کد خبر: ۱۳۰۳۳
حکیم مهر - این روزها که به رسانه ها سر بزنید با خبرهایی از جنس سیاست روبرو می شود، انگار تمام سایت ها بخش های دیگر را تعطیل کرده اند.
اما...
اما در این میان برخی خبرها هم در لابه لای التهاب  خبرهای سیاسی ،  بدون سروصدا منتشر می شوند و مردم و کارشناسان نیز از آن بی خبر می مانند.
به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران، به نمونه ای از این خبرها توجه کنید :




" واردات شیر ایرانی از هندوستان "

محمدجواد محمدی‌زاده ، رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر ضرورت احیای شیر ایرانی و واردات شیر ایرانی از کشور هند، گفت: هم‌اکنون در حال مذاکره با کشور هند برای واردات شیر ایرانی و احیای آن در کشور هستیم.
رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: شیر ایرانی که روزگاری در یونان، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، آسیایی میانه، افغانستان، پاکستان و هند بوده، هم‌اکنون فقط در کشور هند یافت می‌شود.
وی بیان کرد: شیر ایرانی باید احیاء شود و سازمان محیط زیست در تلاش است این مهم تحقق یابد.
معاون رئیس جمهوری افزود: هم‌اکنون توافقاتی با کشور هند در این باره صورت گرفته است البته هم‌اکنون در حال آماده سازی محلی که شیر باید در آنجا قرار گیرد هستیم و بررسی‌های فنی در این باره صورت گرفته است.
محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: خوشبختانه دراین باره مشکلی وجود ندارد و امیدواریم که این مهم اجرایی شود.
این سخنان در حالی مطرح  می شود که این سازمان درکارنامه واردات گونه های منقرض شده در ایران یا درحال انقراض نقطه ضعف های بسیار مشهودی دارد که مورد نقد کارشناسان نیز  قرار گرفته است.




مثلا احیای ببر مازندران؛ پروژه احیای  گونه ای که قرار است از روسیه وارد شود و نزدیک به نژاد  ببر مازندران است  تا به امروز کم لن یکن باقی مانده و به فردای فردا ها موکول شده است.
توجه به این سخنان هم برای آگاهی بد نیست :
* محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، سوم اردیبهشت89 در مراسم تحویل گرفتن دو ببر «آمور»گفت: "بر اساس توافق با وزیر محیط زیست روسیه مقرر شد که در قبال تحویل ۲ قلاده پلنگ ایرانی به روسیه این ۲ قلاده ببر مازندرانی به کشور ما منتقل شوند و در زیستگاه میانکاله مازندران روند احیاء نسل آنها شروع شود
سرانجام با گذشت چند ماه از ورود 2 ببر «آمور» به باغ‌وحش تهران که به گفته کارشناسان نسل آنها نزدیک به «ببر مازندران» است و درحالی‌که قرار بود حداکثر ظرف یکماه این ببرها به پناهگاه حیات وحش میانکاله منتقل شوند با عدم‌تحقق این امر و شیوع یک بیماری، ببر « نر» صبح روز پنجشنبه تلف شد.
هزینه های آماده سازی زیستگاه میانکاله تامین نشد!

محمدباقر صدوق، معاون سابق محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت از محیط‌زیست در رابطه با این موضوع گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد علت مرگ ببر نر شیوع بیماری «مشمشه» در باغ وحش ارم تهران بوده است.
آماده نبودن زیستگاه میانکاله به عنوان زیستگاه اصلی ببر مازندران به دلیل تامین نشدن هزینه آماده سازی تنها دلیل برای عدم توفیق پروژه ببر مازندران از سوی این مسئول عنوان شد.
* معاون رئیس جمهور در واکنش به منتقدان طرح تبادل گونه های زیستی بدون مطالعات پایه ای، تاکید کرد: "مردم بدانند تنها 13 کشور در دنیا ببر دارند، ما هم ببر مازندان و یا ببر خزری را به دلیل تخریب زیستگاهها از دست داده ایم و چون زیستگاه و خاستگاه ببر اینجا (ایران) بوده تلاش داریم کار احیا را انجام دهیم.
* واما در اواخر سال 91 عنوان شد...
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده، ببرهای روسی تا قبل از تابستان سال 92 وارد کشورمی شوند و طرف روسی هم آمادگی این کار را دارد.
محمدی زاده یادآور شد که زیستگاه این ببرها در میانکاله کاملا آماده پذیرش آنهاست و سازمان محیط زیست اصرار دارد این جابه جایی تا قبل از تابستان 92 انجام شود و طرف روسی هم اعلام کرده است حتما تا قبل از تابستان این کار انجام می شود.
تقریبا در آستانه تابستان هستیم و با توجه به مسائل سیاسی روز کشور انتقال این ببرها کمی بعید به نظر می آید و سرنوشتشان هم در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.

و اما اولین نکته ای که در رابطه با این موضوع  واردات شیر ایرانی از هندوستان

به نظر می آید ، تمام نکردن کارنیمه تمام مربوط به پروژه ای بین المللی و شروع  پروژه ای دیگر که خود نیاز به بسترهای مناسب دارد.
مثلا فراهم نبودن مکان نگهداری ببرها موجب از بین رفتن آنها شد .
با مقایسه کلی تقریبا می توان دریافت که این موضوع تازه مطرح شده هم احتمال دارد به سرنوشت ببرهای به اصطلاح مازندرانی تبدیل شود.
یادمان باشد که خودکرده را تیبیر نیست و یه کم احتیاط یا مشورت یا بهتر بگوییم کارکارشناسی تر کردن هم  بد نیست.

 

نظر شما
ادامه