کد خبر: ۱۲۸۷۲
حکیم مهر - فروش نهاده به‌صورت نقدی توسط شرکت پشتیبانی امور دام باعث شده است که دامدار نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد و به قیمت بالاتری خریداری کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس انجمن صنفی دامداران با اعلام این مطلب گفت: شرکت پشتیبانی امور دام نهاده‌ها را تنها به‌صورت نقدی به دامدار تحویل می‌دهد، این در حالی است که کارخانه‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی پول شیر خام دامدار را پس از دو ماه تحویل می‌دهند.

احمد مقدسی افزود: این موضوع دامداران را با مشکل تأمین نقدینگی روبه‌رو کرده است و باعث شده که دامدار نهاده مورد نیاز خود را به‌دلیل نداشتن نقدینگی لازم از بازار آزاد و با قیمت بالاتر به‌صورت مدت‌دار خریداری کند.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت نهاده به‌صورت مدت‌دار (دوماهه) تا دی‌ماه سال گذشته وجود داشته است و بعد از این مدت نهاده‌های دامی به‌صورت نقدی فروخته شده است.

 

گاوداران، تحت فشار

رئیس انجمن صنفی دامداران ادامه داد: در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار، این موضوع به تصویب رسید که دوباره نهاده‌ها به‌صورت مدت‌دار به دامدار تحویل داده شود، ولی هنوز نیاز به مصوبه هیئت وزیران دارد و گاوداران را با فشار شدیدی روبه‌رو کرده است.

مقدسی با اشاره به اینکه نرخ منطقی برای شیر خام باید در نظر گرفت، تصریح کرد: با در نظر گرفتن نرخ منطقی برای شیر خام، دامدار مجبور به فروش شیر خام به‌صورت مستقیم به‌دست مصرف‌کننده نمی‌شود.

وی یادآور شد: عرضه شیر خام به‌دلیل قیمت پایین نرخ شیر تنها یک مسکن برای دامدار است و همه دامداران به‌دلیل فاصله‌ای که از شهر دارند، امکان عرضه شیر به این صورت را ندارند.

مقدسی تأکید کرد: این امر صنایع تولیدکننده فرآورده‌های لبنی را نیز با زیان روبه‌رو کرده و سرمایه‌گذاری زیادی که برای صنایع خود انجام داده‌اند، دچار رکود می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: در هفته آینده گزارش کارشناسان قوه قضاییه درباره نرخ شیر خام اعلام می‌شود. این گزارش باید تا پایان فروردین‌ماه اعلام می‌شد که تا امروز عقب افتاده است.

 

نظر شما
ادامه