کد خبر: ۱۳۱۲

حکیم مهر -  گسترش حاشیه‌نشینی ، نزدیکی دامداری‌های سنتی با شهر بجنورد، رهاسازی سگ‌های دامداری در حواشی شهر و همچنین ورود سگ‌های ولگرد برای یافتن غذا در فصل سرد زمستان به داخل شهر باعث شده تا در ساعات اولیه صبح، سگ‌ها به صورت تک و گروهی در کوچه و خیابان‌های شهر پرسه زنند، که این موضوع چهره‌ای ناامن برای شهر به وجود آورده است.
بهداشت محیط از یک سو و امنیت جانی از سوی دیگر اهمیت اجرای طرح‌های مبارزه با این حیوانات را بیشتر می‌کند. یکی از شهروندان بجنوردی که مورد حمله یکی از همین سگ‌ها قرار گرفته است، گفت: ظاهرا قصه حمله سگ‌های ولگرد و همچنین سگ‌های دامداری به مردم در این شهر تمامی ندارد، چند سالی از حمله سگ‌های ولگرد به برادر زاده‌ام نمی‌گذرد که من هم صبح زود در اوج بی‌خیالی با حمله سگ دامداری همسایه روبه‌رو شدم.

از سوی دیگر، معاون فنی دامپزشکی خراسان شمالی فعالیت ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد را مستمر ندانست و گفت: برای از بین بردن سگ‌های ولگرد، این ستاد باید با جدیت بیشتری وارد عمل شود.

حمید رمضانی اضافه کرد: در خراسان شمالی 24 هزار سگ قلاده‌دار (دارای صاحب) وجود دارد که اکثر این سگ‌ها واکسن دریافت کرده‌اند. وی گفت: متاسفانه سگ‌های ولگرد که تعداد آنها نیز زیاد است هیچ نوع واکسنی را در یافت نمی‌کنند و این موضوع سلامت شهروندان بجنوردی را با خطر جدی روبه‌رو کرده است. در همین حال دامداران و باغداران در بعضی از شب‌ها سگ‌های خود را رها کرده و آنها پس از پرسه زدن به صورت تک و گروهی در کوچه و خیابان و گاهی نیز با حمله به دیگران دوباره به دامداری‌ها و باغ‌ها برمی‌گردند.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد نیز در خصوص مبارزه و اتلاف سگ‌های ولگرد گفت: در تمامی ایام سال ما با سگ‌های ولگرد به روش اسلحه گرم مقابله می‌کنیم و این ستاد کاملا فعال است.کشمیری افزود: اتلاف سگ‌های ولگرد چندی است که به بخش خصوصی واگذار شده و ما با قرارداد‌های مستمری که با آنها می‌بندیم به ازای هر قلاده سگ معدوم شده هزینه‌ای را به آنها پرداخت می‌کنیم.

وی وجود دامداری‌های حاشیه شهر را عمده دلیل وجود سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان‌های شهر دانست و گفت: اگر صاحبان سگ‌های دامداری آنها را هنگام شب رها کنند ما بدون در نظر گرفتن ارزش، نژاد و قیمت سگ آنها را معدوم خواهیم کرد.

کشمیری با اشاره به این موضوع که تا کنون صد در صد سگ‌های معدوم‌شده صاحب‌دار بوده‌اند به دامداران توصیه کرد برای جلوگیری از خطرات گازگرفتگی و بهداشتی برای مردم و جلوگیری از اتلاف سگ‌های خود به هیچ عنوان آنها را در کوچه و خیابان رها نکنند.او افزود: شهرداری در منطقه کهنه‌کن بجنورد مکانی را برای از بین بردن سگ‌های بیمار و ولگرد در نظر گرفته که معدوم کردن این سگ‌ها در آن منطقه انجام می‌گیرد.

هرچند مسوولان شهر ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد را فعال دانستند اما چیزی که به چشم می‌آید شمار زیاد سگ‌های ولگرد در حواشی و مرکز شهر است و انگار این رعب و وحشت برای شهروندان بجنوردی تمامی نخواهد داشت.

نظر شما
ادامه