کد خبر: ۱۲۶۱۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام، خراسان رضوی و کلات

 

اجرای طرح واکسیناسیون شاربن و آبله در جمعیت گوسفند و بز استان ایلام

 

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام گفت : طرح واکسیناسیون شاربن و آبله از ابتدای فروردین ماه سال جاری با استفاده از توان 50 اکیپ بخش دولتی و خصوصی  در سطح استان آغاز گردیده و تا پایان تیر ماه  بمدت 90 روز کاری حدود دومیلیون نوبت سر واکسیناسیون بصورت رایگان برای دامداران در سطح استان انجام می پذیرد .دکتر پیرانی افزود واکسیناسیون شاربن در شهرستان های مهران ، دهلران ، ایوان ، آبدانان ، دره شهر ، ملکشاهی در راستای اجرای استراتژی بلند مدت شاربن و مطابق  پروتکل اجرایی سازمان دامپزشکی کشور حذف شده و برنامه مراقبت فعال و غیر فعال بیماری شاربن در دستور کار قرار گرفته است . ضمناً در بخش های چوار و مرکزی شهرستان ایلام و شهرستان های  سیروان ، سرابله  در سال جاری واکسیناسیون شاربن و آبله در جمعیت گوسفند و بز انجام خواهد شد .وی افزود بر اساس دستور العمل های سازمان دامپزشکی کشور طبق برنامه ریزی صورت پذیرفته تا پایان سال حدود 6 میلیون نوبت سر واکسیناسیون انجام خواهد شد .دکتر پیرانی از دامداران درخواست نمود با مأمورین دامپزشکی همکاری لازم را در خصوص انجام عملیات واکسیناسیون بعمل آورند .

 

-----------------------------

 

در راستای پیشگیری از تب کریمه-کنگو؛تجهیز کشتارگاه های دام استان به اتاق پیش سرد با جدیت پی گیری می شود


 اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در راستای پیشگیری از بروز احتمالی تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو، تجهیز کشتارگاه های دام استان به اتاق پیش سرد را با جدیت پی گیری می کند. 
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای پیشگیری از بیماری یادشده، با توجه به پی گیری های انجام شده، تا بحال تعداد 17 کشتارگاه دام استان به اتاق سرد مجهز شده اند و این روند با شدت بیشتری در سال جاری در حال پی گیری است و امید است با همکاری سایر نهادهای ذیربط، تمامی کشتارگاه های دام استان به این امکانات مجهز شوند.

دکتر جعفر عطارباشی، اعلام داشت: نگهداری لاشه های گوشت استحصالی در اتاق سرد به مدت 24 ساعت سبب غیرفعال شدن بسیاری از عوامل بیماری زا، از جمله ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو می شود و  بر این اساس، سالم سازی گوشت روند مطلوبی طی خواهد کرد.

وی افزد: برای مقابله با بروز احتمالی بیماری یادشده و سایر بیماری ها، علاوه بر اقدمات پیشگیرانه، آموزش افراد مرتبط و مخاطبان در جامعه هدف، نقش بسیار مهمی دارد لذا در این جهت اداره کل دامپزشکی استان، علاوه بر سمپاشی دام ها و اماکن نگهداری آنها، آموزش دامداران، کارشناسان، پرسنل صنوف کشتارگاه، بسته بندی، حمل گوشت و دیگر صنایع وابسته را انجام داده و این مهم در سال جاری نیز با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت.

وی عدم رعایت بهداشت در تماس با دام زنده و ترشحات آن را از جمله عوامل مهم در انتقال بیماری فوق در افراد دانست و از کلیه شهروندان خواست تا از هرگونه کشتار د ام، خارج از کشتارگاه و در منازل و معابر عمومی اجتناب نموده و سلامت شهروندان را به مخاطره نیندازند.

عطارباشی از شهروندان خواست تا تمامی فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا مورد مشکوک در تولید و عرضه این فرآورده ها، مراتب را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی محل سکونت خود اطلاع دهند.

وی میزان گوشت قرمز تولیدی کشتارگاه های دام تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی استان را در سال گذشته بیش از 51 هزار و 580 تن اعلام کرد.

 

----------------------------------

 

دریافت لوح تقدیر با عنوان مدیر نمونه در ستاد حوادث شهرستان کلات 


در جلسه شورای اداری شهرستان کلات با اهداء چند لوح تقدیر از تعدادی از روسای ادارات تشکر گردید.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کلات گفت: در این جلسه از مسئول شبکه دامپزشکی با عنوان مدیر نمونه و فعال در ستاد حوادث شهرستان تقدیر و سپاسگزاری شد.
ناصرپور در ادامه افزود: پیگیری و حل معضلات بهداشتی بوجود آمده در حوادث غیر مترقبه از وظایف مجموعه دامپزشکی می باشد که در این راه تمامی همکاران اداری و فنی به نحوی مناسب و درخور تحسین فعالیت می نمایند که همین موضوع سبب دریافت تنها لوح تقدیر فرمانداری با موضوع ستاد حوادث شد و باعث افتخار این شبکه و تمامی خادمان آن می باشد

 

نظر شما
ادامه