کد خبر: ۱۳۱۴۰
حکیم مهر - در راستای ارتقاء بهداشتی مراکز تکثیر میگو، طرح ساماندهی در کشور اجرایی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: طرح ساماندهی مراکز تکثیر میگوی کشور با صدور پروانه بهداشتی و استقرار مسئول بهداشتی در آنها برای سال جاری اجرایی شد.

دکتر کاظم عبدی افزود: بر این اساس، بهینه‌سازی مراکز تکثیر بر اساس اصول بیوسکیوریتی و اصلاح ساختار (GMP) و اصول بهداشتی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اهداف سازمانی و استمرار تولید بهداشتی و صادرات، این ساماندهی در سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

عبدی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 20 مرکز تکثیر فعال و 302 مزرعه تحت پوشش بهداشتی سازمان دامپزشکی قرار داشتند.

آغاز فعالیت تکثیر میگو در کشور

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور از اجرای سیستم مراقبت فعال در زمینه بیماری‌های مهم و اخطارکردنی در مراکز تکثیر و مزارع پرورشی در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: با شروع فعالیت تکثیر میگو در کشور و آماده‌سازی مزارع جهت ذخیره‌سازی در سال جاری، طرح مراقبت فعال و غیرفعال بر علیه بیماری‌های مهم و هشت بیماری اخطارکردنی اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: در این طرح هشت بیماری مهم لکه‌سفید، سندرم تورا، بیماری لکه زرد، نکروز عفونی بافت خون‌ساز و هیپودرم، نکروز عفونی عضلات، پارو، ویروس هپاتوپانکراس و نکروز باکتریایی هپاتوپانکراس تحت پایش مستمر قرار خواهند گرفت.

عبدی تأکید کرد: در سال گذشته از مراکز تکثیر و پرورش، در مجموع یک‌هزار و 190 بازدید انجام شد و هفت‌هزار و 722 مورد نمونه‌برداری مولد، پست‌لارو میگو و خرچنگ انجام شد.

وی اظهار داشت: 12 هزار و 844 مورد آزمایش ویروسی مختلف نیز به انجام رسید.

عبدی در پایان گفت: میزان تولید میگو در سال گذشته در مجموع 14 هزار و 212 تن بود که 10 هزار و 410 تن آن به‌صورت پرورشی و سه‌هزار و 802 تن به‌صورت صید دریایی بوده است.

 

نظر شما
ادامه