کد خبر: ۱۳۰۵۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سمنان، کردستان، رفسنجان، لرستان، مازندران و ریگان

 

تشدید زنجیره نظارتی دامپزشکی برتخم مرغ مصرفی خانوار


به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سمنان جلسه پیگیری مربوط به مشکلات بهداشتی تولید و عرضه تخم مرغ از مبادی تولید تا مراکز عرضه و مصرف در اداره کل دامپزشکی استان سمنان باحضور نمایندگان دانشگاههای علوم پزشکی سمنان و شاهرود به سازمان صنعت و معادن و تجارت استان مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار استان و مدیرعامل کارخانه بسته بندی و تولید تخم مرغ پاستوریزه تشکیل گردید.
دکتر رضا عامری مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بااعلام این خبر افزود : اهمیت رعایت مسائل بهداشتی درتولید و حمل و نقل و نگهداری و پخش و عرضه تخم مرغ درسلامت مردم و جلوگیری از بیماریهای مشترک انسان و دام بسیار حائز اهمیت است .
وی درادامه از درج تاریخ تولید و انقضاء روی پوست تخم مرغ (به صورت جت پرینت ) خبرداد و گفت : اصلاح وضعیت نگهداری تخم مرغ در واحدهای مرغداری ، بکارگیری مسئول بهداشتی تمام وقت در واحدهای مرغداری ، اصلاح وضعیت حمل و نقل تخم مرغ ، برخورد قانونی با افراد غیرمجاز در خصوص توزیع و پخش تخم مرغ ، الزام واحدهای عمده مصرف از قبیل قنادیها کارگاههای تولید بیسکویت ، شیرمال و .... به مصرف تخم مرغ پاستوریزه و نحوه نگهداری تخم مرغ درمراکز عرضه از تصمیمات این جلسه بود .
وی در پایان گفت :این طرح در آینده نزدیک در سطح استان به اجرا درخواهدآمد.

--------------------------

 

نظارت اداره کل دامپزشکی استان کردستان بر کیفیت جوجه های یکروزه تولیدی استان


اداره کل دامپزشکی استان کردستان اعلام کرد در پنج سال اخیر از طرف واحدهای مرغداری سطح کشور و استان شکایتی از جوجه های تولیدی استان گزارش نشده است و این امر ناشی از تشدید نظارت بهداشتی بر مزارع مرغ مادر استان و کارخانه جوجه کشی و انجام بازدیدهای دوره ای منظم از مزارع فوق و در راستای قوانین و مقررات بهداشتی– قرنطینه ای و سیاستهای سازمان دامپزشکی کشور می باشد. شایان ذکر است کیفیت جوجه یکروزه نقش تعیین کننده ای در موفقیت دوره پرورش دارد. و جوجه های تولیدی استان در حد جوجه درجه یک در حال حاضر در نقاط مختلف کشور و استان پرورش می یابند.

--------------------------

 

82000 راس دام در رفسنجان بر علیه بیماری شاربن مایه کوبی شدند


رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان از مایه کوبی 82 هزارو 956 راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری شاربن در این شهرستان طی سال گذشته خبر داد. 
محمود مقامی در گفتگو با خبرنگار مهر نقش حمایتی دامپزشکی از صنعت دامپروری را ایجاد زیرساخت های بهداشتی  با همکاری سایر ارگانهای مرتبط دانست و بیان داشت: رعایت اصول قرنطینه ایی، آموزش بهره برداران و مبارزه و کنترل بیماریهای  دامی و مشترک بین انسان دام از جمله اقدامات دامپزشکی شهرستان رفسنجان برای تامین این زیرساختها است.
وی با بیان اینکه در صورت بروز بیماریهای دامی سالانه هزینه های گزافی  به صنعت دامپروری وارد می شود، اظهار داشت: این هزینه ها می تواند شامل تلفات دامها، کاهش تولید و یا هزینه های درمانی باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان عنوان داشت: پیشگیری از بیماریهای دامی مهمترین راه جلوگیری از تحمیل هزینه های مذکور  به صنعت دامپروری است.
وی افزود: واکسیناسیون یکی از روشهای موثر و مفید پیشگیری و کنترل بیماریها است.
مقامی  عنوان داشت: در همین راستا و طی سال گذشته تعداد 524هزار و 485 نوبت راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماریهای مختلف دامی و مشترک بین انسان و دام مایه کوبی شدند.
وی با اشاره به واکسیناسیون 82 هزارو 956 راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری شاربن افزود: 80 هزارو شش راس دام سبک، دو هزار و 750 راس گاو و گوساله و 200 راس تک سمی طی این مدت بر علیه بیماری شاربن واکسینه شده اند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان  با بیان اینکه پیشگیری از بیماری برسلوز(تب مالت) در دامها از اهمیت خاصی برخوردار است اظهار داشت: در سال 91 تعداد دو هزار و 233 راس گوساله، چهار هزار و 645 راس گاو و 54هزار و 670 راس دام سبک بر علیه بیماری تب مالت مایه کوبی شدند.
وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای مهم در صنعت دامپروری است، ادامه داد: همچنین تعداد 154 هزار و 30 راس دام سبک و 22 هزارو 950 نوبت راس دام سبک بر علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شدند.
مقامی در پایان ابراز داشت: طی سال 91 تعداد 203 هزار و یک راس گوسفند و بز بر علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

-------------------------

 

واکسیناسیون تب مالت اولویت کاری سال جاری در لرستان


دکتر جواد گودرزی مدیر کل دامپزشکی استان لرستان اعلام کرد : در طی سال جاری انجام واکسیناسیون تب مالت در استان در راس اولویت های کاری این اداره کل می باشد در گودرزی اضافه کرد با انجام جلسات وهماهنگی صورت گرفته با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مقرر شده است  کلیه واحدهای که دارای سابقه بیماری تب مالت انسانی هستند به این اداره کل معرفی و توسط اکیپ های واکسیناسیون عملیات ایمن سازی دام های سبک و سنگسین واحدها بر علیه تب مالت انجام شود د رحال حاضر در کلیه شهرستانهای استان قرارداد های طرح توسعه دام های روستایی و عشایری منعقد شده و کلیه مراکز بخش خصوصی با همکاری بخش دولتی در حال انجام فعالیت های مایه کوبی هستند.

 

-------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران:
سالانه 600 هزار تن شیرخام در مازندران تولید می‌شود


مدیرکل دامپزشکی مازندران از تولید سالانه 600 هزار تن شیر خام در استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مجید مختاری در جلسه کارگروه تخصصی امنیت و سلامت غذایی استان مازندران سهم مازندران در تولیدات شیر خام کشور را 5/5 درصد برشمرد.

وی با اشاره به اینکه 90درصد تولید شیر خام کشور از دام سنگین است، افزود: ایران در سرانه تولید شیر جایگاه 44 جهان را دارد که در این لیست نیوزلند و ایرلند در رده‌های برتر قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه80 درصد شیر تولیدی در مازندران سنتی و 20 درصد نیز صنعتی است، ابراز داشت: این میزان شیر تولیدی در 77 سکوی جمع‌آوری بارگیری می‌شود.

 مختاری با اعلام اینکه ظرفیت تولید اسمی کارخانه‌های لبنی مازندران در مجموع 44 کارخانه است، متذکر شد: ولی در واقع  24 واحد آن فعال است.

وی با اعلام اینکه بیشترین تعداد جایگاه‌های جمع آوری شیر خام استان در آمل و بابل فعالیت دارند، تصریح کرد: جایگاه جمع‌آوری شیرخام استان در سال 88 تعداد 91 واحد بوده اما امروز به 77 واحد رسیده که دلیل اصلی این کاهش عدم کیفیت کافی در کار بوده است.

مختاری تصریح کرد: ساماندهی دامداران باید در دستور کار باشد و تامین اعتبار لازم برای پرداخت غرامت پس از معدوم‌سازی شیرآلوده که بسیار مهم است توسط استانداری انجام شود.

 

------------------------

 

رئیس دامپزشکی ریگان:
خشکسالی‌ جمعیت دامی ریگان را کاهش داده است


رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: خشکسالی‌های اخیر و کاهش میزان آب‌های زیرزمینی و قنات‌ها جمعیت دامی این شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است.
حجت‌الله جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: خشکسالی یکی از مهم‌ترین بلایای طبیعی شناخته می‌شود و کاهش میزان ریزش باران و شرایط جوی نامساعد طی خشکسالی شرایط اکوسیستم گیاهی و جانوری را به هم می‌زند.

وی در زمینه وضعیت جمعیت دامی متاثر از خشکسالی‌ها افزود: جانوران با تغذیه از گیاهان زائد مواد مغذی لازم به بدن آنها نمی‌رسد و به بیماری‌های متابولیک دچار می‌شوند، حتی با مصرف گیاهان سمی طی خشکسالی زیاد زمینه مسمومیت غذایی دام فراهم می‌شود.

جعفری بیان داشت: همچنین با کاهش رشد گیاهان خودرو در مراتع تماس دهان و پوزه دام با خاک زمینه ایجاد بیماری کلستریدیدمی در دام می‌شود و با توجه به رویش گیاهی و جانوری پایین در زمان خشکسالی سگ‌سانان ولگرد به شهرها هجوم می‌آورند که این عامل سبب بروز بیماری هاری می‌شود.

وی عنوان کرد: با تغییر اکوسیستم فرصت مناسبی برای عفونت‌های انگلی دام فراهم می‌شود و استان کرمان نیز با توجه به شرایط اقلیمی مثل دیگر مناطق کشور زیر تاثیر مشکلات ناشی از خشکسالی قرار دارد.

جعفری خاطر نشان کرد: شهرستان ریگان در استان کرمان با توجه به بالا بودن جمعیت دامی و گیاهی در گذشته و حال قابل اهمیت است و خشکسالی‌های اخیر و کاهش میزان آب‌های زیرزمینی و قنات‌ها جمعیت دامی این شهرستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی  افزود: با اقدامات مطلوب شبکه دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون و اقدامات درمانی تا حدود زیادی جلوی این مشکلات گرفته شده است و برای بهبود و بهسازی بیشتر مشکلات ناشی از بیماری‌های دامی با منشأ خشکسالی باید مسئولان شهرستان همکاری لازم را با شبکه دامپزشکی شهرستان داشته باشند.

جعفری بیان داشت: در این زمینه از ابتدای سال جاری تاکنون 220 هزار رأس دام سبک، 11 هزار گاو و 2 هزار نفر شتر در این شهرستان تحت اقدامات حمایتی دامپزشکی از جمله واکسیناسیون و سمپاشی و مراقبت‌ها قرار گرفته‌اند.

 

نظر شما
ادامه