کد خبر: ۱۲۷۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم، کرمان، بوانات و آذربایجان غربی

 

بخش خصوصی دامپزشکی قم درسالی که گذشت:
انجام بیش ازشصت وپنج هزارموردکالبدگشایی


رئیس اداره دارودرمان وآزمایشگاههای دامپزشکی استان قم طی گزارشی اعلام کرد،طی سال گذشته 9342 نفردامدارومرغداربه مراکزدرمانی دامپزشکی استان قم مراجعه که دراین راستا نسبت به کالبد گشایی ونمونه برداری از65841 راس دام اقدام و17553946 قطعه طیور راتحت درمان های دارویی ، مشاوره وتغذیه ای قرارداده اند.دکترفرخ افزود، 10550 راس دام درمراکزبخش خصوصی تحت آزمایشات تشخیصی و700 راس دام ازنظرباروری مورد معاینه که دراین رابطه 350 راس تحت عمل جراحی قرارگرفته اند.

------------------------------

 

نظارت سالیانه بر کشتار 12 میلیون قطعه انواع طیور و 290 هزار راس دام توسط دامپزشکی استان کرمان


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: سالانه بیش از 12 میلیون قطعه انواع طیور و 290 هزار راس دام در کشتارگاههای استان کرمان تحت نظارت دامپزشکی ذبح می شوند.
 به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر بیژن دهقانی در این خصوص ادامه داد: استان کرمان دارای دویست و سی هزار راس دام سنگین و پنج میلیون و دویست هزار راس دام سبک مستقر در پنج هزارو ششصد واحد اپیدمیولوژیک پرورش دام می باشد.
وی افزود: همچنین هزارو دویست و پنجاه واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت بیست میلیون قطعه و سی و سه مرکز پرورش سایر ماکیان شامل کبک بلدرچین و بوقلمون به ظرفیت دویست هزار قطعه در سال همچنین وجود بیست و نه مرکز پرورش شترمرغ با جمعیت سه هزار قطعه از ظرفیت های صنعت پرورش طیور استان می باشند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه این اداره کل بر رعایت ضوابط بهداشتی و صدورپروانه بهداشتی دامداری های تحت پوشش نظارت دارد گفت: طی سال گذشته  پس از بررسی های کارشناسی لازم 100 واحد پرورش انواع طیور و دام  موفق به دریافت و یا تمدید پروانه بهداشتی گردیدند
وی ادامه داد: طی همین مدت 7 میلیون و پانصد هزار نوبت راس دام سبک و سنگین ، 18 هزار نفر شتر و 10 هزار قلاده سگ بر علیه انواع
بیماریها واکسینه شدند.
دکتر دهقانی افزود: همچنین در سال گذشته 114 میلیون دوز واکسن جهت واکسیناسیون 20 میلیون قطعه انواع طیور تحت نظارت دامپزشکی در استان کرمان مصرف شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به به اینکه رسالت دامپزشکی در تامین امنیت غذایی از اولین مرحله پروش دام شروع و تا مرحله عرضه ادامه دارد گفت: یکی از مراحل حساس در بحث تولید فراوردهای خام دامی مرحله ذبح و استحصال گوشت است.
وی با اشاره به اینکه ناظران شرعی و بهداشتی در  کشتارگاه های استان بر ذبح دام و طیور نظارت دارند بیان داشت: در سال 1391 بیش از 12 میلیون قطعه انواع طیور ، 290 هزار راس دام  و 100 قطعه شترمرغ در کشتارگاههای استان کرمان تحت نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی این استان ذبح شدند.
دکتر دهقانی با بیان اینکه برای کشتار سایر ماکیان می بایست در صورت وجود ظرفیت تولیدی لازم ،کشتارگاه اختصاصی احداث گردد و یا حداقل یک خط کشتار جداگانه در کشتارگاه طیور موجود ایجاد گردد گفت: متاسفانه به دلیل ظرفیت پایین پرورش سایر طیور از جمله کبک، بلدرچین و  بوقلمون، در استان احداث کشتارگاه اختصاصی و یا ایجاد خط جداگانه کشتار سایر طیور در کشتارگاههای موجود صرفه اقتصادی ندارد.
وی با اشاره به  کشتار 2480 قطعه بوقلمون در کشتارگاههای طیور استان کرمان افزود: سایر طیور تولیدی تحت نظارت دامپزشکی جهت کشتار به استانهای مجاور حمل گردیدند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه مراکز عرضه گلوگاه اصلی جلوگیری از عرضه  گوشت دام و طیور فاقد معیارهای بهداشتی به مردم  می باشد گفت: در این راستا الزاماتی جهت ردیابی محل کشتار و سایر مشخصات بهداشتی گوشت مرغ و  سایر ماکیان عرضه شده در مراکز عرضه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: از مهمترین الزامات عرضه گوشت مرغ و سایرماکیان، عرضه این محصولات به صورت بسته بندی می باشد.
دکتر دهقانی عنوان کرد: در سال گذشته 18هزار 968 کیلوگرم گوشت مرغ و سایر ماکیان غیرقابل مصرف از مراکز عرضه جمع آوری و از چرخه مصرف حذف گردیدند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره  به اجرای طرح لیبل گذاری گوشت در 8 کشتارگاه دام استان، اظهار داشت: با توجه به نظارتهای مستمر دامپزشکی استان کرمان متخلفین امکان عرضه لاشه حاصل از کشتار دام در خارج از کشتارگاه در مراکز عرضه را به دلیل نبودن مهر و لیبل دامپزشکی بر روی لاشه ها، ندارند به همین دلیل خوشبختانه کشتار خارج از کشتارگاه در استان کرمان بسیار کم و در مناطق دور دست و حاشیه ایی ممکن است به صورت موردی صورت گیرد.
دکتر دهقانی در پایان تصریح نمود: با وجود تمام تلاشهای مجموعه دامپزشکی در راستای تامین سلامت و امنیت غذایی به دلیل گستردگی وظایف مجموعه دامپزشکی و متناسب نبودن بودجه های اختصاص یافته به اداره کل دامپزشکی استان کرمان با این وظایف، نیاز به همکاری مردم شریف استان داریم.
وی افزود: مردم شریف استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانند از طریق شماره تلفن چهار رقمی 1512(0341) و شماره پیامک 3000231512 همچنین شماره تلفن شبکه دامپزشکی شهرستانهای تابعه موارد را جهت پیگیری لازم به اطلاع این مجموعه برسانند.

----------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بوانات خبر داد :
دانش آموزان شهرستان بوانات با حرفه دامپزشکی آشنا شدند


همزمان با هفته مشاغل و با هماهنگی های صورت گرفته با اداره آموزش و پروش بوانات، تعداد 300 نفر از دانش آموزان دبیرستان های این شهرستان با حرفه دامپزشکی آشنا شدند.


 به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس دکتر محمد جعفرپور با بیان مطلب فوق افزود:‌ در کلاس های آموزشی برگزار شده در سطح شهرستان که توسط شبکه دامپزشکی شهرستان بوانات صورت گرفت به معرفی حرفه دامپزشکی و نقش انکارناپذیر این حرفه در زندگی روزمره مردم و جامعه پرداخته شد، همچنین اطلاعاتی در خصوص پیشگیری، مراقبت و مبارزه با برخی از بیماری های مشترک بین انسان و دام نظیر تب مالت ،هاری، کیست هیداتید به دانش آموزان ارائه شد.
در پایان دوره آموزشی مسابقه مقاله نویسی برگزار و به 10 نفر از برگزیدگان جوایزی به رسم یادبود اهدا گردید.

 

-----------------------------------


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اعلام کرد :
مایه‌کوبی بیش از یک میلیون گوسفند و بز در آذربایجان‌غربی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: تا پایان سال جاری بیش از یک میلیون گوسفند و بز در آذربایجان‌غربی علیه بیماری بروسلوز مایه‌کوبی می‌شود.
شهرام دیلمقانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به جمعیت گوسفند و بز و همچنین گاو و گاومیش در آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: هم‌اکنون سه میلیون و 204 هزار رأس گوسفند و بز و 402 هزار رأس گاو و گاومیش در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری عملیات مایه‌کوبی بر روی 660 هزار رأس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز با واکسن FDREV1 انجام می‌شود، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در این مدت، حجم عملیات مایه‌کوبی گوسفند و بز علیه بیماری بروسلوز با واکسن RDREV1 یک میلیون و 110 هزار رأس باشد.

دیلمقانی به تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های دامی در آذربایجان‌غربی اشاره کرد و گفت: برای جهیز این آزمایشگاه 600 میلیون ریال هزینه شده است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی افزود: سال گذشته بیش از 81 هزار و 357 آزمایش تشخیص بیماری‌های دامی در استان انجام شد.

وی به تولید مازاد بر نیاز فرآورده‌های خام دامی در آذربایجان‌غربی اشاره کرد و ابراز داشت: سال گذشته صادرات فرآورده‌های خام دامی از این استان نسبت به سال قبل از آن، یک ممیز شش دهم برابر افزایش یافت.

دیلمقانی گفت: تمام واکسن‌های مورد نیاز ادارات دامپزشکی کشور در داخل و موسسه رازی تولید می‌شود و هیچ واکسنی از خارج وارد نمی‌شود.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تکنسین بازنشسته
|
-
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
0
0
شایع بود که مدیر کل دامپزشکی استان .................. در حال عوض شده است
غلامرضا
|
-
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
0
0
از مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی بپرسید که مگه واکسن PPR استان آذربایجان غربی از موسسه رازی میاد؟ مگه خبر ندارن که وارداتی هست!امیدوارم بقیه آمارهاشون هم به همین صحت نباشه
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
0
0
انجام تعداد81357 ازمایش با توجه به تعداد روزهای کاری سال و تعداد ساعات کاری در یکگروز ایا کمی تامل برانگیز نیست ..........علی
محمد
|
-
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
0
0
دز خبر است روزی تاجری آگاه از اجلش طلب حلالیت می کرد همه مردم را بدید و حلالیت طلبید شتری داشت سالیان سال با او همسفر بود از آن شتر نیز حلالیت بطلبید اما شتز او را چنین جواب داد:که من شتر هستم و کارم بار بردن اگر گرسنه و تشنه ماندم طاقتم فراوان است و اگر تازیانه ای زدی حلالت می کنم لیکن سفری را به خاطر دارم که افسارم به دم الاغی بستی که این را نتوانم بخشید.و امروز این حکایت دامپزشکان اداره کل ذامپزشکی آذربایجان غربی است.
نظر شما
ادامه