کد خبر: ۱۲۸۱۸

حکیم مهر - رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از نگهداری بیش از ده‌هزار نمونه زیستی در این مرکز خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی با اشاره به اینکه این مرکز هم‌اکنون 100 نوع خدمات تخصصی ارائه می‌کند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته با وجود تحریم‌ها و شرایط بد اقتصادی موفق به شناسایی و معرفی 13 گونه میکروارگانیسم شدیم که با احتساب گونه‌های پیشین، از 31 گونه میکروارگانیسم شناسایی شده در کشور، 24 گونه آن توسط محققان این مرکز معرفی شده است.

به گفته فاضلی، اگر حمایت‌های مالی از این مرکز به اندازه کافی باشد، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با معرفی گونه‌های جدید می‌تواند در رده پنجم کشور‌های جهان از نظر معرفی میکروارگانیسم‌ها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تنها مجموعه در کشور است که بانک عصاره و اسانس یک‌هزار نمونه گیاهی را داراست و در این زمینه خدمات نیز ارائه می‌دهد.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به این که سال گذشته در حوزه مولکولی، نخستین پروژه ژنوم کشور توسط محققان این مرکز در NCBI به ثبت رسید، اظهار کرد: این مرکز در حوزه‌ سلول‌های انسانی و جانوری نیز بانک‌ سلول‌های فیبروبلاست دام‌های بومی در معرض انقراض مانند شتر دوکوهانه و بانک رده‌های سلول‌های سرطانی را راه‌اندازی کرده است.

وی تصریح کرد: این مرکز همچنین در سال گذشته نامیراسازی لنفوسیت‌های انسانی نژادهای مختلف جمعیتی ایران و تولید رده سلولی ماهیان و اسبچه‌های خزری را آغاز کرده است.

به اعتقاد فاضلی، مهم‌ترین زیرساخت توسعه بیوتکنولوژی، مراکز ذخایر زیستی هستند و هر چه این مراکز از نظر تعداد و تنوع نمونه و گونه‌های جانوری، گیاهی و میکروارگانیسم‌ها غنی‌تر باشند، توسعه این علم گسترده‌تر خواهد بود.

 

نظر شما
ادامه