کد خبر: ۱۲۹۰۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کردستان، قم، بشاگرد و کرمانشاه

 

تشکیل کمیته مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام در شهرستان دیواندره
 
 
کمیته مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام بامحوریت بیماری تب مالت متشکل از ادارات فرمانداری، مرکز بهداشت، شبکه دامپزشکی و جهاد کشاورزی در شهرستان دیواندره واقع در استان کردستان تشکیل گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کردستان، در این کمیته مهندس مصطفی رهبر مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان دیواندره بر لزوم اجرای برنامه های آموزش چهره به چهره و انجام مایه کوبی در روستاهای کانون بیماری مذکور تاکید نمودند و در ادامه مقرر گردید که دوره های آموزشی ویژه بهورزان خانه بهداشت و دهیاران تمامی روستاهای تابعه شهرستان دیواندره تشکیل و در ادامه با همکاری آنها و ضمن توزیع بروشور و پمفلتهای بهداشتی این دوره های آموزشی برای تمامی دامداران روستاهای تابعه و در سطح روستاها بشکل وسیع و گسترده برگزار گردد.

 

-----------------------

 

طی دوهفته گذشته صورت گرفت:
انجام بیش از13 هزارمایه کوبی رایگان دراستان قم


براساس گزارش اداره دامپزشکی شهرستان قم طی دوهفته گذشته اکیپهای فنی این اداره درراستای مبارزه بابیماریهای واگیرداردامی باحضوردر102 واحددامداری دربخش قمرودنسبت به انجام مایه کوبی رایگان 6120 راس گوسفندعلیه بیماری آبله گوسفندی و7530 راس گوسفندوبز علیه بیماری شاربن اقدام لازم رابه عمل آورد ه اند.

-------------------------

 

حضور مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان در منطقه بشاگرد و سازماندهی ستاد امداد دامپزشکی 


به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی هرمزگان طی بازدید دکتر غریب مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان از مناطق زلزله زده شهرستان بشاگرد ستاد امداد دامپزشکی سازماندهی گردید و به منظور انجام عملیات امداد رسانی در منطقه از سوی دکتر غریب، آقای ابوذر فیروزی سرپرست شبکه دامپرشکی شهرستان جاسک با توجه به شناخت ایشان از منطقه زلزله زده به عنوان سرپرست ستاد امداد دامپزشکی مستقر در شهرستان بشاگرد منصوب گردید.
همچنین با وجود احتمال بروز تلفات در جمعیت دام و طیور آن منطقه، به منظور ارائه خدمات به دامداران و انجام اقدامات بهداشتی در خصوص مبارزه با بیماریهای واگیردار و سایر امور دامپزشکی، چهار اکیپ عملیاتی از مرکز استان و شهرستانهای تابعه سازماندهی و به منطقه اعزام شدند.

---------------------------

 

رییس اداره مبارزه با بیماریهای دامی استان کرمانشاه خبر داد :
شروع سمپاشی رایگان بیش از 2 میلیون نوبت سر دام از جمعیت دامی استان علیه انواع انگل های خارجی


اداره کل دامپزشکی کرمانشاه در راستای مبارزه با انگل های خارجی دام ها در سطح شبکه های دامپزشکی استان دراردیبهشت ماه سال جاری اقدام به توزیع حدود بیش از چهار هزار پانصد(4500) لیتر سم ضد انگل خارجی نموده که پیش بینی میشودبصورت رایگان حدود بیش از دو میلیون نوبت سر دام از جمعیت دامی استان علیه انواع انگل های خارجی سم پاشی شود. دکتر یارویسی گفت : انگلهای خارجی در نتیجه فعالیت ممکن است بطور مستقیم و غیر مستقیم تاثیرات گوناگونی بر میزبان خود (دام ) داشته باشند . انگل خارجی با اتصال به میزبان ، موجب آزردگی دام ، ایجادزخم و متعاقب آن عفونت ثانویه می شود . تغذیه زیاد انگل ها حیوانات را مبتلا به کم خونی نموده و با گزش های متعدد دام ها را ضعیف و ناتوان کرده ، سوزش ، التهاب و افزایش حساسیت را موجب می شوند .
وی ادامه داد : بعضی از کنه ها حیوانات را دچار مسمومیت و فلجی نموده ، انتقال عوامل مختلف بیماری های ویروسی ، ریکتزیایی ، باکتریایی وتک یاخته ها به دام ، سلب آسایش دام ، کاهش وزن ، کاهش کیفیت و کمیت تولیدات دامی را موجب می شوند.
یارویسی گفت : عملیات مبارزه علیه انگل های خارجی دام موجب کاهش تلفات دامها در اثر بیماری های منطقه ای توسط کنه ها ، ارتقاء کیفیت تولیدات دامی ، تامین بخشی از بهداشت عمومی و سلامت انسانها می شود .
دکتر یارویسی در پایان از دامداران و روستاییان خواست به منظور کاهش تلفات دامها در اثر بیماری های منطقه ای توسط کنه ها ، ارتقاء کیفیت تولیدات دامی و ... همکاری لازم را با کارشناسان دامپزشکی داشته باشند .

نظر شما
ادامه