کد خبر: ۱۲۹۸۹

حکیم مهر - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از پیشنهاد افزایش 10 برابری جرایم تخلفات شکار و صید در کشور خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سرهنگ خیلدار با اشاره به این که افزایش معقول جرایم تخلفات شکار و صید از برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است گفت: قطعا افزایش غیرمعقول این گونه جرایم می‌تواند نتیجه عکس دهد.

وی با بیان این که بالای 95 درصد مردم با مخالف شکار حیات وحش هستند افزود: قطعا افزایش جرایم تخلفات شکار و صید مشمول آن دسته معدود افراد متخلف می‌شود.

خیلدار ضرر و زیان شکار یک قلاده یوزپلنگ را هم‌اکنون 25 میلیون تومان عنوان و تاکید کرد: از نظر ما این جریمه پایین بوده و بازدارنده نیست و باید این میزان به حداقل 250 میلیون تومان افزایش یابد تا معدود متخلفان اجازه تخلف به خود در این زمینه ندهند.

وی از پیشنهاد افزایش 10 برابری جرایم تخلفات شکار و صید در کشور خبر داد و تاکید کرد: این پیشنهاد به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست اریه شده که امیدواریم در شورای عالی محیط زیست به تصویب برسد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ارتقای آگاهی‌های زیست‌محیطی شهروندان گفت: در این راستا تلاش‌هایی برای گنجاندن مسایل زیست‌محیطی در کتب درسی و دانشگاهی در حال انجام است. از سوی دیگر صدا و سیما نیز باید نسبت به ارتقای آگاهی زیست‌محیطی مردم بنا بر وظایف ذاتی خود اقدام کند.

وی افزود: در کنار این امر استفاده از تجهیزات روز برای حفاظت نیز ضروری است که در این راستا برای نخستین بار در کشور بزودی نصب دوربین‌های حفاظتی در یکی از پارک‌های ملی به صورت آزمایشی آغاز می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با این دوربین‌ها که از انرژی خورشیدی بهره می‌گیرند می‌توان تا 35 کیلومتر هرگونه خودرو یا موتورسیکلت را مشاهده کرده کرد و تا 7 کیلومتر از محل نصب نیز حتی پلاک خودرو را ثبت کرد.

وی از به روز رسانی بانک اطلاعات شکارچیان متخلف و یکپارچه‌سازی این بانک به عنوان یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام یگان حفاظت محیط زیست یاد کرد و گفت: در عین حال در نظر داریم سامانه پیامکی را راه‌اندازی کنیم که در صورت ورود افراد به داخل مناطق تحت حفاظت بر روی تلفن همراه آنها پیامک هشداردهنده ارسال شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استفاده از جوامع محلی برای حفاظت مناطق را از دیگر برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست یادکرد و به ایسنا گفت: در نظر داریم از توان معتمدین روستاها و تشکل‌های غیردولتی زیست‌محیطی برای حفاظت استفاده کنیم. از سوی دیگر سامانه پیامکی نیز برای دریافت گزارشات مردمی در این خصوص راه‌اندازی خواهد شد تا بتوانیم از این طریق به تخلفات در اسرع وقت رسیدگی کنیم.

وی در خصوص فروش پوست جانوران وحشی در فضای مجازی نیز گفت: قطعا در صورت دریافت هرگونه گزارشی در این خصوص با افراد متخلف برابر قانون برخورد می‌شود.

 

نظر شما
ادامه