کد خبر: ۱۲۷۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سمنان، ریگان، بناب و انار

 

رئیس شبکه دامپزشکی سمنان خبر داد
آغاز طرح کنترل و پیشگیری از بیماری سل گاوی در سمنان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان از آغاز طرح کنترل و پیشگیری از بیماری سل گاوی در شهرستان سمنان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، دکتر وحید قدس در دوره آموزشی کنترل و پیشگیری از بیماری سل گاوی در شهرستان سمنان افزود: با هدف آشنایی گاوداران شهرستان سمنان با بیماری مهم سل گاوی که مشترک بین انسان و دام است و راه‏های کنترل و پیشگیری از آن، این دوره آموزشی با همکاری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سمنان برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این دوره آموزشی، علاوه بر آموزش حضوری، اطلاعیه بهداشتی تهیه و به بهره‏برداران داده می‏شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان ادامه داد: در این خصوص، قوانین و مقررات و الزامات بهداشتی ریشه‏کنی بیماری سل گاوی به دامداران حاضر در این دوره ابلاغ می‏شود.

قدس در ادامه از گاوداران درخواست کرد برای پیشگیری از هدررفت سرمایه شخصی و ملی و همچنین به خطر افتادن بهداشت عمومی، هرگونه ورود و خروج دام را با هماهنگی شبکه دامپزشکی و اخذ مجوز بهداشتی قرنطینه‏ای به انجام رسانده و در جهت بهسازی و اصلاح ساختار بهداشتی دامداری‏های خود اقدام کنند.

 

-----------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد :
واکسیناسون آبله 175 هزار دام سبک در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: فاز بهاره واکسیناسیون آبله دام سبک در ریگان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری حدود 175‌ هزار راس دام سبک علیه این بیماری مهم واکسینه شوند.
حجت‌الله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: مبارزه با بیماری‌های دامی به منظور حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و پویایی صنعت دامپروری از جمله وظایف حرفه دامپزشکی است.

وی افزود: این امر با انجام اقداماتی مانند واکسیناسیون‌، سمپاشی، تست‌های غربالگری، مراقبت‌ها و انجام آزمایش‌های تشخیصی میسر می‌شود.

جعفری تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بیماری‌ها‌ی دام سبک، آبله است که عامل ایجاد کننده آن ویروسی و جزو دسته پاکس‌ویروس‌ها به شمار می‌آید.‌

وی افزود: این ویروس موجب ایجاد دو فرم بیماری به صورت پوستی و احشایی در دام می‌شود که در فرم پوستی عمدتا به صورت پراکنده و منتشر ندول‌ها‌یی بر روی پوست دام است و ‌کاهش کیفیت و انعطاف‌پذیری پوست و خشکی آن می‌شود و ‌علائمی مانند بی‌اشتهایی، افسردگی و ضعف دارد.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان‌ گفت: در فرم احشایی این ندول‌ها ‌عمدتا در دستگاه گوارش و تنفس تشکیل می‌شوند.

جعفری افزود: یکی از راه‌های انتقال این بیماری از طریق دلمه‌های کنده شده از پوست دام مبتلا به دام سالم است، لذا انجام اقداماتی مدیریت بهداشتی و ضد‌عفونی کردن جایگاه دام در مبارزه با این بیماری حائز اهمیت است.

وی اذعان داشت: همچنین توجه به اصول قرنطینه، کنترل ورود و خروج بهداشتی ‌و هماهنگ شده با دامپزشکی در پیشگیری از این بیماری اهمیت دارد و از دیگر اقدامات لازم می‌توان به انجام واکسیناسیون دام سبک علیه این بیماری مهم اشاره کرد.

جعفری عنوان کرد: در حال حاضر فاز بهاره واکسیناسیون آبله دام سبک در ریگان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری حدود 175 ‌ هزار راس دام سبک علیه این بیماری مهم واکسینه شوند.

وی خاطرنشان کرد: ‌دامداران ‌وعشایر شهرستان ریگان در صورت برخورد با دام مبتلا اقدامات درمانی و پیشگیرانه بیماری را با هماهنگی دامپزشکی شهرستان اعمال کنند.

 

---------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب:
واحد مرغداری فاقد پروانه بهداشتی در بناب پلمب شد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب گفت: یک واحد مرغداری فاقد پروانه بهداشتی که اقدام به جوجه‌ریزی کرده بود، توسط کارشناسان دامپزشکی پلمب شد.
مهدی حامی در گفت‌و گو با فارس در بناب اظهار کرد: این واحد فاقد پروانه بهداشتی بدون توجه به اخطارهای دامپزشکی اقدام به جوجه‌ریزی کرده بود که با حکم قضایی پلمب شد.

وی گفت: صاحب این واحد مرغداری بدون اخذ مجوزهای لازم از دامپزشکی اقدام به جوجه‌ریزی و پرورش غیرمجاز جوجه‌های رنگی نیز می‌کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی بناب، از تمام مرغداران خواست با اخذ مجوزهای لازم از دامپزشکی اقدام به جوجه‌ریزی کنند و در اسرع وقت نسبت به اخذ و تمدید پروانه‌های بهداشتی واحد اقدام لازم را داشته باشند.

وی در ادامه به شهروندان توصیه کرد که فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بناب تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراحل تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی مراتب را با شماره تلفن 1512 به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند تا در اسرع وقت کارشناسان کنترل بهداشتی این شبکه اقدامات لازم را انجام دهند.

شهرستان بناب با 130 هزار نفر جمعیت در120 کیلومتری جنوب مرکز استان آذربایجان‌شرقی و در ساحل شرقی دریاچه ارومیه واقع شده است.

 

---------------------------

 

مسئول دامپزشکی انار خبر داد :
آغاز طرح لیبل‌گذاری لاشه‌های گوشت در انار


مسئول دامپزشکی شهرستان انار گفت: طرح لیبل‌گذاری لاشه‌های گوشت در شهرستان انار آغاز شد.
احمد رضایی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انار با اشاره به اجرای طرح لیبل‌گذاری لاشه گوشت در این شهرستان اظهار داشت: لاشه‌های دام کشتار شده پس از بازرسی بهداشتی، ابتدا ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی شده و سپس بر روی لاشه برچسب مشخصات تولید الصاق و با خودرو ویژه حمل گوشت روانه قصابی‌ها و بازار می‌شود.

وی بیان داشت: اجرای این طرح با توجه به نقش مهم و موثر کشتارگاه در تولید گوشت بهداشتی و سالم و همچنین اهمیت انجام نظارت‌های دقیق و کنترل لاشه‌های تولیدی، ایجاد امکان ردیابی و جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام و برخورد احتمالی را موجب می‌شود.

رضایی‌نسب تصریح کرد: برچسب به عنوان شناسنامه گوشت است که شامل نام کشتارگاه، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، بارکد و شرایط نگهداری و ... است.

وی افزود: بزرگترین دغدغه و تلاش دامپزشکی، تامین و ارتقای سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی است و تغییر رویه کشتارگاه و بهبود وضعیت آن تا رسیدن به وضعیت کشتارگاه ایده‌آل در رسیدن به این هدف بهترین کمک را می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: این طرح با همت شهرداری مرکزی انار و فرمانداری و شبکه دامپزشکی شهرستان اجرا شده است.

مسئول دامپزشکی شهرستان انار با اشاره به اقدامات واکسیناسیون دام در این شهرستان گفت: 146 هزار و 878 نوبت سر دام سبک و سنگین در سال گذشته مورد واکسیناسیون قرار گرفتند.

وی بیان داشت: 79 هزار و 69 رأس دام توسط بخش دولتی و مابقی توسط بخش خصوصی و نظارت بخش دولتی صورت گرفته است.

رضایی‌نسب تصریح کرد: این شبکه به منظور کنترل و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام 47 هزار و 122 نوبت سر دام را واکسینه کرده است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
0
0
.......رفتار و عملکرد دوگانه شما شایسته اداره دامپزشکی نیست- همکار جهادی

......که خودش با پارتی بازی و نفوذ نماینده مجلس وارد دامپزشکی شده ......بخش خصوصی

.... کار شما مصداق یکی به میخ و یکی به نعل زدن است ، .......تا کی پارتی بازی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/- .....
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
0
0
........با همه مرغداران فاقد پروانه و غیر مجاز بر خورد کنید- مرغداران بناب

...........ابیشتر مرغداریهای بناب فاقد پروانه هستند- بخش خصوصی بناب

.........اکثریت مرغداری های بناب غیر مجاز هستند و فعالیت می نمایند ، چرا با بقیه برخورد قانونی نمی کنید؟- ....
نظر شما
ادامه