کد خبر: ۱۲۹۰۱

حکیم مهر - مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: 530 ناظر شرعی بر ذبح شرعی دام در کشتارگاههای کشور نظارت دارند. 


به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام ˈ محمد باقر لیاقتی ˈ در همایش ناظران شرعی اداره کل دامپزشکی استان سمنان افزود: ذبح شرعی به سه دسته، ذبح صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی تقسیم می شود و برخی از ناظران ذبح شرعی تا سه کشتارگاه را هم نظارت دارند.
وی وجود روحانیون برای ذبح شرعی را با برکت دانست و یکی از کارهای خیر را امر بر نظارت ذبح شرعی و رساندن غذای حلال به مردم بیان کرد.
لیاقتی یکی از وظایف حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور را نظارت بر ذبح شرعی در استان های کشور دانست و افزود: دو نوع نظارت سیاست کلی سازمان دامپزشکی کشور است که شامل نظارت بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی دام و طیور در قریب 700 کشتارگاه در سراسر کشور می شود.
مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور مسوولیت ناظرات ذبح شرعی را سنگین دانست و گفت: وظیفه ناظران ذبح شرعی این است که گوشت حرام به دست مردم نرسد.
وی حرام خوری را دارای آثار و تبعات بدی بر انسان دانست و گفت: اگر بر ذبح شرعی دقت نکنیم که گوشت حرام به دست مردم برسد و در آن صورت آثار وضعی آن گریبان مردم را بگیرد.
لیاقتی تمام گرفتاری ها را ناشی از خوردن لقمه حرام دانست و گفت: لقمه حلال بقدری تاثیرگذار است که پیامبر گرامی اسلام (ص) باید برود بهشت و معراج از بهترین میوه ها و غذاها میل بفرمایند تا فاطمه (س) از سلب آن حضرت پا به عرصه وجود بگذارند.
وی خطاب به ناظران ذبح شرعی گفت: دقت به وظایف خود داشته باشید و با ذبح شرعی و بعد شست و شو و طهارت کامل لاشه دام و طیور آثار معنوی آن را در جامعه خواهید دید.
مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، واردات گوشت دام و طیور خارجی را با نظارت ناظران ذبح شرعی که به صورت مامور به کشورهای خارجی اعزام می شوند عنوان کرد و گفت: واردات گوشت از کشورهای برزیل، هندستان ، لهستان ، آلمان و انگلستان انجام می شود و عمده واردات گوشت از کشور برزیل است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان نیز در این همایش گفت: در قرآن کریم سوره های زیادی در باره غذا و طعام آمده است مثل گوشت خوک و حیواناتی که خفه شده و گوشت آنها حرام محسوب می شود و در مبحث طیبات و پاکیزگی، حلال و حرام بودن آنها تذکر داده شده است.
ˈرضا عامریˈ گفت: 13 کشتارگاه در استان سمنان وجود دارد که در همه آنها روحانیون ناظر بر ذبح شرعی نظارت دارند و حضور آنها بر ذبح شرعی بسیار مثمر ثمر است.

نظر شما
ادامه