کد خبر: ۱۳۱۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - دبیر فدراسیون بین المللی شیر گفت: در هیچ جای دنیا شیر فله توزیع نمی‌شود. پیش از این مشکات با دفاع از درخواست دامداران برای توزیع شیر فله‌ای، اعلام کرده بود که حتی در کشورهای پیشرفته دنیا نیز شیر به شکل فله‌ای توزیع می‌شود.

مهرنوش امجدی در جمع خبرنگاران با رد اظهارات مطرح شده در زمینه توزیع شیر فله‌ای در کشورهای پیشرفته جهان اذعان داشت: برخی مواقع دامداران برای آنکه شیر روی دست آنها نماند، راهکارهایی را مطرح می‌کنند که تهدید کننده سلامت مردم است. دامدارانی که پیشنهاد توزیع شیر فله‌ای را مطرح می‌کنند، باید توجه داشته باشند که تمامی فعالان این صنف تحصیلکرده نیستند.
وی ادامه داد: راهکار اساسی که دنیا به آن رسیده، این است که تولید و فرآوری کننده شیر خام با یکدیگر شریک باشند. در دنیا بیشتر دامداران صاحب کارخانه‌های فرآوری هستند یا اینکه کارخانه‌ها، دامداری بزرگ تاسیس می‌کنند.
دبیر فدراسیون بین المللی شیر( IDF ) در ایران اظهار امیدواری کرد: وزارت جهاد کشاورزی بتواند به سمتی پیش برود که دست‌اندرکاران صنعت دامپروری به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.
وی با اشاره به اینکه 58 کشور دنیا که 91 درصد شیر تولیدی جهان را پوشش می‌دهند، عضو فدراسیون بین المللی شیر هستند، خاطر نشان ساخت: متاسفانه شرکت صنایع شیر، تنها مجموعه ایرانی عضو IDF است.
امجدی درباره عدم تمایل تولیدکنندگان شیر و مواد لبنی برای عضویت در فدراسیون بین المللی شیر، خاطر نشان ساخت: برای عضویت در این مجموعه باید مبلغی به عنوان حق عضویت پرداخت شود که متاسفانه افراد با شنیدن این رقم، از عضویت منصرف می‌شوند.
وی اضافه کرد: IDF خدمات زیادی به اعضای خود ارائه می‌دهد. از جمله مقالات مرتبط با صنایع شیر است. البته ما این امکان را برای دانشجویان ایرانی فراهم کرده‌ایم و مقالات فدراسیون بین المللی شیر را به رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهیم.
دبیر IDF ایران تاکید کرد: اگر بخواهیم صنعت دامپروری یک کشور رشد کند، باید بچه ها را از سنین پایین به خوردن شیر عادت دهیم. در فدراسیون بین المللی شیر نیز کمیته‌ای به همین منظور تشکیل شده و راهکارهای توسعه مصرف شیر در بین سنین پایین را به اعضا، ارایه می‌کند.
وی نبود اطلاعات درست در زمینه حجم تولید شیر خام در ایران را یکی از معضلات اصلی صنایع لبنی اعلام کرد و افزود: در خانه‌های شیر دنیا بر اساس کارهای تحقیقاتی و آماری، میزان تولید شیر خام به شکل دقیق تعیین می‌شود و صنایع برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.
امجدی ادامه داد: اما متاسفانه در ایران، آمارهای ارایه شده بوسیله وزارت جهاد کشاورزی با مرکز آمار ایران حدود 3-2 میلیون تن اختلاف دارند. این مسئله دامداری‌ها و فرآوری‌کنندگان را گیج کرده است.
وی اظهار امیدواری کرد: در سال 92 و با روی کار آمدن دولت جدید، یک برآورد دقیق از جمعیت دامی کشور انجام شود. در حال حاضر صنایع لبنی کشور، برنامه های خود را بر اساس حجم شیر تولیدی اعلام شده بوسیله مرکز آمار ایران یعنی هشت میلیون تن انجام می‌دهند. با آمار دقیق، برنامه ریزی مناسبتری می‌توان داشت.
کاهش 14 درصدی مصرف فرآورده‌های لبنی
دبیر IDF ایران با اشاره به افزایش میانگین جهانی سرانه مصرف شیر، بیان داشت: بر اساس آمار سال 2012 فدراسیون جهانی شیر، سرانه مصرف از 160 کیلوگرم در 4-3 سال گذشته به 195 کیلوگرم رسیده است.
وی افزود: در لیست اعلام شده بوسیله IDF سرانه برخی کشورها بسیار بالاست. سرانه مصرف شیر در فنلاند 530 کیلوگرم و این رقم در فرانسه 430 کیلوگرم است.
وی با اعلام اینکه در 2-1 سال اخیر، به دلایل مختلف مصرف لبنیات در ایران به طور متوسط 14 درصد کاهش یافته است، گفت: سرانه مصرف شیر در ایران زیر 100 کیلوگرم است.
امجدی تشکیل خانه شیر را یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات فعلی صنعت دامپروری کشور دانست و افزود: اگر خانه شیر تشکیل شود، بسیاری از سئوالاتی که امروز مطرح می‌شود، پاسخ داده خواهد شد. باید در خانه شیر نمایندگانی از کارخانه‌داران، مصرف‌کنندگان و دامداران در کنار هم قرار گیرند تا ارتباطات متعادل شود.
وی اذعان داشت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه نظیر پاکستان و یا هندوستان، خانه شیر دارند. کویت به سمت ایجاد خانه شیر حرکت کرده است. حتی کشورهایی که شیر ندارند و برنامه‌هایی برای توسعه صنعت دامپروری خود دارند، قبل از هر کاری اقدام به تاسیس خانه شیر می‌کنند.
دبیر IDF ایران اظهار امیدواری کرد: با همکاری مجلس و مسئولان، هرچه سریعتر خانه شیر در ایران تشکیل شود.

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
0
0
هر دو نظر کاملاً غلط هستند چون در تعدادی از کشورهای دیگر جهان سومی ، همپنان شیر فله عرضه می شود پس نظر دبیر فدراسیون بین المللی شیر غلط است ولی نظر دکتر مشکات هم غلط است و در کشورهای پیشرفته ، شیر فله عرضه نمیشه
نظر شما
ادامه