کد خبر: ۱۲۷۲۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
حکیم مهر - به‌دلیل اینکه بیشتر واحدهای صنعتی موجود در کشور از بیماری‌های سل و بروسلوز و سایر بیماری‌های مشترک پاک است و عرضه شیر خام در صورت تصویب تحت نظارت سازمان دامپزشکی و با بسته‌بندی‌های لیبل‌دار انجام می‌شود، مشکلی برای سلامت مردم پیش نخواهد آمد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: هنوز اعلام رسمی سازمان دامپزشکی برای عرضه فله‌ای شیر خام تحت نظارت اعلام نشده است که سر و صدای مخالفان این طرح درآمده است.

دکتر محسن مشکوة افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا حتی آمریکا که دارای بالاترین سطح استانداردهای بهداشتی است، عرضه فله‌ای شیر خام انجام می‌شود، در ایران نیز سالیان طولانی است که برخی از مردم اقدام به خریداری شیر به‌صورت فله‌ای و تبدیل کردن آن به فرآورده‌های لبنی می‌کنند و هیچ مشکلی نیز پیش نیامده است. پس چرا در زمانی که تحت نظارت دامپزشکی می‌خواهد چنین اقدامی در سطح وسیع‌تر انجام شود، مخالفان بدین ترتیب عمل می‌کنند؟

وی با اعلام اینکه سازمان دامپزشکی کشور به‌عنوان متولی سلامت مصرف‌کنندگان در کنار وزارت بهداشت انجام وظیفه می‌کند، خاطرنشان کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم که در صورت اجرایی شدن چنین طرحی علاوه بر آنکه شیر مورد نیاز مردم با قیمت پایین‌تر عرضه شود، بسته‌بندی‌های خاصی نیز که دارای استانداردهای لازم بوده و بر روی آن نکاتی درباره نحوه استفاده شیر فله‌ای نوشته شده است، عرضه شود.

مشکات ادامه داد: واحدهای دامداری در کشور وجود دارد که طی چندین سال تحت پایش قرار گرفته و از هرگونه بیماری سل، بروسلوز و سایر بیماری‌های مشترک و قابل انتقال پاک است.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور از واحدهایی شیر فله‌ای را برای عرضه به بازار قبول می‌کند که از لحاظ بیماری‌های فوق پاک بوده و مدیریت مناسبی نیز برای آنها اعمال شده باشد تا مبادا بیماری خاصی در جامعه اشاعه پیدا کند.

 

شیر خام فله‌ای تحت نظارت با استقبال مردم روبه‌رو می‌شود، زیرا ارزان‌تر است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه اگر بیماری سل و بروسلوز ایجاد مشکل کرده است، در مناطق روستایی بوده است، یادآور شد: واحدهای دامداری از آنجایی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی هستند، هیچ‌گاه اشاعه‌دهنده بیماری سل و بروسلوز نبودند.

مشکات تأکید کرد: قیمت عرضه‌شده شیر به‌صورت فله‌ای ارزان‌تر از قیمت شیر پاستوریزه عرضه‌شده توسط صنایع خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که مردم نیز استقبال مناسبی داشته باشند.

وی اظهار داشت: خراسان رضوی از استان‌هایی بوده است که مسئولان دامپزشکی آن پیشنهاد اجرای آزمایشی این طرح را داشته‌اند، اما از آنجایی که هنوز باید نظر سایر مراکز و وزارتخانه‌های دیگر را در این باره جلب کنیم، هنوز اجرای آزمایشی نیز انجام نشده است.

 

موافقت اتحادیه سراسری دامداران و مخالفت صنایع شیر با عرضه فله‌ای شیر خام

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: اتحادیه سراسری دامداران نیز موافقت خود را برای عرضه فله‌ای شیر خام تحت نظارت سازمان دامپزشکی و دارای لیبل سلامت اعلام کرده است.

مشکات همچنین افزود: با افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی مردم یا باید کم مصرف کردن این محصولات را در برنامه قرار دهند و یا شیر به اقشار پردرآمد جامعه تعلق گیرد، اما با عرضه فله‌ای شیر خام تحت نظارت، تمامی اقشار می‌توانند با قیمتی مناسب این محصول را تهیه و نسبت به تبدیل آن به سایر فرآورده‌ها ازجمله ماست، پنیر و دوغ اقدام کنند و بدین ترتیب کلسیم مورد نیاز جامعه تأمین می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است جوسازی‌های صنایع و سایر مراجعی که وجود دارد به‌زودی به اتمام برسد و اجازه داده شود که طرح‌های جدید در عرصه اجرایی شود.

-----------------------------------------

پیشنهاد حکیم مهر

با توجه به تفاوت نوع نظارت و سطح بهداشتی دامپروری در کشورمان و کشورهایی نظیر ایالات متحده بهتر است از معیارهای دیگری برای اثبات امکان عرضه شیر فله استفاده شود.

حکیم مهر پیشنهاد می کند رئیس و معاونین سازمان دامپزشکی و مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی و مسئولین آن اداره کل بجای اجرای طرح پایلوت روی جامعه مصرف کنندگان (مردم عادی)، خود پیشقدم شوند و در محل کار خود هر روز از شیر خام عرضه شده بنوشند تا پس از مدتی با جلب اعتماد از مخالفت‌ها هم کم شود!

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
0
0
این طور تصمیمات و اقدامات از جانب یک «معاون بهداشتی و پیشگیری» اونقدر ساده انگارانه و تعجب آوره که اصلاً نمیشه بهش جواب داد.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
0
0
خوبه که فعلاً جلوشو گرفتن!! شاید طرف بی خیال شد رفت سر یه موضوع دیگه
ابراهیم
|
-
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
نکنه شیر پر وایتکس، آب و مقداری زوغن کارخونه هایی که مدیران بهداشتی رو اجیر کردن سالمن. این قضیه هم مثل باقی اتفاقات این کشور بر اساس رانت پیش اومده.
نظر شما
ادامه