کد خبر: ۱۲۶۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - به همت سازمان دامپزشکی و بر اساس قرارداد منعقد شده با رادیو، نخستین برنامه تحت عنوان "دامپزشکی و زندگی" از رادیو ایران با پوشش حداکثری در کشور پخش شد.

به گزارش حکیم مهر، عصر پنج‎شنبه پنجم اردیبهشت ماه سالجاری، دکتر سید محسن دستور رئیس سازمان دامپزشکی در ابتدای این برنامه با توضیح مختصر تاریخچه‎ای از تأسیس این سازمان از سال 1350 تاکنون از موفقیت ایران در مقابله با طاعون گاوی و سایر بیماریها گفت.

وی درباره بیماری شاربن در این برنامه گفت : در گذشته مشکلات انسانی و ضایعات دامی زیادی از این بیماری در کشورمان داشتیم و با تلاشهای صورت گرفته در سال گذشته کانونهای این بیماری به حداقل رسید تا بتوانیم برنامه واکسیناسیون را در برخی استانها قطع کنیم یا کاهش دهیم.

مجری و گوینده برنامه در خلال این گفتگو به دامپزشکان هرچند به اشتباه اما تبریک گفت و افزود: 48 ساعت به روز ملی دامپزشکی باقی مانده و این در حالی است که مقصود وی شنبه هفتم اردیبهشت ماه (آخرین شنبه آوریل) و روز جهانی دامپزشکی بود.

رئیس سازمان دامپزشکی در بخش دیگری از برنامه به اهمیت کار دامپزشکان در تأمین بهداشت عمومی اشاره کرد و گفت : مقابله با آلودگی‎هایی که با عوامل بیولوژیک مانند باکتری، انگل، ویروس یا قارچ گریبان مواد غذایی را می‎گیرد از عمده وظایف ما است.

دکتر دستور در پایان به بحث باقیمانده‎های دارویی و عوامل شیمیایی در مواد غذایی پرداخت و اظهار کرد : از مدیر رادیو ایران تشکر می‏کنم که همت کردند تا با این برنامه خدمات دامپزشکی به مردم بیشتر شناسانده شود.

پس از سخنان دکتر دستور سخنانی از دو چهره ماندگار دامپزشکی پخش شد.

نخست دکتر حسن تاج‎بخش در گفتگویی از پیش ضبط شده به توضیحاتی درباره تاریخچه دامپزشکی کشورمان پرداخت.

وی گفت : بشر از زمانی که خود را شناخت دام را هم می‏دید و می‎شناخت و از زمانی که پزشکی ایجاد شد دامپزشکی هم ایجاد شد و در قدیم پزشکی و دامپزشکی یکی بودند کما اینکه امروزه هم اشتراکات زیادی بین پزشکی و دامپزشکی وجود دارد.

به گفته دکتر تاج‎بخش ابتدا پزشک ستوران در دوران ساسانی و سپس بیطاران کار دامپزشکی انجام می‏دادند تا امروز که از واژه دامپزشک برای توصیف آنان استفاده می‎شود.

این استاد برجسته با بیان اینکه در دو جلد کتاب عظیم تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران که حاصل ده سال صرف وقت است به تفصیل مطالبی نوشته است افزود : دامپزشکی جدید از حوالی 1270 قمری با ورود بعضی دامپزشکان خارجی مانند آنهایی که در سفارتخانه ها بودند یا سوئدی ها که مدرسه دامپزشکی در ایران تأسیس کردند پاگرفت.

دکتر تاج بخش در پایان سخنان کوتاه خود با قرائت شعر (آسوده شبی باید و خوش مهتابی ..تا باز بگویم سخن از هرجایی) با اشاره به فرصت کم گفت : اگر فرصت بود خیلی سخن می‎گفتیم.

دکتر محمدقلی نادعیان دیگر چهره ماندگاری بود که در این گفتگوی از پیش ضبط شده شرکت داشت.

وی گفت : دامپزشکی را اکثر افراد فکر می کنند که در حیطه درمان و تشخیص و واکسیناسیون در دام است در صورتی که دامپزشکی حیطه بسیار بسیار وسیعی دارد.

این چهره ماندگار افزود : دامپزشکی با تک تک سلولهای افراد عجین است.

وی با ذکر چند شاخه مرتبط گفت : در ارتباط با بهداشت مواد غذایی دامپزشکان از نظر کنترل بیماریهای و آلودگی سالم غذای سالم تحویل مردم می دهند.

به گفته دکتر نادعلیان با توجه به آنکه بیش از 800 بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان داریم، دامپزشکان در خط مقدم جبهه برای تشخیص و درمان حیوانات و سالم تحویل دادن حیوانات و مواد غذایی هستند.

این چهره ماندگار همچنین گفت : ما 120 میلیون واحد دامی در ایران داریم که اگر به ازای هر دامی با مدیریت درست دامپزشکان تنها یک کیلو اضافه وزن ایجاد شود، 120 هزار کیلو اضافه وزن ایجاد شده و نیازی به واردات نخواهیم داشت و اقتصاد شکوفا می شود.

وی ادامه داد : پای ثابت تحقیقات هم دامپزشکان هستند و در کنار پزشکان و داروسازان و غیره بدون تعصب باید بگویم دامپزشکان کاراتر هستند و نمونه این کارایی را می توان در کلونینگ (شبیه‎سازی) دید که یک دامپزشک چگونه گوی کارآیی را از بقیه ربوده است.

این چهره ماندگار در پایان گفت : فردی که به رشته دامپزشکی بعنوان یک رشته طب وارد می‎شود می‎تواند در حدود 25 تا 30 زمینه و رشته فعالیت کند و این نشانه حیطه گسترده و وسیع رشته دامپزشکی است.

گفتنی است این برنامه هر هفته پنج‎شنبه ها از ساعت 18 روی آنتن رادیو ایران می‎رود.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
0
0
آیا امکان قرار گرفتن فایل صوتی این برنامه بر روی سایت حکیم مهر وجود دارد؟
حکیم مهر
|
-
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
0
0
بیننده محترم. با سلام و تشکر از بازدید شما - از سایت ایران صدا می توانید این برنامه را از آرشیو شبکه رادیویی ایران هر زمان که مایل بودید بشنوید.
نظر شما
ادامه