کد خبر: ۱۲۵۹۵
حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیش از 60 رأس اسب در فهرج برای تشخیص بیماری مورد غربالگری قرار گرفتند و مورد مثبتی از این بیماری در مراکز پرورش اسب این شهرستان مشاهده نشده است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یکی از مهمترین عوامل خطرساز در سلامت انسان‌ها شناخته شده‌ است که می‌توانند در مدت زمان کوتاه سلامت جامعه انسانی را به مخاطره بیندازند.
وی عنوان کرد: از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌توان به بیماری مشمشه اشاره کرد که بین انسان و تک سمیان مشترک بوده و در صورت برخورد انسان با حیوان آلوده سریعاً بیماری منتقل می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج تصریح کرد: در این راستا شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در سال گذشته اقدام به تشخیص و جداسازی دام‌های آلوده به بیماری با به کارگیری تست مالئیناسیون کرده که بیش از 60 رأس اسب مورد غربالگری قرار گرفتند و مورد مثبتی از این بیماری در مراکز پرورش اسب شهرستان فهرج مشاهده نشده است.
بمان‌دشتی تصریح کرد: انتقال این بیماری از طریق ترشحات بینی و ترشحات چرکی زخم‌های جلدی دام بیمار به انسان صورت می‌گیرد و بیماری به سه فرم حاد، مزمن و عودکننده بروز می‌کند.
وی افزود: بیماری مشمشه که عامل آن باکتری سودوموناس‌مالئی است در انسان با علایمی چون تب، تعریق شدید، سرفه، زخم‌های جلدی، زخم در بینی به همراه ترشحات چرکی دیده شده که وجود آبسه در طحال، کبد و ریه‌ها نیز گاهی مشاهده می‌شود و در تک سمیان با علایمی مانند تب، تنگی تنفس، افسردگی و کاهش وزن، ضایعاتی در بینی با ترشحات سروزی، ندول‌های زیر جلدی و زخم‌هایی با ترشحات چرکی عسلی رنگ، افزایش قطر عروق لنفاوی و ... همراه است.
این مسئول خاطر نشان کرد: رعایت شرایط قرنطینه‌ای، جداسازی و معدوم کردن حیوان آلوده، به حداقل رساندن تماس با حیوان آلوده، سوزاندن وسایل نگهداری و تیمار حیوان آلوده، دفع و دفن بهداشتی و سوزاندن فضولات حیوان آلوده و انجام تست مالئین از جمله اقداماتی است که در کنترل این بیماری نقش بسزایی دارد.
نظر شما
ادامه