کد خبر: ۱۲۷۷۹

حکیم مهر - سعید برآبادی، شنبه 14 اردیبهشت 92 در روزنامه شرق نوشت : سه سال از شروع به کار ساخت باغی در «لویزان» می‌گذرد که نامی پرطمطراق داشته و حالا که افتتاح شده زمین 22هکتاری بالای شهر تهران را صفایی دیگرگونه داده. باغ پرندگان تهران سال‌ها پیش از این، ایده خامی بود که حالا با اجرایی شدنش به دست شهرداری منطقه 4، رکورد 10هزار بازدیدکننده را در روز نیز پشت‌سر گذاشته. اما وقتی پروژه‌ای در طول چند روز از افتتاحش بتواند اینطور در جذب بازدیدکننده موفق باشد، نگرانی‌ها درباره آن نیز افزایش پیدا می‌کند خصوصا آنکه تهرانی‌ها هنوز خاطره قرنطینه باغ‌وحش پارک «ارم» را به دلیل وجود ببر مریض از یاد نبرده‌اند. نزدیک به 70 گونه پرنده با جمعیتی نزدیک به هفت‌هزار قطعه در این زمین 22هکتاری سکنا گزیده‌اند و حالا بعضی کارشناسان نگران تجمع بیماری‌های طیور در ارتفاعات لویزان هستند. مسوولان اما هرگونه احتمالی را در این‌باره رد کرده‌اند اما دامپزشکانی هستند که می‌گویند تا این پارک به لحاظ بهداشتی به استاندارد نرسد، نمی‌توان آن را به عنوان یک تفرجگاه ایمن برای تهرانی‌ها در نظر گرفت. به بهانه افتتاح باغ پرندگان لویزان، از چند کارشناس خواسته‌ایم بگویند که آن را چطور ارزیابی می‌کنند: 
 دکتر اسماعیل کهرم  بوم‌شناس
روز جمعه که برای بازدید از باغ پرندگان به لویزان رفته بودم، حداقل هفت‌هزارنفر برای دیدار از این باغ آمده بودند و این به نظرم نشان از اهمیت و جای‌خالی چنین باغی برای مردم تهران داشته و دارد. چند سال پیش شهرداری تهران 83هزارهکتار از زمین‌های لویزان را در اختیار داشت و برای مقابله با پدیده اعتیاد و حضور معتادان در این زمین رهاشده نیاز بود فکری اساسی شود. در آن روزها، در هر هفته امکان نداشته جنازه معتادی در این پارک پیدا نشود اما امروز اوضاع این بخش از تهران به‌کلی فرق کرده. برکه‌هایی برای هفت‌هزار پرنده ساخته شده و زندگی پرندگان در تهران دوباره آغاز شده. در حال حاضر انواع پرندگان آبزی، شکاری و بزرگ‌جثه‌ای چون شترمرغ در این باغ زندگی می‌کنند به طوری که می‌توان گفت، 60 نوع پرنده در قالب هفت‌هزار قطعه در این پارک در حال جست‌وخیز هستند که آن‌طور که من می‌دانم در تهران سابقه ندارد. اگر فاز دوم این پروژه نیز به بهره‌برداری برسد و شش‌هکتار از زمین‌های لویزان شاهد زندگی پرندگان زیر تور شوند، می‌توان گفت که ما در تهران بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور را خواهیم داشت که می‌تواند یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش تهران به حساب بیاید.

 دکتر پیام محبی  نایب‌رییس جامعه دامپزشکان ایران
باغ پرندگان تهران در نوع خود یک پروژه قابل‌دفاع است اما تاریخ نشان می‌دهد که ما در حوزه کنترل مراکز زیست‌محیطی تجربه‌های خوبی نداریم و عملا سازمان محیط‌زیست به‌جای نظارت بر چنین فضاهایی به دنبال استفاده صرف از آنهاست. مساله اصلی اینجاست که در حال‌حاضر محیط‌زیست به صورت یک «کلاس» درآمده و به عنوان نمونه در بحث باغ پرندگان می‌بینیم که از یک سو افتتاح چنین باغی به عنوان یک حرکت زیست‌محیطی معرفی می‌شود و از سوی دیگر هیچ‌گونه اصول دامپزشکی در آن دیده نمی‌شود. در مورد این باغ، اصلی‌ترین انتقادی که مطرح می‌شود، در حوزه نبود کار کارشناسی در بخش بهداشت حیوانات است و این موضوع به همان اندازه که می‌تواند وجود چنین باغی برای تهران مفید باشد، می‌تواند خطرناک نیز باشد. وقتی ما پرنده‌ای را از زیستگاهش می‌گیریم و به چنین باغی می‌آوریم باید سلامتش را تامین کنیم. این کمترین حقی است که حیوان نسبت به ما دارد. اما از زاویه‌ای دیگر، بی‌توجهی به مسایل زیست‌محیطی و بهداشتی می‌تواند با مرگ پرنده، به از بین رفتن سرمایه‌های ملی ما منجر شود. ما این پیشنیه را در مورد ببر سیبری داشته‌ایم و تکرار آن می‌تواند نشانگر عدم توجه دقیق ما به بهداشت حیات وحش در پروژه‌های محیط‌زیستی باشد. 
 دکتر سیدجاوید آل داوود  رییس انجمن حمایت از حیوانات
در مورد باغ پرندگان به نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد نبود یک هدف مشخص و اعلام‌شده از سوی مسوولان در جهت ساخت این باغ باشد که باعث تشتت آرا شده. اگر هدف اصلی از تاسیس این باغ، آموزشی باشد، باید معلوم شود که چرا عمده گونه پرنده‌ای که در این باغ وجود دارد، کبوتر است. اما اگر قرار است این باغ برای تهرانی‌ها جنبه تفریحی داشته باشد، باید معلوم شود که آیا حضور در چنین فضایی، بهداشت افراد را در خطر قرار می‌دهد یا خیر. متاسفانه در ایران، بودجه پروژه‌ای تعریف می‌شود و بعد تصمیم به ساخت آن گرفته می‌شود. ما در کشور سابقه باغ پرندگان اصفهان را داریم که می‌توانسته نمونه خوبی برای بررسی ایجاد یک باغ مخصوص پرندگان در تهران باشد. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در حال حاضر نزدیک به 150 کبوتر در این باغ مرده‌اند و به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین دلیل وقوع چنین اتفاقی، نبود نظارت‌های بهداشتی در چنین محیط تفریحی و شاید هم آموزشی باشد. در ساخت چنین فضاهایی باید ابتدا حیوان، قرنطینه و معاینه شده و سپس با واکسیناسیون به محیط جدید وارد شود اما به نظر می‌رسد که در این باغ چنین اتفاقی نیفتاده است. بنابراین در مجموع نمی‌توان گفت که افتتاح چنین باغی یک حرکت مثبت برای محیط‌زیست تهران است چراکه در صورت گسترش یک آلودگی حیوانی، این نگرانی هست که شهروندان تهرانی نیز از آن در امان نباشند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه