کد خبر: ۱۲۶۱۳

حکیم مهر - در حالی که دولت مهم‌ترین کنترل کننده واردات و صادرات گوشت به کشور است، چندی پیش محمد رضا رحیمی معاون اول رییس جمهور، از به کار بردن لاشه پیر گاوهای هندی در سوسیس و کالباس انتقاد کرد.

در بخش‎هایی دیگر از گزارش افکارنیوز آمده است: به دنبال افزایش قیمت گوشت طی سال‌های گذشته، اتحادیه فرآورده‌های گوشتی بر آن شد تا با اندکی تغییرات در ساختار تولیدات خود، قیمت تمام شده آن را کاهش دهد. با توجه به افزایش قیمت گوشت، دیگر استفاده از گوشت‌های مرغوب برزیلی در صنایع فرآوری گوشت امکان پذیر نبود در نتیجه گوشت گاوهای پیر هندی جایگزین آن شد. وزارت بهداشت نیز با توجه به اینکه در جریان فرآوری و تبدیل گوشت به سوسیس و کالباس، این ماده پروتئینی فرآیند حرارت دهی را طی کرده و مخاطرات آن به حداقل می‌رسد، با این تغییر در ساختار تولید موافقت کرد.
خطر گاوهای هندی!

بخش عظیمی از مردم هند، گوشت مصرف نمی‌کنند و گاوهای هندی که در واقع خدایان یکی از فرقه‌های رایج در هند به حساب می‌آیند، در خیابان‌ها سرگردان هستند. این گاو‌ها در طول حیات خود حتی یک واکسن نیز دریافت نمی‌کنند. گاوهای سرگردان توسط باندهایی جمع آوری و از طریق پاکستان وارد ایران می‌شوند.

ورود گاوهای هندی به ایران تقریبا از پنج سال قبل آغاز شد. این گاو‌ها در نقطه صفر مرزی، در استان سیستان و بلوچستان کشتار می‌شوند و گوشت آن‌ها با قیمت‌های ارزان‌تر نسبت به سایر انواع گوشت، عرضه می‌شود. جالب اینجاست که استاندار سیستان و بلوچستان و رییس وقت سازمان جهاد کشاورزی این استان که امروز سکان معاونت برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی را در دست دارد، تمام قد از واردات گاوهای هندی دفاع می‌کردند.

این دو بر این باور بودند که واردات دام زنده و کشتار آن در نقطه صفر مرزی برای مردم سیستان و بلوچستان اشتغال ایجاد می‌کند. اما متاسفانه ایجاد اشتغال برای مردم جنوب شرقی کشور منجر به ورود سویه جدیدی از تب برفکی موسوم به «O هندی» به کشور شد و خسارات زیادی را به پیکره تولیدات دامی کشور وارد کرد.

 

نظر شما
ادامه