کد خبر: ۱۳۰۷۰
حکیم مهر - دوستداران حیوانات اهلی همیشه با انتخاب بین سگ و گربه مشکل داشته‌اند و اکنون دانشمندان با استفاده از دوربین‌های فوق سریع حداقل در مورد نوشیدن آب طرف گربه‌ها را گرفته‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، تمام انسان‌ها برای نوشیدن آب به سادگی لیوان آب را به سمت دهان بالا برده و با کمک گرانش آن را در دهان خود می‌ریزند اما حیوانات نمی‌توانند این کار را انجام داده یا نوشیدنی را بمکند.

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه پلی‌تکنیک ویرجینیا و دانشگاه پریستون با استفاده از دوربین‌های فوق سریع به ثبت تصاویر بسیار نزدیک از شیوه نوشیدن آب حیوانات پرداختند. ابتدا تصور بر این بود که سگ‌ها زبان خود را به عقب کج کرده و مانند یک ملاقه برعکس آب را به دهان خود نزدیک می‌کنند.

اما هنگامی که تصاویر از نزدیک بررسی شدند، دریافتند که این ملاقه واقعی نبوده و بیشتر آب بجای دهان حیوان، داخل ظرف بازمی‌گردد.

محققان دریافتند که زبان سگ‌ها مانند یک تازیانه چسبنده عمل کرده و جریانی از آب را که به آن متصل شده به بالا می‌کشد و پیش از اینگه گرانش اثر خود را بگذارد، دهان سگ بسته می‌شود.

در مورد گربه‌ها نیز زبان همین حرکت را اما به شکل بسیار ظریفتر داشته و مایع را چهار بار در هر ثانیه به بالا لیس می‌زند. این حرکت بقدری سریع بوده که حتی توسط دوربین‌های فوق سریع نیز دیده نمی‌شود.

اکنون دانشمندان توانسته‌اند میزان دقیق آبی را که حیوانات می‌نوشند اندازه‌گیری کرده و نشان داده‌اند که گربه‌ها در زمان خوردن مایعات میزان کمتری از آن را نسبت به سگها در یک دوره زمانی مشابه هدر می‌دهند.

این محققان همچنین یک نسخه رباتیک از زبان گربه را برای بالا و پائین رفتن بر روی یک ظرف آب طراحی کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد جنبه‌های متفاوت لیس زدن و شناسایی سازوکار پشت آن را کشف کنند.

 

نظر شما
ادامه