کد خبر: ۱۳۱۱۲

حکیم مهر - تولید رادیوواکسن بیماری لکه‌سفید میگو که در دنیا مشابه آن وجود نداشته است، به‌زودی معرفی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اعلام این مطلب گفت: با همکاری پژوهشکده کشاورزی و پزشکی علوم و فنون هسته‌ای پروژه‌های مشترکی انجام شده که یکی از آنها استفاده از پرتوهای هسته‌ای برای تهیه واکسن لکه‌سفید میگو است.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: بر اساس آزمایش‌ها، این واکسن تاکنون نتایج مثبتی داشته که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی به عرصه معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه 450 میلیون تومان هزینه داشته است که با استفاده از پرتوهای رادیوتراپی، پاتوژن موجود در بیماری لکه سفید میگو قابل استحصال خواهد بود.

مطلبی ادامه داد: بررسی آلاینده‌های موجود در آب‌های خوزستان از دیگر طرح‌هایی است که به‌صورت مشترک با ین پژوهشکده به انجام رسیده و نتایج آن نیز منتشر شده است.

وی تصریح کرد: وجود عناصر سنگین در منابع آبی و خاکی به‌وسیله پرتوهای هسته‌ای قابل تشخیص است که بدین ترتیب موفق شدیم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

 

افزایش ماندگاری کیلکا با پرتوتابی محقق می‌شود

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: بالا بردن زمان ماندگاری محصولات شیلاتی از دیگر پروژه‌هایی است که به‌صورت مشترک با پژوهشکده کشاورزی علوم و فنون هسته‌ای در دست انجام است.

مطلبی تأکید کرد: در این پروژه مشترک، با استفاده از پرتوتابی ماهی قزل‌آلا پاستوریزه می‌شود و بدین ترتیب تمامی بیماری‌ها و عوامل مخرب موجود در آن از بین می‌رود.

وی اظهار داشت: کیلکا از ماهیان پرچرب و سریع‌الفساد محسوب می‌شود که با استفاده از پرتوتابی می‌توان زمان ماندگاری آن را تا دو ماه تضمین کرد.

مطلبی همچنین گفت: پروژه مشترکی برای اصلاح نژاد ماهیان خاواری انجام شده است که نتایج مثبتی داشته است.

 

پرتوهای هسته‌ای سلامت محصولات شیلاتی را به خطر نمی‌اندازد

این مقام مسئول درباره تک‌جنس کردن گونه‌های اقتصادی افزود: با استفاده از اشعه‌های رادیواکتیو، امکان پرتودهی برای تک‌جنس کردن ماهیان وجود دارد که با استفاده از این روش، به جای مواد شیمیایی، از پرتوهای هسته‌ای استفاده می‌شود که علاوه بر آنکه آلودگی‌های کمتری دارد، خطرات آن نیز به‌طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

وی درباره اثرات احتمالی که پرتوهای انرژی هسته‌ای بر ژنتیک ماهیان در نسل‌های آینده بر جای خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که این پرتوها تغییرات ژنتیکی مدنظر را نشانه می‌رود و به سایر خصوصیات جانداران آسیبی وارد نمی‌شود.

مطلبی ادامه داد: بررسی برای مصرف ماهیان پرتودهی‌شده انجام شده است که نتایج آن نشان می‌دهد که حد مجازی را برای پرتودهی بر محصولات شیلاتی باید لحاظ کرد تا اثرات مخربی برای انسان‌ها نداشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: محصولات پرتودهی‌شده دارای برچسب خاصی خواهند بود که برای مصرف‌کننده قابل تشخیص است، اما مردم باید مطمئن باشند که میزان پرتوها در حد مجاز بوده و برای سلامتی آنها ضرری ندارد.

گفتنی است، مؤسسه علوم تحقیقات شیلاتی کشور با همکاری پژوهشکده کشاورزی و پزشکی علوم و فنون هسته‌ای کشور برای سال جاری نیز طرح‌ها و پروژه‌های مشترکی را در دستور کار دارند که به‌زودی نهایی می‌شود.

 

نظر شما
ادامه