کد خبر: ۱۳۰۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - دبیر شورای عالی عتف از آغاز سنتز آزمایشگاهی واکسن‌های تعیین شده در طرح کلان ملی تولید 15 واکسن انسانی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی نژاد نوری در حاشیه صد و یکمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف درباره طرح کلان ملی تولید 15 واکسن انسانی توضیح داد: واکسن‌هایی که در این طرح تعیین شده‌اند یا در خط تولید قرار دارند و یا در برنامه‌های واکسیناسیون هستند که قرار است طی سه تا چهار سال آینده تمامی آنها به صورت داخلی تولید شوند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، فاز صفر این پروژه با تعیین وضعیت این واکسن‌ها در ایران و سایر کشورها، مصرف‌کنندگان آنها، تجهیزات مورد نیاز و همکاران طرح به پایان رسیده است.

مهدی‌نژاد نوری افزود: گروه‌بندی، تعیین ناظران و کمیته‌های راهبردی این طرح کلان انجام شده است و واکسن‌ها آماده ورود به مرحله سنتز آزمایشگاهی هستند. امیدواریم این واکسن‌ها طی چهار سال آینده به خط تولید و حتی صادرات برسند.

اشتراک منابع علمی کشور بر روی دو شبکه «سهام» و «سمات»

دبیرشورای عالی عتف همچنین درباره ارائه گزارش کمیته نظام ملی اطلاع رسانی در مورد اشتراک منابع علمی کشور در جلسه شورای عالی عتف گفت: مسوولیت کمیته نظام ملی اطلاع رسانی، سامان بخشیدن به فضای تبادل علمی در سراسر کشور است و تلاش ما این است که این کمیته زیرمجموعه شواری عالی عتف تمامی تولیدات علمی اعم از کتاب‌ها،‌ مقالات، گزارش‌های فنی و پایانان‌نامه ها را بر روی یک بستر مناسب برای سراسر کشور در دسترس قرار دهد.

به گفته وی، قرار است با دو شبکه سهام و سما این اطلاعات با کیفیت و هزینه مناسب در اختیار همه دانشجویان، علاقمندان و متخصصان قرار گیرد و اطلاعات جنبی دیگری از سازمان‌های دولتی و اجرایی مانند بانک سازندگان قطعات وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن افزوده شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: با این دو شبکه هزینه 26 میلیون دلاری خرید منابع اطلاعات علمی به شش میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

مهدی نژاد درباره دسترسی فعلی دانشجویان و محققان به منابع علمی دانشگاه‌ها نیز توضیح داد: دانشجویان می‌توانند به درخواست اساتید خود از منابع دیگر دانشگاه‌ها استفاده کنند اما چون دانشگاه‌ها بر منابع علمی خود حق مالکیت دارند می‌توانند هزینه دسترسی در نظر بگیرند و برای هر مقاله یا پایان‌نامه پول دریافت کنند.

وی ادامه داد: تصمیم درباره شیوه در اختیار قرار دادن منابع با دانشگاه‌هاست و وزارت علوم برای آن تکلیف تعیین نمی‌کند اما تمامی دانشگاه‌ها موظف هستند که منابع خود را در اختیار اساتید و همکاران آنها که پروژه‌های مهم را در اختیار دارند قرار دهند.

افزایش 13 درصدی بودجه پژوهش در سال 92

به گفته دبیر شورای عالی عتف در این جلسه همچنین احمدی- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی- درباره بررسی و تصویب بودجه پژوهش و ردیف بودجه مستقل طرح‌های کلان ملی گزارشی ارائه کرد.

طبق گزارش وی، این بودجه در سال جاری نسبت به سال گذشته 13درصد افزایش پیدا کرده است و در صورت تحقق شرط مجلس برای افزایش فروش نفت از این میزان نیز بیشتر خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
0
0
امیدوارم که جناب آقای دکتر دستور بودجه مرکز تشخیص آزمایشگاه سازمان دامپزشکی را دو برابر نماید. ....
نظر شما
ادامه