کد خبر: ۱۲۹۲۵

حکیم مهر - اداره کل محیط زیست استان سمنان از تلف شدن یک یوزپلنگ ماده جوان در منطقۀ حفاظت‌ شدۀ توران خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این یوزپلنگ نابالغ در قسمت جنوب غربی این ذخیره‌گاه زیستکره، توسط سگ‌های گله از پا درآمده است.

منطقه حفاظت شده توران، بخشی از مجموعۀ حفاظتی توران (پارک ملی، پناه گاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده) در استان سمنان است که در سال‌های اخیر، همواره با معضل بزرگ دام‌های اهلی روبرو بوده است.

در این منطقه، تعدادی آغل قدیمی وجود دارد که پیش از معرفی این منطقه به عنوان منطقۀ حفاظت شده ساخته شده‌اند. بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست چرای دام در محدوده منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش، با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در حد ظرفیت قابل برداشت مراتغ، امکان پذیر است.

وجود گله‌های گوسفند و سگ‌های نگهبان آنها، علاوه بر ناامنی منطقه برای حیات‌وحش، موجب بروز تعارض‌هایی مانند کشته شدن حیوانات توسط سگ‌های گله می‌شود.

علاوه بر این، وجود گله‌های گوسفند مازاد بر ظرفیت منطقه، تهدیدی جدی برای مراتع و پوشش گیاهی منطقه محسوب می‌شود که علاوه بر کاهش جمعیت علفخواران وحشی منطقه که به عنوان طعمۀ گوشتخواران شناخته می‌شوند، فرسایش خاک و بیابانی شدن مراتع را نیز در پی خواهد داشت.

در پارک ملی توران نیز علیرغم غیر قانونی بودن چرای دام در پارک های ملی هنوز 8 آغل دامداری با داشتن پروانه چرا مستقر هستند.

ظهرابی، مدیرکل محیط زیست استان سمنان در این خصوص گفت: با هماهنگی به عمل آمده با شرکت تعاونی دامداران سنگسر، منابع طبیعی و امور عشایر استان در حال پیگیری جهت جانمایی دامداران مستقر در پارک ملی توران هستیم و امیدواریم محدوده 100 هزار هکتاری پارک ملی را از مجموعه 1.5 میلیون هکتاری مجموعه خارتوران به عنوان مأمن و پناهگاه حیات وحش در مجموعه ذخیره‌گاه زیستکره خارتوران فراهم کنیم.

وی با یادآوری طرح موفق ارتقای سطح حفاظتی 40 هزار هکتار از محدود 400 هزار هکتار منطقه حفاظت شده بهرام گور در استان فارس اظهار کرد: این تجربه موفق می‌تواند در استان سمنان نیز اجرایی شود.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: در صورت اجرایی این طرح مطمئناً تهدیدهای فرآروی گونه های در معرض تهدید یوزپلنگ و گورخر به نحو چشمگیری مدیریت خواهند شد.

 

نظر شما
ادامه