کد خبر: ۱۲۶۲۸

حکیم مهر - اولین کارگروه تخصصی کنترل و مبارزه با بیماری بروسلوز با حضور نمایندگان دستگاههای مرتبط استان کرمان در اداره کل دامپزشکی این استان برگزار شد. 
به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر بیژن دهقانی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در ابتدای این جلسه  گفت: امیدواریم در سال جدید با تلاش بیشتر و هماهنگی و همکاری بین دستگاهی بتوانیم گامهای موثری در جهت کنترل بیماریهای مشترک برداریم .
وی با اشاره به قرارگرفتن استان کرمان در مسیر استانهای مرزی بیان داشت: تنوع اقلیمی، سنتی بودن دامداریها، پراکندگی دام استان، جابجایی و تردد زیاد دام و کمبود بودجه، اعتبارات و امکانات موجود، بزرگترین مشکلات در مسیر مبارزه با بیماریهای مشترک در استان کرمان می باشد.
دکتر دهقانی با بیان اینکه در راستای مبارزه با بیماریهای مشترک نیاز مند به حمایت همه جانبه مسئولین استان می باشیم ادامه داد: برگزاری جلسات و کمیته های تخصصی در راستای برنامه ریزی و اجرای راهکارهای مناسب مبارزه با بیماریهای مشترک با وجود تمام مشکلات می باشد.
وی اظهار داشت: اعضاء کارگروه تخصصی کنترل و مبارزه با بیماری بروسلوز باید به سمت تهیه طرحی جامع در خصوص کنترل بیماری بروسلوز در ابعاد مختلف حرکت نمایند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان آموزش را اولین و موثرترین گام در راستای مبارزه با بیماریها از جمله بیماریهای مشترک بین انسان و دام دانست و افزود: بایستی مناطق آلوده از نظر کانونهای انسانی و دامی توسط کمیته تخصصی تعیین و در اولویت برنامه های مبارزه با این بیماریها توسط دامپزشکی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد .
دکتر دهقانی تصریح نمود: تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت مبارزه با بیماری بروسلوز از مهمترین اهداف تشکیل کارگروه تخصصی کنترل و مبارزه با این بیماری می باشد.
در ادامه این جلسه دو طرح انجام شده در خصوص وضعیت آلودگی گله های گوسفند و بز استان و نیز آلودگی گاوداریهای صنعتی و نیمه صنعتی شهرستان بردسیر به بیماری بروسلوز توسط دکتر رشیدی رئیس مرکز تشخیص اداره کل دامپزشکی استان کرمان ارائه گردید.
سپس گزارشی از آمار کانونهای بیماری بروسلوز استان طی چند سال اخیر و عملیات واکسیناسیون و خونگیری صورت پذیرفته توسط دامپزشکی استان توسط خانم دکتر کاظمی نیا مسئول اداره بررسی های اداره کل دامپزشکی استان کرمان  ارائه شد.
در پایان نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی ، موسسه رازی ، دانشکده دامپزشکی و استانداری به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه مشکلات و معضلات موجود در کنترل بیماری بروسلوز، وضعیت فعلی آلودگی انسانی و دامی استان ، ریسک فاکتورها و راهکارهای اجرایی پرداختند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر صدیقه کاظمی نیا دبیر کمیته مبارزه با بیماریهای مشترک استان کرمان در خصوص مصوبات این جلسه گفت: تشکیل دبیرخانه کمیته مبارزه با بیماریهای مشترک در اداره کل دامپزشکی استان کرمان، تشکیل کمیته های تخصصی با حضور کارشناسان دستگاههای ذیربط در خصوص بیماریهای مشترک با اولویت بروسلوز ، تب کریمه کنگو و هاری، از مهمترین مصوبات این جلسه بود.
وی در مورد سایر مصوبات بیان داشت: تعیین مناطق آلوده از نظر کانونهای انسانی و دامی توسط کمیته تخصصی و در اولویت قرار گرفتن این مناطق در برنامه های مبارزه با بیماریهای دامی دامپزشکی و نیز آموزش و ترویج جمعیت انسانی توسط دانشگاه علوم پزشکی، تهیه و اجرایی  نمودن برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت جهت کنترل و پیشگیری از بیماری بروسلوز توسط اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمان بصورت هدفمند، تعیین موارد و عناوین مورد نیاز جهت انجام تحقیقات و پژوهش توسط کمتیه تخصصی و قرار گرفتن این عناوین در  دستور کار دانشگاه علوم پزشکی ، دانشکده دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی، از جمله سایر مصوبات این جلسه می باشند.

 

نظر شما
ادامه