کد خبر: ۱۲۵۹۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم و آذربایجان شرقی

 

اجرای طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی درقم


اداره کل دامپزشکی استان قم جهت کنترل بیماری تب برفکی دربخشهای جعفریه وشهرک لبن اقدام به عملیات واکسیناسیون گاووگوساله برعلیه بیماری تب برفکی نموده است. این طرح بصورت صددرصدرایگان انجام که درآن 6 اکیپ بخش خصوصی حضورداشته وبه مدت 10 روزکاری صورت میگیرد. پیش بینی میشوددرطرح مذکورحدود 35 هزارراس گاووگوساله واکسینه گردند.

----------------------------

 

آغاز عملیات واکسیناسیون بروسلوز(تب مالت)گوسفندی در آذربایجان شرقی


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از شروع عملیات واکسیناسیون بروسلوز(تب مالت) رایگان گوسفندی در استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی،دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی استان بیان نمود واکسیناسیون فراگیر،آموزش و ترویج و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از روش های پیشگیری و مبارزه با بیماری بروسلوز در جمعیت‌های دامی است و در این راستا طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز گوسفندی در سطح استان با همکاری بخش خصوصی آغاز گردید.
وی تصریح نمود: واکسیناسیون بروسلوز به منظور افزایش سطح ایمنی در برابر بیماری و تداوم آن توسط واکسنهای RD.Rev1 وFD.Rev1درجمعیت بره، بزغاله ، گوسفند و بز و تزریق واکسن های RD.RB51 وFD.RB51 در جمعیت گاو و گوساله عملی می‌گردد.
وی افزود در این طرح بیش از یک میلیون و صد هزار راس گوسفند و بز و 770 هزار راس بره و بزغاله استان توسط 54 مرکز مایه کوبی بخش خصوصی به صورت رایگان طی دو ماه واکسینه خواهند گردید.
مدیر کل دامپزشکی استان گفت: بیماری بروسلوز به دلیل ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای است و علاوه بر بعد اقتصادی از نظر اینکه بیماری مشترک بین انسان و دام می‌باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .
وی در پایان اعلام نمود: سامانه پاسخ به مسائل دامپزشکی به شماره 1512 در سطح استان راه‌اندازی شده است، از مردم و دامداران منطقه درخواست کرد تا هرگونه مسائل مربوط به دامپزشکی را توسط این سامانه با اداره دامپزشکی استان  در میان بگذارند تا در اسرع وقت رسیدگی و اقدامات لازم به عمل آید .

نظر شما
ادامه