندگان باید در توسعه صادرات مرغ برنامه داشته و وارد عرصه صادرات شوند که لازمه آن افزایش تولید و بالا بردن کیفیت محصول است.

*افرادی به واسطه فعالیت در این شرکت، ثروت‌های میلیاردی کسب کردند

رجایی تصریح کرد: متاسفانه افراد بسیاری به واسطه فعالیت در این شرکت ثروت‌های میلیاردی کسب کردند و من بابت این موضوع تاسف می‌خورم.

وی اظهار داشت: مسئولان این شرکت نشسته‌اند سرمایه دولت را در اختیار گرفته‌اند و به دیگران می‌گویند کار کنید تا به شما سود بدهیم، در صورتی که این کار وظیفه خودشان است، نگاه به مسائل کشور باید نگاه جدیدی باشد تا بتوانیم از تولید و تولید کننده حمایت کنیم و به اهداف والای نظام دست یابیم.

*25 درصد از حساب صندوق توسعه ملی را وارد بخش کشاورزی می‌کنیم

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست استفاده از صندوق توسعه ملی بیان کرد: در سال گذشته بیش از 6 ‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به قیمت ارز دولتی به بخش کشاورزی تزریق شد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال بنا داریم 25 درصد از حساب این صندوق را وارد بخش کشاورزی کنیم که اگر محقق شود یک سرمایه‌گذاری مطمئن در حوزه کشاورزی انجام خواهد شد.

*حوزه کشاورزی نیازمند دو نوع یارانه برای تولید‌کننده و مصرف‌کننده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هدفمند سازی یارانه‌ها اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی مجلس با هدفمند سازی یارانه‌ها به شکل فعلی به شدت مخالف است، حوزه کشاورزی نیازمند دو نوع یارانه است که باید یک یارانه را به تولید کننده پرداخت کرد و یک یارانه را نیز به مصرف کننده.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: دولت باید یک یارانه به بخش تولید پرداخت کند و این اقدامی است که همه دولت‌ها در دنیا آن را انجام می‌دهند.

*استاندارد تغذیه باید در کشور جدی گرفته شود

وی افزود: نمی‌شود به مردم بگوییم برای سلامتی، بهداشت، رفع پوکی استخوان و... باید شیر بخورید و از طرفی آن قدر قیمت شیر بالا باشد که توان خرید وجود نداشته باشد، بگوییم تولید شیر را بالا ببرید اما به دلیل قیمت بالا مصرف کننده نداشته باشیم، این مهم شامل همه بخش‌های کشاورزی می‌شود و باید با یک یارانه مناسب به تولید کننده و مصرف کننده که در پرداخت آن یک نگاه نباشد سلامت و امکان خرید مواد غدایی را به مردم بدهیم.

رجایی افزود: برای این مهم لازم است تعریفی از قیمت متوسط سرزمینی داشته باشیم و درصدی از آن را به عنوان یارانه به تولید کننده و مصرف کننده اختصاص دهیم.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد تغذیه در کشور باید جدی گرفته شود، ابراز داشت: اگر می‌خواهیم استاندارد تغذیه در کشور جدی تلقی شود چاره‌ای نداریم جز اینکه به مصرف کننده یارانه بپردازیم.

* گوش تولید کننده را تیغ نزنیم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت نباید گوش تولید کننده را تیغ بزند تا مصرف کننده در تنگنا نباشد، ضروری است دولت سهم تولید کننده و مصرف کننده را سر جای خود پرداخت کند.

* نارضایتی از پایین بودن کیفیت محصولات پروتئینی

رجایی در ادامه با ابراز نارضایتی از پایین بودن کیفیت محصولات پروتئینی گفت: امروز می‌بینیم مرغ‌های سه تا چهار کیلو وارد بازار می‌شود این در حالی است که عرضه مرغ بیش از یک کیلو و 700 گرم به بازار شایسته نیست.

*گوشت مرغ مادر که باید دور ریخته شود سوسیس و کالباس می‌شود

وی افزود: متاسفانه امروز گوشت مرغ مادری که باید دور ریخته شود برای تولید سویس و کالباس مصرف می‌شود که این جای نگرانی دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم حفظ ثبات در بازار و قیمت‌ها تاکید کرد و ابراز داشت: راهکار حفظ ثبات در بازار راهکاری اقتصادی است و نمی‌توان با تحمیل و اجبار به این ثبات دست یافت.
نظر شما
ادامه