کد خبر: ۱۲۷۵۲

حکیم مهر -  دومین برنامه از سری برنامه‎های "دامپزشکی و زندگی" عصر پنج‎شنبه 12 اردیبهشت‌‎ماه سال جاری از رادیو ایران پخش شد.
به گزارش حکیم مهر، این برنامه به شعار روز جهانی دامپزشکی که بر محور واکسیناسیون متمرکز شده اختصاص داشت.
در ابتدا گفتگو با سید احمد مقدسی دامدار شاغل در منطقه اسلامشهر پخش شد.
وی گفت : سرمایه و تخصص و عشق و علاقه دو کفه برای ماندگاری در این کار است.
مقدسی افزود : این کار را به اورژانس بیمارستان تشبیه می‎کنم که  اصلاً تعطیلی ندارد و هر دقیقه و هر روز باید آماده باش باشیم.
این دامدار همچنین گفت : 615  رأس دام با تولید 11 تن شیر روزانه داریم و وضع امروز حاصل اصلاح نژاد گله سنتی پدری است که بصورت صنعتی درآمده است.
وی با بیان اینکه 25 نفر پرسنل با میانگین زیر 25 سال داریم هم گفت : به توصیه‎های سازمان دامپزشکی توجه می‎کنیم تا بهداشت گله رعایت شود و اگر اینکار را انجام ندهیم تولید سالمی نخواهیم داشت.
مقدسی در سالن شیردوشی گاوداری خود اظهار کرد : سه وعده شیردوشی به فاصله 8ساعت داریم و برای تأمین بهداشت گله هم دو دامپزشک داریم که مرتب هفته ای یک بار دامها را از نظر داخلی و مامایی ویزیت می کنند.
وی افزود : با واکسیناسیون از بیماریها پیشگیری می‎کنیم و اصولاً در دامداری ما هزینه برای پیشگیری بیش از درمان صورت می‎گیرد.
مقدسی گفت : در این دامداری جایگاه دامها انفرادی و از نوع فری‎استال است و دامها بستر خشک دارند و روی کود نمی‎خوابند.
وی افزود : به همین دلیل هنگام شیردوشی هم پستان گاو با شلنگ آب شستشو نمی‎شود و پارچه‎ای که سه میکروب را ضدعفونی می‎کند تمیز می‎گردد.
واکسیناتور این دامداری هم در ادامه این گفتگو گفت : سالی سه مرتبه واکسن تب برفکی تولید شده در مؤسسه رازی را به گوساله‎های بالای دو ماه و گاوها به میزان 5 سی‎سی تزریق می‎کنیم و سایر واکسن‎ها نظیر شاربن علامتی را هم بصورت سالانه برای پیشگیری بکار می‎گیریم.
در ادامه برنامه دکتر داریوش جهان‎پیما رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان تهران در گفتگویی از پیش ضبط شده گفت : صنعت دامپروری به لحاظ سرمایه ثابت و جاری یکی از بزرگترین‎ها و به تعبیری دومین صنعت پس از نفت در کشورمان است.
این دامپزشک افزود : در دامپزشکی علاج واقعه را قبل از وقوع انجام‎ می‎دهیم و با واکسیناسیون در پرتو حضور مؤسسه رازی سبب کاهش هزینه‎های دارو و درمان می‎شویم.
وی با بیان اینکه سابقه استفاده از واکسن در دامپزشکی به 200 سال قبل برمی‎گردد گفت : چون داروهای ویروسی کم و گرانبها هستند واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلای دامها به این دسته از بیماریها مؤثر است و بدین طریق ضمن بهبود شرایط دامپروری، جلوگیری از بروز استرس بیماری در گله، کاهش تلفات و بهبود شرایط اقتصادی و کاهش مصرف دارو سبب کاهش باقیمانده‎ای دارویی در مواد غذایی خام دامی و افزایش بهره‎وری و در نهایت افزایش تولید ناخالص ملی می‎شود.
معاون فنی سابق اداره کل دامپزشکی استان تهران همچنین واکسیناسیون علیه بیماریهای قابل انتقال به انسان را هم سبب نگهداری سلامت جمعیت انسانی دانست.
پس از این بخش نوبت به گفتگو با دکتر سیدمحسن دستور در استودیوی برنامه رسید.
رئیس سازمان دامپزشکی هم درباره شعار امسال روز جهانی دامپزشکی گفت : نقش اول اثر واکسیناسیون را می‎توان در ریشه‎کنی بیماری طاعون گاوی نشان داد.
وی افزود : دامداران باید توجه کنند که نباید همه اعتماد و تلاش خود را صرف واکسیناسیون نمایند، بلکه در کنار واکسیناسیون بکاربستن توصیه‎های پیشگیرانه و انجام اقداماتی نظیر قرنطینه می‎توان اثربخشی واکسن را افزایش دهد.
در پایان هم مجری و گوینده برنامه چهار پیام کوتاه بهداشتی از سوی سازمان دامپزشکی به این شرح قرائت کرد :
1 -  از مصرف گوشت دام ذبح شده خارج از کشتارگاه و بدون نظارت مأمورین دامپزشکی جداً خودداری کنید.
2 -  واکسیناسیون و خوراندن داروهای ضدانگل به حیوانات خانگی مانع از انتقال بسیاری بیماریهای خطرناک به انسان می‎شود.
3 -  گزارش به موقع راجع به بیماریها به دامپزشکی گامی مؤثر در پیشگیری از وقوع خسارت در جمعیت دام، طیور و آبزیان است.
4 -  با گزارش سریع بیماریهای دامی به شبکه‎های دامپزشکی به سلامت دام و جلوگیری از شیوع بیماریها کمک کنید.

این برنامه پنج‏شنبه‎ هر هفته از ساعت 18 به مدت حدود 25 دقیقه از رادیو سراسری ایران با مشارکت سازمان دامپزشکی پخش می‎شود.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه