کد خبر: ۱۲۸۸۹

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تولید بیش از 300 قلم انواع داروهای دامی و مواد بیولوژیک در حوزه دامپزشکی کشور خبر داد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر سید محسن دستور در حاشیه بازدید از شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 95 درصد از داروهای دامی و بیش از 50 درصد از واکسن‌های دام و طیور مورد نیاز در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود. 

وی، همچنین از تولید یک قلم واکسن آبزیان در سال گذشته خبر داد و افزود: با تولید این واکسن توسط جهاد دانشگاهی صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی انجام شده است.

به گفته وی در حال حاضر حدود 150 کارخانه دارویی در سطح کشور در زمینه تولید داروهای دامی با سازمان دامپزشکی کشور همکاری دارند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: در این 150 کارخانه دارویی علاوه بر تولید بیش از 250 قلم دارو اعم از مکمل، دارو و سموم و داروهای مورد نیاز در حوزه دامپزشکی، برخی از این کارخانه‌ها مواد اولیه دارویی را نیز تولید می‌کنند.

وی یادآور شد: بیش از 95 درصد از داروهای دامپزشکی مورد نیاز حتی مواد بیولوژیک در داخل کشور تولید می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه همچنین از تولید بیش از 50 قلم داروی گیاهی در کشور خبر داد و افزود: داروهای گیاهی با منشأ گیاهی می‌تواند از ضریب اطمینان بیشتر و از ترکیبات منفی کمتری در محصول و فرآورده‌ها برخوردار است.

دستور با اشاره به اینکه، داروهای گیاهی، می‌تواند جایگزین داروهایی شود که به دلیل مصرف طولانی مدت با مقاومت‌های دارویی همراه شده است عنوان کرد: علاوه بر این، مصرف داروهای گیاهی می‌تواند مسمومیت‌های کمتری را به همراه داشته باشد.

به گفته وی، استفاده از تمامی ظرفیت‌های بخش گیاهان دارویی توسط سازمان دامپزشکی کشور در چند ساله اخیر، منجر به سرمایه‌گذاری قابل توجهی توسط سرمایه‌گذاران در این بخش شده است و متقاضیان زیادی برای دریافت پروانه بهره‌برداری از گیاهان دارویی به سازمان دامپزشکی کشور مراجعه کرده‌اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تشکیل کمیته ثبت داروهای گیاهی در این سازمان را یکی از اقدامات مهم در این بخش اعلام کرد و گفت: با تشکیل این کمیته برای ضوابط ثبت مجزای داروهای گیاهی از سایر داروهای غیر گیاهی می‌تواند برای رشد و توسعه این صنعت در کشور، تشویق و پشتوانه‌ای برای سرمایه‌گذاران و تسریع در فعالیت‌ها برای رسیدن به جایگاه واقعی این صنعت در کشور محسوب شود تا زمینه صادرات داروهای گیاهی در آینده فراهم شود.

دستور، از شهرستان کاشان به عنوان یکی از قطب‌های ساخت داروهای گیاهی نام برد و یادآور شد: کارخانه داروسازی باریج اسانس کاشان 9 قلم داروی گیاهی در حوزه دامپزشکی تولید می‌کند.

وی توسعه تولید داروهای گیاهی در کشور و سوق دادن سرمایه‌گذاران به این بخش از صنعت را یکی از سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حدود 25 قلم داروی گیاهی در حوزه دام و طیور و آبزیان به ثبت رسیده و به صورت کامل صنعتی در کشور تولید می‌شود.

 

نظر شما
ادامه