کد خبر: ۱۲۶۷۶

حکیم مهر - رییس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان میگو از تاخیر در لایروبی کانال‌های مزارع پرورش میگو چابهار خبر داد و گفت: در صورت عدم لایروبی و حل نشدن مشکل کمبود خوارک، در سال جاری میگو چابهار بیمه نمی‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، علی‌اکبر خدایی اظهار کرد: پرورش میگو در خوزستان و چابهار با مشکلاتی مواجه است؛ به گونه‌ای که علیرغم تصمیم‌گیری برای لایروبی کانال‌های مزارع پرورش میگو که در سال‌های گذشته بیماری لکه سفید در آنجا شیوع پیدا کرده بود، عملیات لایروبی هنوز آغاز نشده است.

وی افزود: در صورتیکه مزارع پرورشی در چابهار به موقع لایروبی نشوند، پرورش میگو در این مناطق با مشکل مواجه خواهد شد و پرورش‌دهندگان نمی‌توانند به موقع آبگیری کرده و تولید را آغاز کنند.

رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان میگو درباره وضعیت بیماری لکه سفید در مزارع پرورشی عنوان کرد: بیماری لکه سفید میگو از دو سال گذشته به دلیل افزایش استرس وارد شده به میگو شیوع پیدا کرد.

تعویض بی‌هنگام آب و کمبود خوراک عامل تقویت بیماری

خدایی ادامه داد: تعویض آب همزمان با پرورش میگو در مزارع چابهار و کمبود خوراک میگو باعث افزایش استرس در این آبزی و تقویت بیماری لکه سفید شد اما در حال حاضر باید هر چه سریع‌تر مزارع لایروبی شده و میزان آب مورد نیاز در اختیار پرورش‌دهندگان قرار گیرد تا امکان بروز و شیوع این بیماری به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان این‌که حل مشکلات پرورش‌دهندگان میگو نیاز به هماهنگی هر چه بیشتر ارگان‌های مرتبط دارد اظهار کرد: از آنجاکه لایروبی کانال‌های مزارع میگو در چابهار هنوز انجام نشده است، صندوق بیمه در نامه‌ای به سازمان شیلات اعلام کرده که در صورت عدم لایروبی مزارع و برطرف نشدن مشکل کمبود خوراک میگو، این فرآورده شیلاتی در سال زراعی جاری تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان میگو از دیگر مشکلات پرورش‌دهندگان در سال گذشته را کمبود خوراک عنوان و اظهار کرد:‌ این مشکل امسال با توجه به افزایش هزینه‌ها بیش از پیش نمود می‌یابد. همچنین در سال‌های گذشته پرورش‌دهندگان، بچه میگو مورد نیاز را به صورت مدت‌دار تهیه می‌کردند اما در حال حاضر تهیه بچه میگو تنها به صورت نقدی امکانپذیر است.

میگو در بازهای جهانی 7 دلار و در بازار داخلی 12 هزار تومان

دبیر اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با بیان این‌که هر کیلوگرم میگو در بازارهای جهانی حدود هفت دلار فروخته می‌شود گفت: از آنجاکه به دلیل بروز و شیوع بیماری ویروسی غیر از بیماری لکه سفید میگو در کشورهای شرق آسیا، صادرات این فرآورده شیلاتی در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت، در صورت تامین نقدینگی و افزایش تولید به 15 هزار تن می‌توان حدود 10 هزار تن میگو را به کشورهای مختلف صادر کرده و حدود 70 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آورد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود 6000 تن از میگو تولید شده به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اسپانیا، ایتالیا، برخی کشورهای آفریقایی مانند مصر و لبنان صادر شد.

رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان میگو با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم میگو حدود 8000 تومان است عنوان کرد: با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و توزیع قیمت منطقی برای هر کیلوگرم میگو در بازار مصرف بسته به کیفیت آن از 12 تا 14 هزار تومان است.

پرداخت مابقی جرائم بانکی پرورش‌دهندگان بدهکار

خدایی درباره وضعیت پرداخت سود و جرائم بانکی پرورش‌دهندگان و صادرکنندگان میگو در سال گذشته گفت: 100 میلیارد تومان از سود و جرائم فعالان صنعت میگو از فرآوری، پرورش و صادرات پرداخت شد و 80 میلیارد تومان دیگر آن باقی مانده است که سازمان شیلات در حال پیگیری برای دریافت اعتبار آن است.

تولید 15 هزار تن میگو در سال جاری

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود امکان افزایش 50 درصدی تولید در سال جاری وجود دارد و می‌توان 15 هزار تن میگو تولید کرد.

خدایی اظهارکرد: از آنجاکه افزایش میزان تولید با توجه به هزینه‌های بالای آن، نیاز به نقدینگی بالا دارد و قیمت تمام شده هر کیلوگرم میگو نسبت به سال گذشته افزایش 100 درصدی داشته است، تولیدکنندگان به افزایش دو برابری نقدینگی نیاز دارند.

وی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت استخرهای پرورش میگو به 5000 هکتار عنوان کرد: تعدادی از پرورش‌دهندگان با سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی توانسته‌اند نقدینگی خود را تامین کرده و تولید را آغاز کنند؛ به گونه‌ای که تاکنون 50 میلیون لارو در مزارع میگو رهاسازی شده است.

رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان میگو گفت: دو استان اصلی پرورش میگو در کشور بوشهر و هرمزگان بوده که در حال حاضر تولید در هرمزگان آغاز شده و مزارع پرورشی بوشهر نیز درحال آماده‌سازی برای آغاز فعالیت هستند.

 

نظر شما
ادامه