کد خبر: ۱۲۶۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گیلان، قم، آذربایجان غربی، البرز و گناباد

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان:
بالغ بر 2 میلیون گوسفند و بز در گیلان واکسینه شدند


مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: بالغ بر دو میلیون و 886 هزار و 164 گوسفند و بز در گیلان علیه بیماری‌های دامی واکسینه شدند.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر سهراب عاقبتی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفتم اردیبهشت روز جهانی دامپزشکی اظهار کرد: دامپزشکی در حوزه‌های مختلف خدمات‌رسانی می‌کند.

وی دامپزشکی را دارای سه بعد عنوان کرد و افزود: بعد بهداشتی، بعد اقتصادی و بعد تحقیقاتی از جمله ابعاد فعالیت دامپزشکی است.

این مسئول نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی گیلان را از جمله بعد بهداشتی دامپزشکی ذکر کرد.

وی افزود: در بعد اقتصادی نیز دامپزشکی به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کند که واکسیناسیون و پیشگیری از خسارات دام‌های سنتی و صنعتی از جمله آن است.

عاقبتی، مراکز تحقیقاتی منابع طبیعی و امور دام، پژوهشکده آبزی‌پروری و... را از جمله بعد تحقیقاتی دامپزشکی گیلان عنوان کرد.

وی هدف از نامگذاری روز جهانی دامپزشکی را حضور کشورهای عضو انجمن این حرفه و تشریح و شناسایی دامپزشکی ذکر کرد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان شعار امسال روز جهانی دامپزشکی را پیشگیری با استفاده از واکسیناسیون بیان کرد و یادآور شد: واکسن‌ها برای پیشگیری از تلفات دامی بوده و از بسیاری بیماری‌های مشترک بین انسان و دام پیشگیری می‌کند.

وی چهار عامل را موجب موفقیت واکسیناسیون خواند و تصریح کرد: پایش سرمی حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات و واکسیناسیون مطلوب و با کیفیت عامل موفقیت واکسیناسیون است.

عاقبتی درباره واکسیناسیون دامی گیلان در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد 641 هزار و 683 نوبت سر گاو و گوساله و تعداد دو میلیون و 886 هزار و 164 نوبت سر گوسفند و بز علیه بیماری‌های دامی واکسینه شدند.

وی افزود: در مدت مذکور، 12 هزار و 316 قلاده سگ گله و صاحب‌دار در مناطق حساس و پرخطر استان علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام مایه‌کوبی شدند.

به گفته این مسئول، سال گذشته تعداد 603 هزار رٱس دام مورد آزمایش سل، تب مالت و مشمشه قرار گرفتند.

وی متذکر شد: با انجام این اقدام‌ها و اتخاذ سیاست‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای از وقوع بسیاری بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام نظیر تب مالت به نحو چشمگیری کاسته شد.

عاقبتی، با بیان اینکه سال گذشته از بالغ بر 350 میلیارد ریال خسارت به سرمایه‌ دامی گیلان جلوگیری شد، خاطرنشان کرد: در راستای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری برخی امور به بخش خصوصی 50 درصد از مایه‌کوبی‌های دام استان توسط مراکز مایه‌کوبی غیردولتی انجام گرفت که نسبت به سال 90، 24 درصد رشد داشته است.

 

--------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد:
انجام 4400 مورد بازرسی از واحدهای پرورش طیور/ بیماری تب کنگو در قم گزارش نشده است


مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: سال گذشته بیش از 4 هزار و 440 مورد بازرسی‌ از واحدهای پرورش و نگهداری طیور صورت گرفت که در این راستا بیش از 9 هزار مورد بیماری طیور بررسی شد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس ، دکتر مهدی رفیعی محمدی در نشست مطبوعاتی که در اداره کل دامپزشکی استان قم برگزار شد ابراز کرد: آخرین شنبه ماه آوریل در تقویم جهانی با عنوان روز جهانی دامپزشکی نامگذاری شده است که در این راستا هر سال شعاری مطرح می‌شود که امسال نیز شعار «پیشگیری به روش واکسیناسیون» به صورت جهانی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از شیوع بیماری‌های دامی کاری مقرون به صرفه است تصریح کرد: سال گذشته از سوی اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و آبزیان بیش از 4 هزار و 440 مورد بازرسی از واحدهای پرورش و نگهداری طیور انجام شد و 9 هزار و 348 مورد بیماری‌های طیور مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: برای بررسی‌های بیشتر 4 هزار و 680 نمونه طیور به آزمایشگاه ارسال و در 9 نوبت از واحدهای مرغ مادر بازدید انجام شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دامپزشکی یک واحد نظارتی در بین دیگر دستگاه‌ها به شمار می‌رود طرح درمان و واکسیناسیون طیور به بخش خصوصی واگذار شده است.

رفیعی بیان داشت: هرچند برخی از امور دامپزشکی به بخش خصوصی واگذاری شده است ولی نظارت جدی و دقیقی بر عملکرد آنان از سوی دامپزشکی انجام می‌شود.

وی خونگیری برای انجام تست‌های «SP،MS،AI،ND» از واحدهای مرغ مادر در سال گذشته را هزار و 848 نمونه ذکر و تصریح کرد: برای انجام خون‌گیری آنفولانزا، نیوکاسل و برونشیت عفونی و گامبورو 8 هزار و 701 مورد نمونه گیری انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: 385 نوبت بازدید از مراکز درمانی و واکسیناسیون واحدهای مرغداری در زمان واکسیناسیون و مرکز توزیع واکسن صورت گرفت و بیش از 44 میلیون و 743 هزار و 900 قطعه واکسیناسیون طیور گوشتی، تخم‌گذار و مادر صورت گرفت.

وی مجموع واکسن‌های توزیعی طیور را 215 میلیون و 619 هزار و 88 دز عنوان کرد و گفت: از این تعداد واکسن‌های توزیعی 29 میلیون و 94 هزار و 180 دز به طیور تزریق شد.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید از زنبورستان‌ها اشاره و بیان داشت: در سال گذشته 86 مورد بازدید از زنبورستان‌ها صورت گرفت.

وی همچنین بازدیدهای انجام شده از مزارع پرورش ماهی را 87 مورد ذکر کرد و گفت: در این مدت 532 مورد نمونه‌برداری انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم در پاسخ خبرنگاری مبنی بر وجود بیماری تب کریمه کنگو در قم بیان کرد: ما گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری در قم نداشتیم ولی با توجه به اینکه این بیماری به صورت خاموش در دام‌ها وجود دارد و انسان را تهدید می‌کند در این راستا مردم باید اصول ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند تا شاهد شیوع این بیماری در سطح استان قم نباشیم.

 

-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اعلام کرد :
واکسیناسیون 2 میلیون دام سبک و سنگین در آذربایجان‌غربی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از 2 میلیون رأس دام سبک و سنگین در آذربایجان‌غربی علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر شهرام دیلمقانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی دامپزشکی در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی دامپزشکی از طرف سازمان بهداشت جهانی، واکسیناسیون برای پیشگیری و محافظت اعلام شده است.

وی با بیان اینکه 85 درصد از جمعیت دامی کشور به صورت سنتی پرورش پیدا می‌کند، ابراز داشت: با توجه به وسعت، جمعیت و نوع پرورش دام در کشور، بهترین روش برای پیش‌گیری و کنترل بیماری‌های دامی واکسیناسیون است.

دیلمقانی خاطر نشان کرد: در سال گذشته نزدیک به 30 میلیارد تومان در امر کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی توسط سازمان دامپزشکی کشور هزینه شد که از این رقم هفت درصد در آذربایجان‌غربی صرف هزینه خرید واکسیناسیون و طرح‌های خدمات عشایری شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی افزود: در سال گذشته بیش از دو میلیون رأس دام سبک و 400 هزار رأس دام سنگین بر علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.

وی با مقایسه جمعیت انسانی درگیر با بیماری تب مالت در سال‌های 84 و 91، تصریح کرد: این جمعیت از یک هزار و 987 نفر در سال 84 به 318 نفر در سال 91 رسید و این به دلیل منظم بودن و بالا بردن سطح پوشش ایمنی دام‌ها در مقابل بیماری تب مالت است.

دیلمقانی با اشاره به طرح‌های توسعه بخش کشاورزی، اعلام کرد: 9 میلیارد تومان در اختیار بخش خصوصی از جمله فارغ‌التحصیلان دامپزشکی به منظور تجهیز مطب، داروخانه، شرکت‌های پخش دارو، آزمایشگاه‌های دامپزشکی و خودروهای حمل شیر، دام و فرآورده‌های خام دامی شده است.

 

----------------------------------

 

نظارت بهداشتی بر فارم مرغ مادر گوشتی توسط شبکه دامپزشکی گناباد


رئیس شبکه دامپزشکی گناباد با بیان این خبرگفت: این شهرستان با دارا بودن ظرفیت جوجه ریزی معادل 1237900 قطعه مرغ گوشتی در هر دوره دارای یک واحد فارم مرغ مادر گوشتی به ظرفیت اسمی 67000 قطعه می باشد .
دکتر علیرضا قدرتی اظهار داشت: واحد مذکور در حال حاضر با ظرفیت عملی 33000 قطعه مرغ مادر در مرحله آغاز تولید تخم مرغ نطفه دار از گله جدید خود می باشد .
وی اضافه نمود : با توجه به حساسیت و لزوم رعایت نکات قرنطینه ای بهداشتی در مرحله تولید تخم مرغ نطفه دار کارشناسان شبکه دامپزشکی بر اساس دستورالعملهای اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بر واحد فوق نظارت کامل و مستمر دارند و در مقاطع زمانی مختلف اقدام به نمونه برداری وارسال به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی جهت آزمایشات لازم می نماید.

----------------------------------

 

دامهای استان البرز در سال 1392 بصورت رایگان واکسینه می شوند


اداره کل دامپزشکی استان البرز اعلام کرد کلیه دامهای سنگین و سبک استان اعم از صنعتی و سنتی در سال 1392 علیه بیماریهای مشترک و واگیر دامی بصورت رایگان مایه کوبی خواهند شد.

دکتر مسعود عصار مسئول اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز در این خصوص گفت، با پیگیریهای صورت گرفته و تأمین اعتبارات لازم از سوی سازمان دامپزشکی کشور و استانداری البرز در سال 1392 کلیه واکسنهای دامی استان شامل بروسلوز گاوی و گوسفندی، شاربن گاو و گوسفند و بز، آبله گوسفند و بز، تب برفکی گاو و گوسفند و هاری سگ که علیه بیماریهای مشترک انسان و حیوان و همچنین بیماریهای واگیر دامی مورد استفاده قرار می گیرد بصورت رایگان در دامداریها تزریق می گردد. در این راستا پیش بینی مایه کوبی دامهای استان در سال 1392 بیش از 000/350/1 ( یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار رأس ) گاو و گوساله و گوسفند و بز در دامداریهای صنعتی، سنتی و روستائی استان با اعتباری بالغ بر 000/000/500/3 ریال (سیصدو پنجاه میلیون تومان) می باشد که با توان بخش دولتی و خصوصی به مرحله اجرا در خواهد آمد که در صورت تأمین اعتبار در سالهای آتی نیز ادامه خواهد یافت.
بدیهی است واکسیناسیون علیه بیماریهای آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی، PPR، شاربن علامتی، تیلریوز گاوی و بیماریهای تک سمی ها کماکان توسط بخش خصوصی و با تعرفه انجام خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امضائ محفوظ
|
-
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
0
0
کیفیت کجاست در مسابقه دامپزشکیهای استانهای فوق در ارائه امارهای عددی
نظر شما
ادامه