کد خبر: ۱۲۵۷۳

حکیم مهر - قیمت گوشت در فروشگاههای سطح شهر ناگهان به صورت فزاینده ای بالا رفته است و قیمت تا حدود 60 درصد افزایش را تجربه می‌کند. در این میان، مسئولان تنظیم بازار کشور، حذف اختصاص ارز مبادلاتی به واردات گوشت و هدایت واردکنندگان به سمت تامین ارز از بازار آزاد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، قیمت گوشت در سطح فروشگاههای شهر چند روزی است که با افزایش مواجه شده است و در برخی از انواع گوشت قرمز، این افزایش تا 60 درصد هم خود را نشان داده است. به خصوص در سطح فروشگاههای زنجیره ای، افزایش قیمت مشهود است و از سوی دیگر، با پایان یافتن فروردین ماه، بساط توزیع گوشتهای تنظیم بازاری نیز برچیده شده است.

برخی از مسئولان، دلایل متفاوتی را برای افزایش قیمت گوشت در سطح بازار عنوان می کنند که از جمله آن، حذف اختصاص ارز مرجع به گوشت و هدایت واردکنندگان به سمت واردات گوشت با ارز مبادلاتی است. در عین حال، واردکنندگان اما اذعان دارند که در دریافت ارز مبادلاتی برای واردات گوشت قرمز با مشکل مواجه هستند و همین امر، روند واردات را کند کرده است.

یک مقام مسئول در معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت ظرف روزهای اخیر، قطع اختصاص ارز مرجع به گوشت قرمز است، ضمن اینکه مرکز مبادلات ارزی نیز صف طولانی برای اختصاص ارز مبادلاتی به واردکنندگان گوشت تشکیل داده است و همین امر، واردکنندگان را به سمت خرید ارز از بازار آزاد تشویق می کند.

وی می افزاید: استفاده از ارز آزاد برای واردات گوشت، خود عاملی برای گرانی این کالا در سطح بازار شده است. ضمن اینکه گوشت تنظیم بازاری نیز به صورت محدود عرضه می شود.

بهزاد درخور، عضو هیات مدیره مجمع عالی واردات نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: علت اینکه قیمت گوشت در برخی فروشگاههای زنجیره ای از جمله شهروند با افزایش مواجه بوده، این است که این فروشگاه، قبل از عید قیمتای خود را افزایش نداده بود و گوشت تنظیم بازاری را بسته بندی و با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار می داد.

وی افزود: در ماههای پایانی سال گذشته، واردات گوشت با ارز مرجع صورت می گرفت که بر اساس تصمیم دولت، ارز مرجع واردات گوشت حذف و واردکنندگان به سمت واردات با ارز مبادلاتی که دو برابر قیمت ارز مرجع را داشت، هدایت شدند. در عین حال، کنترل های لازم را صورت داده ایم تا قیمت گوشت دو برابر افزایش پیدا نکند و میزان افزایش قیمت کمتر باشد.

درخور گفت: هم اکنون سیاست توزیع گوشت قرمز و بسته بندی آن در واحدهای بسته بندی، تامین گوشت از منابع داخلی است و با توجه به اینکه منابع تولید گوشت قرمز هم اکنون در کشور مناسب است، تلاش کرده ایم تا علاوه بر تقویت تولید داخلی، گوشت با کیفیت تری را نیز در اختیار مردم قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه منابع داخلی گوشت قرمز، هم اکنون پاسخگوی نیاز بازار است، خاطرنشان کرد: البته مسئولان نیز باید برنامه های جلوگیری از قاچاق دام زنده به مرزهای جنوبی و غربی کشور را با جدیت پیگیری کنند و اجازه خروج دام زنده از کشور را ندهند.

درخور ادامه داد: با توجه به افزایش تولید گوشت قرمز در ده استان کشور، هم اکنون منابع با کیفیت تولید داخلی وارد بازار شده است.

یکی از اپراتورهای خرید مجازی فروشگاه شهروند در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در فروشگاههای زنجیره ای به دلیل افزایش قیمت در سطح شهر است و توزیع کنندگان گوشت نیز قیمت را بالا برده بودند، این در حالی است که چند روز توزیع گوشت به دلیل انجام مذاکرات میان توزیع کنندگان و مسئولان شهروند بر سر قیمت و اختلاف نظر آنها متوقف شده بود.

وی می افزاید: بالاخره این توافق حاصل شده است و توزیع گوشت در فروشگاههای شهروند با قیمتهای جدید از سر گرفته شده است.

به گفته وی، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی که تا پیش از عید 22 هزار تومان بود، هم اکنون به 36 هزار تومان و قیمت ران گوساله که تا پیش از عید 20 هزار تومان بود، هم اکنون به 32 هزار تومان رسیده است.

نظر شما
ادامه