کد خبر: ۱۲۷۴۵

حکیم مهر - رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی گیلان گفت: از زمان هدفمند شدن یارانه ها تاکنون متاسفانه بخش تولید از محاسن و فواید آن جامانده و فقط هزینه های آن بر دوش مرغداران سنگینی نموده است.

به گزارش حکیم مهر از رشت، نیما حیدرنژاد افزود : از طرف دیگر با افزایش هزینه های عمومی تولید از قبیل حمل و نقل، پرسنلی، بیمه پرسنلی، حامل های انرژی ، افزایش 60درصدی نهاده های اصلی تولید از قبیل ذرتو سویا و گندم ، علی رغم تلاش های دولت جهت پایین نگه داشتن آنها ، متاسفانه متوسط افزایش هزینه های تولید 60 تا 70 درصدی را موجب گردیده است.اما در بخش فروش محصول، بعلت برنامه و سیاست های کنترلی دولت، قیمت نه تنها به صورت متناسب افزایش نیافته است بلکه گاها در مقاطعی دچار سقوط غیر طبیعی نیز گردیده است که حتی خود دولت مجبور به ورود و جمع آوری مازاد تولید گردیده است.
وی تصریح کرد : بزرگترین صنعت خصوصی کشور یعنی صنعت طیور و مرغداری که بیشترین سرمایه گذاری را درخود دارد، شدیدا تحت فشار و بی مهری قرار گرفته است.
حیدر نژاد اضافه کرد: برای نجات این صنعت و تشویق سرمایه گذاری این صنف جهت حفظ سرمایه گذاری خود در بخش استراتژیک و مهمی همچون صنعت طیور نیاز بوده تا مصلحت اندیشی سیاسی از جریان اقتصاد و تولید حذف شده و قیمت ها واقعی گردند و مرغ به قیمت واقعی خود که در این تاریخ 7000 ریال برآورد می گردد ، عرضه شود تا واحد ها ار بحرانهای ناگهانی احتمالی آینده پیشگیری گردد.
این تولید کننده مرغ گوشتی افزود : اتفاقی که برای صنعت دامپروری و گوشت قرمز در سالهای 85-86 افتاده تکرار نگردد.در ان سالها به بهانه ی حمایت از مصرف کننده داخلی و ثابت نگه داشتن قیمت، به کمک واردات گوشت قرمز برزیلی، کمر تولید داخلی شکست و در ظاهر دو سال قیمت کنترل شد و در نهایت منجر به اتمام تحمل دامداران و ورشکستگی و توقف تولید داخلی گشته و قیمت سر سام آور گوشت قرمز نتیجه خلاء و نبود همان دامداران و تولیدکنندگان داخلی است.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی در پایان اظهار امیدواری کرد که اشتباه گذشته در خصوص صنعت طیور و گوشت مرغ نیز تکرار نگردد که جبران آن بسیار پر هزینه تر و سخت تر برای مردم و مصرف کنندگان عزیز کشور خواهد بود.

 

نظر شما
ادامه