کد خبر: ۱۲۹۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - اتاق تمیز (Clean Room) و بخش جراحی و نخستین بخش مراقبت‌های ویژه حیوانات(ICU) با حضور دکتر سلطان‌خواه، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پژوهشکده طب تجربی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در این مراسم، دکتر رهبر - رییس دانشگاه تهران - و دکتر منصوری - رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران - نیز حضور داشتند.

ICU.jpg

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، رییس پژوهشکده طب تجربی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران درباره‌ی جزییات بخش‌های مختلف این پژوهشکده که در مراسم امروز به بهره‌برداری رسیدند، گفت: این مجموعه برای مطالعات طب تجربی در ارتباط با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان فعالیت می‌کند.

وی افزود: با استفاده از امکانات این مجموعه می‌توان حیواناتی را انتخاب و راجع‌ به بیماری‌های مختلف که دارای ابهام هستند، فعالیت‌های تحقیقاتی بر روی آنها انجام داد تا در طب پزشکی و طب دامپزشکی مورد استفاده قرار بگیرند.

مخبر دزفولی با اشاره به بهره‌برداری از بخش جراحی تجربی پژوهشکده طب تجربی گفت: بسیاری از فعالیت‌های این بخش به خصوص درموارد پیوند و یا انتقال برخی از ارگان‌ها و اعضاء از حیوانات به انسان که هم اکنون نیز مطالعات آن در دنیا آغاز شده و در حال پیشرفت است، نیازمند تجهیزات است تا این مطالعات همزمان با فعالیت‌های تحقیقاتی سایر کشورها در ایران انجام شود.

مخبر دزفولی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در طب حیوانی برای این که بتوان تحقیقات را به انسان نیز تعمیم داد نگهداری و مراقبت از حیوانی است که تحت اعمال جراحی مانند پیوند قرار گرفته و در شرایط ICU است. از این رو اولین ICU حیوانی در ایران در پژوهشکده طب تجربی دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است.

وی افزود: حیوانی که تحت جراحی قرار گرفته و یا پیوند یک عضو در بدن آن شکل گرفته است و یا بخش‌هایی از یک فرآورده بیولوژیک در بدن حیوان مورد ارزیابی قرار گرفته است و در نهایت نگهداری، پرستاری و ثبت تغییرات گوناگون در بدن حیوان در بخش ICU حیوانی پیگیری می‌شود.

رییس پژوهشکده طب تجربی دانشگاه تهران با اشاره به راه‌اندازی اتاق تمیز در این پژوهشکده خاطرنشان کرد: CleanRoom اتاقی است که شرایط بسیار تمیزی را فراهم می‌کند تا فعالیت‌های تهیه‌ی فرآورده‌های دارویی و بیولوژیک انجام شود.

به گفته دکتر مخبر دزفولی، اتاق تمیز پژوهشکده طب تجربی اولین اتاق تمیزی است که در دانشکده‌های دامپزشکی کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری و مرکز فناوری و نوآوری‌های ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است.

رییس پژوهشکده طب تجربی دانشگاه تهران با بیان این که بخش زیادی از تجهیزات مورد استفاده در بخش‌های مختلف این پژوهشکده ساخت ایران است، تصریح کرد: مساله‌ی کسب دانش فنی و ساخت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در کشور روند رو به رشدی را پیدا کرده است و نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران نیز که اخیرا به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده است، اولین نمایشگاه فروش محصولات دانش بنیان رشته‌های مختلف علوم است که باید به تدریج توسعه پیدا کند چرا که هر اندازه دولت از شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه ساخت تجهیزات علوم مختلف فعالیت می‌کنند حمایت کند روند پیشرفت علمی کشور سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

رییس پژوهشکده طب تجربی دانشگاه تهران با بیان این که چنین مراکزی در کشورهای حوزه‌ی خاورمیانه یا وجود نداشته و یا در این سطح نیستند، گفت: حتی در دانشکده‌های دامپزشکی سطح کشور نیز در مجموعه‌هایی که فازهای حیوانی طرح‌های تحقیقاتی در بیمارستان‌های انسانی صورت می‌گیرد به این وسعت و با این فناوری‌ها چنین مراکزی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: باید از این جنس مجموعه‌ها که می‌تواند دهها فعالیت تحقیقاتی را سازماندهی کند در دانشگاه‌های مختلف کشور راه‌اندازی شده و در نهایت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک مجموعه بزرگ مطالعات طب تجربی در کشور شکل بگیرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
0
0
امیدوارم اتاق تمییز بعد از مدتی اتاق کثیف نشه!!!
نظر شما
ادامه