کد خبر: ۱۲۹۳۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
حکیم مهر - انسان ها با توجه به تحقیقات یا تجربه های افراد دیگر اطلاعاتی را از حیوانات دارند اما این اطلاعات گاهی اوقات ممکن است به اشتباه در میان مردم جا افتاده باشد. برخی از آن ها به قدری گفته شده اند که دیگر به یکی از باورها تبدیل گشته اند. برای آن که به اشتباهات یک عمر خود پی ببرید بهتر است با مهمترین این اشتباهات  آشنا شوید. این به شما کمک می کند تا کمی بیشتر به اطلاعاتتان توجه کنید.

** حافظه ماهی قرمز

یکی از باورهای غلطی که بسیاری از ما نیز به آن اعتقاد داریم نبود هیچ حافظه ای در ذهن ماهی های قرمز است. می پنداریم که این موجودات حافظه یا عقلی برای گنجاندن خاطرات ندارند. این در حالی است که تحقیقات پیشرفته روی این ماهی ها نشان می دهد آن ها حافظه ای بسیار قوی دارند به طوری که می توانند تا یک هفته پیش را به خاطر آورند همچنین توانایی انجام کارهای سخت و آموزش هایی را نیز دارند.

** سرعت یوزپلنگ

بسیاری از انسان ها می پندارند یوزپلنگ ها سریع ترین موجودات زمین هستند اما این موضوع خیلی هم درست نیست چرا که آن ها می توانند به سرعت نهایتا 120 کیلومتر بر ساعت برسند. این درحالی است که پرنده ای به نام پرنازک می تواند تا سرعت 125 کیلومتر در ساعت پرواز کند. یکی دیگر از اقوام این پرنده نیز می تواند به سرعت نزدیک به 130 برسد اما رکورد او ثبت قانونی نشده است.

** رنگ قرمز و عصبانیت گاوها

مسابقات گاوبازی در اسپانیا را حتما مشاهده کرده اید و حتما فکر می کنید گاوها به رنگ قرمز حساسیت بالایی دارند در حالی که بسیاری از حیوانات از کوررنگی رنج می برند و گاو یکی از آن هاست. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که گاوها به هیچ عنوان به رنگ های مختلف توجهی نشان نمی دهند در حالی که آن ها بیشتر به حرکت دست و پرچم های ماتادورها از خود خشم نشان می دهند پس اگر پارچه ای سفید هم در مقابل آن بگیریم باز هم از خود خشم را نشان می دهند.

** درک موسیقی مارها

حتما مرتاض های هندی را دیده اید که با استفاده از فلوت مارها را در سلطه خود می گیرند.  آن ها آهنگ خاصی را می نوازند سپس مار از سبد خارج شده و حرکت خطرناکی را انجام نمی دهد اما این اتفاق ها همه  درحالی رخ می دهد که اصلا مارها توانایی شنیدن صدای فلوت را ندارند. تحقیقات نشان میدهد مار تنها به حرکات بدن و رفتارهایی که مرتاض از خودش بروز می دهد عکس العمل نشان داده و تنها لرزش های صدای اطرافش را درک می کند.

** دلفین ها مهربان هستند

لبخند همیشه برلباش است و دندان های کوچکشان به نظر حتی یک کالباس ها هم نمی تواند پاره کند، دوست داشتنی و باهوش هستند اما هیچکس شاید پشت پرده دلفین های زیبا را واقعا نداند. دلفین ها در پشت این لبخند گول زننده شان بسیار وحشی هستند به طوری که گاهی حتی به هم نوعان خودشان نیز رحم نمی کنند. دندان های این حیوان شاید کوچک باشد اما مثلثی و بسیار تیز هستند.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گمنام
|
-
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
0
0
لینک زیر مقاله ای است با عنوان «بیماری‌هایی که با حیوانات به خانه می‌آوریم» که زوزنامه همشهری در تاریخ 24 اردیبهشت 92 در بخش «سلامت» خود منتشر نموده است:

http://hamshahrionline.ir/details/214222

مقاله اینگونه آغاز شده: «مدتی است که مرسوم شده برخی افراد برای جا نماندن از قافله، حیوانات خانگی نگهداری کنند.» فارغ از توهینی که در اینجا به عموم دارندگان حیوانات خانگی (نه مانند گذشته فقط دارندگان سگها) شده، در جای جای مقاله نویسنده سعی کرده به صورت یک طرفه و به دور از بررسی زوایای مختلف موضوع، آنچنان مخاطب را از حیوانات به وحشت آورد که هر کسی فاقد اطلاعات کافی پزشکی بوده یا با شمّ ژورنالیستی این دست خبرنگاران آشنا نباشد، دچار تشویش و اضطراب از داشتن حتی یک فینچ می شود. جا دارد نهادهای دامپزشکی در مقابل اینگونه مقالات تشویش آمیز اظهار نظر کرده و روزنامه مذکور را در اسرع وقت مجبور به چاپ پاسخ در همان صفحه نمایند. مسلماً چنین انتظاری از جانب دامپزشکانی که هر ساله مبالغ فراوانی حق عضویت و ... می پردازند و شئون حرفه ای و موقعیت شغلی اشان همه روزه با انتشار این دست مقالات در نشریات پر تیراژ به خطر می افتد، امری به حق است.
حکیم مهر
|
-
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
0
0
بیننده محترم/با سلام و تشکر از بازدید شما/به مقاله مورد اشاره شما در همشهری در آدرس زیر با عنوان
آقای متخصص : پرندگان به طور کلی آسیب‎رسان هستند/اصلاً حیوان نداشته باشید!
پرداخته شده است:
http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=12929

با تشکر مجدد از توجه شما
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
0
0
حکیم مهر عزیز، از بذل توجه همیشگی شما به موضوعاتی از این قبیل سپاسگزاریم. لیکن حق مطلب زمانی ادا می شود که یک نهاد دامپزشکی پیدا شود که قدرت آن را داشته باشد روزنامه مذکور را به دلیل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی مجبور به انتشار فوری پاسخ مستدل و علمی آن نهاد در همان صفحه و با همان ابعاد نماید و در غیر این صورت از روزنامه مذکور به مراجع ذیصلاح شکایت کند. تنها در این صورت است که در آینده، سایرین دامپزشکی را جولانگاهی برای یکه تازی ها و افتراها و تخریب کردنها نمی بینند و با احتیاط بسیار بیشتری به چنین موضوعاتی می پردازند. و در این صورت است که می توان امید داشت از شئونات حرفه مظلوم دامپزشکی که هر روز به نوعی آسیب می بیند، اعاده حیثیت مؤثر صورت گیرد. امید است که افراد دست اندر کار و صاحب سمت اجرایی و قانونی در این برهۀ حساس از کنار چنین موضوعی با اغماض عبور نکنند که بیم آن می رود در آینده بسیار نزدیک با فراغ بال بیشتری این موضوع تکرار شود.
نظر شما
ادامه