کد خبر: ۱۳۰۱۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - معرفی دو کتاب مایع درمانی و معاینات و بیماریهای دستگاه عصبی حیوانات کوچک

 

1 - مایع درمانی کاربردی در دام‎های کوچک

این کتاب شامل 7 فصل می‌باشد که در فصل اول کلیاتی در مورد توزیع آب در قسمتهای مختلف بدن توضیح داده شده است. در فصل دوم در مورد سوالات اساسی که در موقع مایع درمانی با آنها مواجه می‌شویم مثل: "چه نوع مایع، به چه مقدار، با چه سرعتی و با چه روشی باید به حیوان تجویز شود؛ مایع درمانی چه موقع باید قطع شود" ضمن ارائه چند مثال پاسخ داده شده است. همچنین در این فصل، نکاتی در مورد گرم یا خنک کردن مایعات قبل از تجویز آورده شده است. در ادامه مطلب در فصول سوم تا هفتم به ترتیب، در مورد عوارض مایع درمانی، درمان شوک، درمان اختلالات سدیم و پتاسیم و اختلالات اسید و باز بدن (که عواملی مربوط به هم هستند) در فصول جداگانه توضیحاتی داده شده است. در نهایت در مورد بعضی از بیماری‌های مهم که به صورت اورژانسی به مایع درمانی خاصی نیاز دارند مطالبی آورده شده است.
در نوشتن این کتاب سعی شده است که سادگی و روانی مطلب حفظ شده و از توضیحات اضافی که احیاناً ممکن است باعث سردرگمی خوانندگان گردد پرهیز شود. این کتاب دارای 135 صفحه وزیری با قیمت پشت جلد 4500 تومان توسط انتشارات دانشگاه شیراز به چاپ رسیده است.

 

2 - معاینات و بیماری‎های دستگاه عصبی در دام‎های کوچک

در این کتاب سعی شده است تا حد امکان، بیماریهای مهم دستگاه عصبی با بیانی ساده و قابل فهم ارائه شود تا هم دانشجویان عزیز دوره‎های عمومی دامپزشکی و هم دانشجویان دوره های تخصصی و همچنین همکاران دامپزشک بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند. این کتاب شامل 8 فصل است. در فصل اول به اختصار، در مورد تکامل جنینی و نامگذاری جنینی قسمت های مختلف مغز مطالبی آورده شده تا خوانندگان عزیز با اصطلاحاتی که در متن کتاب به طور اجتناب‎ناپذیری با آنها مواجه می‎شوند، آشنا شوند. در فصل دوم نیز مختصری در مورد فیزیولوژی دستگاه عصبی مطالبی آورده شده است تا مکانیسم ایجاد بیماریها که در فصل‎های بعد آورده شده اند بهتر به ذهن سپرده شود. در فصل سوم به طور مفصل در مورد معاینه دستگاه عصبی و نحوه پیدا کردن محل ضایعه توضیح داده شده است. در فصول چهارم و پنجم بیماریهای مغز، مخچه و دستگاه دهلیزی متناسب با اهمیت این قسمت‎ها توضیح داده شده است. با توجه به ارتباط زیاد افتالمولوژی با دستگاه عصبی، در فصل ششم در مورد معاینات چشم که به تشخیص بیماریهای عصبی و تعیین محل ضایعه در دستگاه عصبی و همچنین به پیش آگهی های بیماریهای عصبی کمک می کنند، بحث شده است. در فصل هفتم نیز در ارتباط با بیماری های نخاع و بالاخره در فصل هشتم در مورد مهمترین بیماری های اعصاب محیطی مطالبی آورده شده است.
یکی از نکاتی که این کتاب را از سایر کتب مخصوصاً کتب فارسی متمایز می‌سازد، این است که نحوه معاینات عصبی در فصل سوم و علائم تعدادی از بیماری‌های عصبی مربوط به فصول بعد، با 69 کلیپ ویدئویی همراه شده است که نحوه یادگیری و فهم مطالب کتاب را بسیار تسهیل می‌نماید. این فیلم‌ها در یک لوح فشرده جمع‌آوری شده و همراه کتاب ارائه شده است. همچنین تصاویر کتاب به صورت رنگی نیز در این لوح فشرده در یک پوشه جداگانه گنجانده شده است تا دانشجویان عزیز و همکاران محترم بتوانند با کیفیت بهتر به آنها دسترسی داشته باشند.


این کتاب 450 صفحه‌ای با قطع وزیری در اردیبهشت 1392توسط انتشارات ارم شیراز به چاپ رسیده و قیمت پشت جلد کتاب با CD همراه آن 17000 توان می‌باشد.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
0
0
اين كتابها را از كجا و چگونه مي‌توان تهيه نمود؟
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
0
2
تبریک صمیمانه خدمت همکار عزیز و گرامیم به خاطر دو کتاب ارزشمندی که در زمینه داخلی دامهای کوچک به رشته نگارش در آورده اند.با آرزوی موفقیت های بیشتر برای شما. دکتر نظیفی
جواد خوش نگاه
|
-
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
1
1
با انتشار هر کتاب فارسی در حوزه ی دامپزشکی خیلی خوش حال می‎شوم. خواندن این کتاب‎ها و کتاب‎های از این دست را که مربوط به انتشارات دانشگاهی هستند و مراحل سخت و طولانی داوری را طی نموده اند به همه ی همکاران ارجمند و دانشجویان گرانقدر پیشنهاد می‎کنم و به همکار عزیز اقای دکتر سرچاهی تبریک می‎گویم. جواد خوش نگاه (دانشگاه فردوسی مشهد)
علي اصغر سرچاهي
|
-
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
0
0
باسمه تعالي- ضمن تشكر از استاد عزيزم جناب آقاي دكتر نظيفي، در پاسخ به سوال دوستي كه در مورد نحوه تهيه كتابها سوال نموده‌اند، به استحضار مي‌رساند در صورت عدم دسترسي به كتابها كه از طريق ناشرين توزيع شده است علاقه‌مندان مي‌توانند به ايميل اينجانب sarchahi@shirazu.ac.irمكاتبه نمايند. با تشكر از جناب آقاي دكتر لطفي كه اطلاع‌رساني نمودند. سرچاهي
نظر شما
ادامه