کد خبر: ۱۳۰۷۳
حکیم مهر - معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: میزان تلفات جوجه‌ریزی‌ استان کرمان از میانگین 9 درصدی‌ کشور پایین‌تر است.
خبرگزاری فارس: تلفات جوجه‌ریزی‌ کرمان از میانگین کشوری پایین‌تر است‌

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، ‌فرید صباغ در جلسه تنظیم بازار استان کرمان اظهار داشت: ‌صنعت طیور کشور در تولید ناخالص ملی در سال گذشته 1.5 درصد سهم داشته است.

وی ‌با اشاره به اینکه بزرگترین تولید‌کنندگان مرغ در دنیا کشورهای برزیل، آمریکا و چین هستند، افزود: ایران حدود دو درصد تولید گوشت مرغ در دنیا و حدود 1.5 درصد تولید تخم مرغ دنیا را به خود اختصاص داده است.

صباغ ابراز داشت: صنعت طیور ما در 35 سال گذشته از لحاظ کمی رشد داشته، اما از لحاظ کیفی‌ رشد مناسبی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ‌مصرف گوشت مرغ در ایران از مصرف جهانی بالاتر است، بیان داشت: مصرف سرانه گوشت مرغ در ایران برای هر نفر 25 کیلوگرم است که رتبه 16 دنیا را دارا هستیم و میانگین مصرف جهانی گوشت مرغ 12 کیلوگرم است.

صباغ عنوان کرد: رتبه جهانی ایران در تولید مرغ در حال حاضر 11 است که در گذشته رتبه هفتم را داشته و در تولید تخم مرغ رتبه 16 هستیم.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: سرانه مصرف تخم‌مرغ در ایران 10 کیلوگرم و سرانه مصرف جهانی 20 کیلوگرم است که میانگین ‌مصرف تخم مرغ در ایران نسبت به میانگین جهانی کمتر است.

وی تصریح کرد: تعداد کل جوجه‌ریزی طی سال گذشته در مجموع 19 هزار و 500 قطعه بوده که طی 2 هزار یک نوبت جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش طیور فعال استان کرمان صورت گرفته است.

صباغ گفت: میزان کل جوجه‌ریزی سال جدید تا یک هفته قبل حدود 2 میلیون و 700 قطعه بوده که در 271 نوبت جوجه‌ریزی شده که نسبت به سال گذشته حدود سه درصد افزایش دارد.

وی افزود: طی سال گذشته از مجموع 2 هزار و یک واحدی که جوجه‌ریزی داشته‌اند، 596 نوبت واحد مبتلا به بیماری شده‌اند که حدود 31 درصد را شامل می‌شود و حدود یک میلیون و 300 قطعه تلفات داشته‌ایم که در کل‌ هفت درصد جوجه ریخته شده در استان کرمان مبتلا به بیماری و مرگ و میر شده است.

صباغ بیان کرد: طی سال جاری 44 واحد از 270 واحد مبتلا به بیماری و تلفات 600 هزار قطعه بوده که پنج درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به اینکه رتبه اول بیماری‌ها در بین طیور مربوط به برونشیت عفونی است، گفت: طی سال گذشته 70 درصد واحدهای طیور در استان کرمان بدون گزارش بیماری بوده‌اند و 11 درصد واحدهای طیور سایر بیماری و 14 درصد بیماری برونشیت را در واحدهای طیور خود اعلام کرده‌اند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: طی سال جاری در 80 درصد واحدهای جوجه‌ریزی در استان کرمان بیماری خاصی را گزارش نداده‌اند.

صباغ بیان داشت: میزان تلفات جوجه‌ریزی در استان کرمان در سال گذشته هفت درصد بوده که در سال جاری به پنج درصد ‌رسیده و میانگین کشوری آن 9 درصد است.

 

نظر شما
ادامه