کد خبر: ۱۲۷۶۳
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
حکیم مهر - سگ‌ها به دلیل هوش بالا و حس بویایی خیلی قوی، شغل‌های زیادی می‌توانند داشته باشند؛ سگ گله، نگهبان، شکار، امدادگر و.. اما همیشه، سگ‌های خانگی توجه حداکثری مردم را به خود جلب کرده‌اند، سگ‌هایی از نژادهای مختلف در سایز و رنگ‌های مختلف از «ژرمن شپرد» تا «هاسکینگ» سگ‌های فانتزیی همچون «بیشون فریزای» که مورد علاقه زنان هستند تا نژاد «استافورد شربول تریر» که در به اصطلاح در کلاس مردان است.

سگ‌ها زندگی خاص خودشان را دارند؛ تقریبا سیر آموزش و فعالیت‌شان شبیه هم است و بسته به توان مالی صاحبانشان می‌توانند در برنامه‌ها و کلاس‌های آموزشی همچون«dog school» شرکت کنند، اما آنچه که این روزها به بحث داغ صاحبان این سگ‌های خانگی بدل شده؛ برگزاری دوره‌های آموزش جستجو و نجات از سوی جمعیت هلال‌احمر است و حالا با ایده نو جمعیت شمیرانات، سگ‌های خانگی در کنار صاحبانشان، آموزش‌های امدادی و جستجو و نجات می‌بینند تا در مواقع بحران آنها نیز بتوانند گره‌ای از کار آسیب‌دیدگان و زیرآوارماندگان باز کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر ناصر چرخساز در تشریح جزئیات طرح «آموزش سگ‌های جستجو و نجات داوطلب» با بیان اینکه بسیاری از مردم شمال تهران اقدام به نگهداری سگ‌ با نژادهای مختلف می‌کنند، گفت: در این راستا این طرح در این منطقه از تهران اجرایی شد.

وی با بیان اینکه چند ماه پیش بر اثر ریزش ساختمانی در دارآباد، اعلام نیاز حضور تیم‌های آنست شد و بلافاصله پس از اعلام، دو تیم آنست از شهریار و پاکدشت به منطقه اعلامی، اعزام شدند؛ اما به دلیل مشکلاتی همچون ترافیک و دوری مسافت، حدود شش ساعت زمان برد تا این که یکی از تیم‌ها به محل برسد گفت: پس از آن به فکر تاسیس مرکز آنستی در شمال تهران افتادیم اما هزینه زیاد راه‌اندازی یک مرکز، ما را بر آن داشت تا به فکر جدیدی در راستای آموزش سگ‌های شهروندان بیفتیم.

چرخساز با بیان اینکه تنها راه‌اندازی یک مرکز آنست مورد اهمیت نیست، گفت: علاوه بر آن که یک سگ نیازمند آن است که مربی‌اش همیشه همراهش باشد، هزینه خرید سگ، تغذیه، نگهداری، واکسن، آموزش مداوم، چکاب ماهیانه و تامین فضای فیزیکی مورد نیاز هر قلاده سگ، هزینه مضاعفی را بر دوش جمعیت می‌گذارد؛ به همین دلیل ایده آموزش سگ‌های شهروندان مد نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این ایده برای نخستین بار است که در سطح کشور، رایگان اجرایی می‌شود، گفت: مرکز آموزش سگ‌های جستجو و نجات داوطلبانه در ساختمان هلال‌احمر شمیرانات ایجاد شد که طی مراحل مختلف از افرادی که مایل به آموزش سگ‌هایشان بودند، دعوت شد.

 

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر شمیرانات با بیان اینکه در مرحله اول فراخوان آموزش سگ‌های خانگی، تعداد زیادی از افراد برای آموزش سگ‌هایشان مراجعه کرده‌اند، گفت: در مرحله اول یک تست اولیه از سگ‌ها گرفته می‌شود.

چرخساز با بیان اینکه سگ‌ها از هر نژادی که باشند، مورد آموزش قرار می‌گیرند، گفت: با این حال سگ‌ها باید بیش از سه کیلوگرم وزن داشته باشند و اصطلاحا فانتزی نباشند.

وی با بیان اینکه از این پس برای آموزش‌ سگ‌های خانگی هر ماه فراخوان داده می‌شود، گفت: با این اقدام علاوه بر کاهش هزینه خرید و نگهداری سگ، هزینه استخدام مربی نیز حذف می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر شمیرانات با بیان اینکه با آموزش سگ‌های خانگی می‌توان ضمن تمرکززدایی از فعالیت سگ‌های امدادگر، تعداد آنها را نیز در سطح شهر افزایش داد تا در زمان بروز حادثه، پاسخگویی سریعی داشته باشیم، گفت: این مسئله سبب افزایش کارایی تیم‌های امدادی در زمان بروز حادثه می‌شود.

چرخساز با بیان اینکه همزمان با آموزش سگ‌ها، صاحبان آنها نیز که به عنوان مربی تحت آموزش قرار می‌گیرند و این افراد متعهد خواهند شد که در زمان بروز حادثه و طی فراخوان جمعیت در محل حاضر شوند، گفت: در حال حاضر 10 قلاده سگ، پس از انجام تست‌های مختلف انتخاب شده و برنامه‌های آموزشی برای تربیت آنان آغاز شد.

 

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای آموزش سگ و صاحبانشان وجود ندارد، گفت: مدت آموزش مقدماتی شش ماه است و سگ‌ها پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی که شامل فرمان‌های اولیه همچون «بخواب، حرکت‌کن و ...» را تا فاصله 100 متری آموختند، می‌توانند وارد مرحله بعدی که «میدان موانع» است، شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر شمیرانات با بیان اینکه در مرحله «میدان موانع» سگ‌ها آموزش می‌بینند که از 13 مانع عبور کنند، گفت: پس از عبور از مراحل مقدماتی، سگ‌ها به مدت یک سال تخصص زنده‌یابی در آوار و سوانح را می‌آموزند.

چرخساز همچنین با بیان اینکه برای اجتماعی کردن این سگ‌ها، آنان در محیط شهر حضورخواهند داشت، گفت: برای جلوگیری از برخی مشکلات در حین آموزش و پیاده‌روی در شهر، به مربیان این سگ‌ها، کاور هلال‌احمر داده می‌شود.

 

همچنین دکتر امیری که به عنوان دامپزشک داوطلب گروه را یاری می‌کند، در مورد وضعیت جسمانی سگ‌های انتخاب شده، به ایسنا گفت: سگ‌ها در مرحله ابتدایی از لحاظ سلامت جسمانی مورد بررسی قرار می‌گیرند، به گونه‌ای که سگ‌ها نباید نقص فنی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سگ‌های ورزیده برای این آموزش انتخاب می‌شوند، گفت: این سگ‌ها باید تحمل شرایط سخت، پرفشار و استرس را داشته باشند.

دامپزشک گروه با بیان اینکه جثه این سگ‌ها فرقی ندارد، گفت: سگ‌ها از لحاظ هوش، ذکاوت و مطیع‌بودن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سگ‌های ماده باهوش‌تر از سگ‌های نر هستند، گفت: سگ‌های ماده به دلیل هوش و ذکاوت بالا بسیار مناسب آموزش‌ هستند، اما به دلیل شرایط خاص نگهداری معمولا افراد اقدام به نگهداری سگ‌های نر می‌کنند.

امیری معتقد است که 90 درصد سگ‌ها حافظه قوی بویایی دارند و قدرت‌ بویایی سگ‌ها 100 برابر انسان است و این حیوانات پس از انسان، باهوش‌ترین موجودات هستند.

 

سهیل ارشاد که چند هفته‌ای است سگ چهارساله خود به نام «لاریسا» را برای همراهی و بازآموزی دوره‌های جستجو و نجات، به ساختمان هلال‌احمر آورده است، می‌گوید که سگش از زمانی که به اندازه یک کف دست بوده، مورد آموزش قرار گرفته و تاکنون در سه مانور عملیاتی نیز شرکت کرده است.

لاریسا که به عنوان باهوش‌ترین سگ کلاس از سوی اساتید شناخته می‌شود، در مانورهای مختلفی شرکت کرده و آن گونه که صاحبش عنوان کرده، امیدوار است در هیچ حادثه واقعی شرکت نکند؛ چراکه این سگ ممکن است دچار مشکلات روحی نیز بشود!

جسی کوچکترین سگ کلاس

در این کلاس «جسی» 16ماهه نیزکه به همراه دختر جوانی مدتی است صاحبش شده، به این کلاس‌ها آمده و او به عنوان کوچک‌ترین عضو کلاس همیشه مورد غضب سگ‌های نر بزرگ‌تر است.

 

صاحب «اودی» چهارساله (با نژاد «ژرمن») نیز که قرار است از این پس به عنوان مربی این سگ شود، با بیان اینکه برای نخستین بار در پارک 13 ولنجک از طریق دوستانش متوجه برگزاری این کلاس‌ها شده گفت: «اودی» را برای گردش به پارک برده بودم که یکی از دوستانم از برگزاری چنین کلاس‌هایی خبر داد و برای کسب این آموزش‌ها، «اودی» را به این کلاس آوردم.

«ژرمن» 14 ماهه نیز که نسبت به بقیه سگ‌ها به دلیل گذراندن دوره‌های «Dog School» آن‌گونه که صاحبش عنوان کرد، در مرتبه بالاتری قرار دارد، یکی دیگر از دانش‌آموختگان این کلاس است و صاحب او نیز عنوان کرد که از طریق اطلاع دوستانش، در پارک 13 ولنجک متوجه برگزاری این کلاس‌های رایگان شده است.

 

تهران بزرگ با دارابودن جمعیت میلیونی، که همواره آبستن حوادث است، تنها دارای دو تیم آنست (سگ‌های جستجو و نجات) است و اجرایی‌شدن طرح آموزش سگ‌های خانگی مطمئنا سبب ارتقای توان امدادی کشور می‌شود و همان‌گونه که چرخساز نیز به آن اشاره کرد، موجب افزایش سرعت پاسخگویی به حوادث در پایتخت شده و به نظر می‌رسد با توجه به فراخوان ماهانه این سگ‌ها و آموزش رایگان آنها از این پس بیشتر شاهد حضور سگ‌های خانگی، امدادگر در شهرمان باشیم.
 
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
نسیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
0
من کرج هستم کجا میتونم برای آموزش سگ رایگان بیام؟
ندا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
3
سلام،من زعفرانيه هستم چطور ميتونم سگم بيارم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
0
1
سلام من یه سگ ۴ساله ژرمن دارم چطور میتونم تواین دورها شرکت کنم
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
3
با درود
من یک ژرمن شپرد ماده 1 ساله دارم. خیلی مایلم تو این دوره ها شرکت کنم. شاید واقعا بتونم کمکی کرده باشم. سگم خیلی باهوشه. 10 فرمان اولیه رو هم خودم بهش یاد دادم. اگه ممکنه بفرمایید کجا میتونم اقدام کنم برای این کلاسها.
هیرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
2
2
باز ملت فهمیدن یه جایی یه جیز مفتی میدن
سیدمهدی سجادیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
1
2
واقعا عالیه.کاش توی کرمان هم اینجورمرکزی بود.من خودم شهرستان زرندم.سال ۸۳زلزله شد.ادمهای زیادی زیراواربودند.اگه ازروزاول سگ بود خیلی هاشایدزنده اززیراواربیرون میامدند.من خودم توله ژرمن شپرد دوماهه دارم اگه بودخودمم سگمو میبردم اموزش.تابه وقتش بتونم انسانی رااز بلا ویاحادثه ای نجات بدم.واقعاارزششوداره.
soli
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
1
0
سلام من يه سگ داشهوند دارم ميتونيم تو اين دوره ها شركت كنيم؟
اين نوع نژاد فقط عاشق تونل زدن و كندنه زمينه
معین طحانی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
0
0
با سلام و عرض خسته نباشید
من ساکن شهرستان راور در استان کرمان هستم و صاحب چند قلاده سگ ژرمن باتوجه به زلزله های متعدد در استان و شهرستان های مجاورمیخواستم سگ ها رو بعنوان سگ زنده یاب برای آموزش به هلال احمر کرمان ببرم ولی وقتی تماس گرفتم با هلال احمر کرمان گفتن بخشنامه برایمان آمده ولی اجرا نشده و اموزش سگ بصورت رایگان نداریم .لطفا راهنمایی کنید باتشکر09135790442طحانی زاده از راور استان کرمان.
مهدی سیف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
با عرض سلام و احترام بده یک قلاده سگ ژرمن شپرد نه ماهه ماده دارم که در منطقه 7 تهران ساکنم لطفا راهنمایی کنید که چگونه میتوانم جهت آموزش سگ خود و پیوستن به گروه فوق الوصف اقدام کنم.با تشکر
مهدی سیف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
1
0
با عرض پوزش چون ایمیل ندارم جهت اطلاع به بنده شماره تماسم که 09382799497 میباشددر خصوص آموزش سگ ژرمن شپرد 9ماهه اعلام میکنم . ومن الله التوفیق
محمد على ياربى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
سلام و عرض ادب
من يك ژرمن ٢ ماهه دارم و ماده هست و دوس دارم هم آموزش ببينه و همچنين خودم مربيش باشم و حتى تلاشم اينه كلاس هاى مربى گرى رو شركت كنم اما تا الان ب هر مربى اى تماس گرفتم متاسفانه اخبار متفاوتى بهم دادن،چطور ميتونم تو اين كلاس ها شركت كنم و با سگم براى كمك ب مردم و گرفتاران آماده بشيم؟؟؟
Nima zakerin
|
Germany
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
0
2
سلام من تازه يه ژرمن ورك ٢ماهه گرفتم ميخواستم تمام آموزش هاي لازم رو ببينه كه وقتي خدايي نكرده اتفاقي افتاد چه توي شهر خودمون چه بقيه شهرا آدم بتونه به هموطن هاش كمكي كرده باشه فقط من توي تبريزم ميخواستم ببينم اينجا هم آموزش رايگان هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
0
2
سلام. من ۱ سگ میکس ژرمن و دوبرمن ۲ ماهه دارم. چطور میتونم برای اموزش دادن و شرکت در دوره ها خدمتتون برسم. ۰۹۳۶۰۹۷۸۱۹۷.لطفا راهنماییم کنید.
حامد احسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
0
0
با عرض سلام من یک سگ ژرمن شپر ۲ ساله دارم کهبه هیچ عنوان پارس اضافه نمیکند وبیرون از کارخانه کسی رو تا به حال اذیت نکرده و تهده فرمان خودم است و بدونه قلاده بیرون میبرم خاهشا اگر مورد تایید بود با بنده تماس بگیربد
۰۹۱۰۱۴۰۴۳۹۷
با تشکر
مجید الله داد
|
United States of America
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
سلام من یه ژرمن ماده دو ماه دارم دوست دارم بیارم برای آموزش لطفا منو راهنمایی کنید 09121020195 با تشکر
یحیایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
2
یک سگ ژرمن شرمن شیبر اصل دارام ۴سالش هست می خوام بیارم برای تربیت باید به کجا مراجعه کنم ایمل ندارم شماره۰۹۱۲۸۳۸۳۲۱۷
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
0
لطفااگرامکانش هست بامن تماس بگیرید برای آموزش سگم ممنونم همراه 09393404852
م ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
0
0
سلام در اصفهان این فراخوان نیست
محمدرضاکدخدای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
با سلام و خدا قوت ب شما هموطنان زحمت کش
من در سیستان و بلوچستان شهر جابهار زندگی میکنم و علاقه زیادی دارم ک سگ خودن توسط یک مربی آموزش داده شود..چطور میتوانم سگ خودم را پیش مربی ببرم..آیا در شهرما هم تربیت و آموزش رایگان هست یا خیر..منتطر حواب هستم
خدا ب همراهتان
ملیکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
0
0
من یک سگ ۱۰ ماهه دارم میکس ژرمن هست و بی نهایت باهوشه حس بویایی فوق العاده قوی ای هم داره ممنون میشم به من ایمیل بزنید که چطور میتونم توی این دوره ها شرکت کنم.
امیر ایازی خرم آبادی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
0
0
با عرض سلام خسته نباشید به عزیزان واساتید بنده چند قلاده سگ ژرمن توله دارم می خواستم بگم تست آیکیو را توله هام انجام شده خدمتتون عرض کنم بنده ساکن اراک هستم می خواستم سگ های ژرمن را برای اموزش امداد نجات زنده یاب و مرده یاب چگونه می توانم بطور رایگان آموزش بدم بخدا توی کشور های خارجی همه رایگان امداد نجات زنده یاب مرده یاب آموزش میدن در اروپا ولی ایران من هرجا رفتم از من تقاضای پول کردن که آموزش بدن چگونه می توانم به سگم‌رایگان آموزش امداد نجات یاد بدم با تشکر از استید محترمه ۰۹۱۲۰۷۸۱۴۴۲ این شماره بنده هست اگر امکان داره منم سگ هام برای امداد نژاد آموزش بدم پول آنقدر نداریم که بخواهیم بدیم چگنه می شود رایگان اموزش ببینند سگ هام
نظر شما
ادامه