کد خبر: ۱۳۱۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی تجهیزات، فناوری ها، نهاده های کشاورزی و محصولات سالم و ارگانیک گفت: تامین سلامت وامنیت غذایی یکی از اهداف خطیر دامپزشکی است

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، دکتر بیژن دهقانی با اشاره به افزایش جمعیت جهان تامین امنیت غذایی را یکی از دغدغه های مهم امروز جهان دانست و عنوان کرد: تامین غذای سالم، به میزان کافی برای تمام ادوار عمر را امنیت غذایی می گویند.

وی با اشاره به اینکه برای تامین غذای سالم و باکفیت، فاکتورهای زیادی دخیل هستند گفت: ماده اولیه سالم،یکی از مهمترین فاکتورهای دخیل در تامین غذای سالم و باکیفیت می باشد.

وی افزود: در خصوص گوشت و سایر فراوردهای خام دامی مانند شیر،عسل،تخم مرغ، سلامت دامها به عنوان منابع اولیه تامین این فراوردها یکی از فاکتورهای اصلی سلامت غذا است.

وی ادامه داد: به زبان ساده می توان گفت از دام و طیور بیمار، فراورده سالم و با کیفیت به دست نمی آید.

دهقانی اظهار داشت: دام سالم، غذای سالم، انسان سالم یکی از شعار محوری دامپزشکی می باشد که به تامین سلامت غذا از طریق تامین سلامت دام اشاره دارد.

وی اظهار داشت: بروز اپیدمی احتمالی بیماریهای دامی علاوه بر تهدید سلامت و کیفیت فرآوردهای خام دامی تولیدی، به کمیت تولید نیز آسیب می رساند.

وی با اشاره به اینکه نقش دامپزشکی در تامین سلامت دام و طیور بسیار حساس است ابراز داشت: واکسیناسیون، پایش و مراقبت از بروز و شیوع بیماریها،آموزش بهره برداران، رعایت اصول بیوسکیوریتی، نظارت دقیق بر تردد دام و طیور زنده و تشخیص سریع بیماریها از طریق بررسی های آزمایشگاهی از جمله اقدامات دامپزشکی در راستای تامین سلامت دام می باشد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام یکی دیگر از وظایف خطیر دامپزشکی می باشد گفت: پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام ضمن پیشگیری از انتقال این بیماری ها به جامعه انسانی، سلامت جمعیت دامی و به تبع آن سلامت و امنیت غذایی تامین می گردد.

دهقانی اظهار داشت: نظارت بر مرحله استحصال، حمل و نقل و مراکز عرضه فرآوردهای خام دامی، یکی دیگر از وظایف دامپزشکی در راستای تامین سلامت و امنیت غذایی می باشد.

وی بیان داشت: نظارت بر استحصال فراوردهای خام دامی شامل نظارت بر کشتار بهداشتی انواع دام وطیور، تولید شیرخام و تخم مرغ، صید و غیره می باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه این اداره کل سالانه بر کشتار بهداشتی دویست و نود هزار لاشه دام سبک و سنگین و 16 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه های استان نظارت می نماید عنوان کرد: یکی از فاکتورهای تعیین کننده سلامت گوشت دام کشتار شده، وجود کشتارگاه مناسب می باشد.

وی افزود: پیگیری ارتقاء سطح بهداشتی کشتارگاههای دام در سطح استان وپیگیری اجرای طرح لیبل گذاری لاشه های دام درتمام کشتارگاه دام استان کرماناز اقدامات دامپزشکی جهت نظارت بهینه بر کشتار دام و سلامت مصرف کننده می باشد.

دهقانی با اشاره به اینکه دامپزشکی از طریق صدور گواهی حمل و دفترچه اشتغال به حمل فراوردهای خام دامی بر حمل و نقل این فرآوردها نظارت می نماید افزود: سالانه حدود یکصد و هفتاد هزار مورد بازدید از مراکز عرضه فراوده های خام دامی، کشتارگاه های دام و طیور، کارگاههای قطعه بندی و بسته بندی، کارخانه های خوراک دام و طیور، مراکز جمع آوری شیر وسردخانه های استانتوسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان صورت می گیرد.

وی راه اندازی و تجهیز کلینیک مرجع و آزمایشگاه مرجع و منطقه ایی جنوب شرق را یکی دیگر از گامهای مهم دامپزشکی استان کرمان در راستای تامین سلامت دام و سلامت غذا دانست و افزود: توسعه فعالیت های آزمایشگاهی از جمله انجام آزمایشات تشخیص سریع بیماری تب برفکی و سروتیپ های ویروسی همچنین تشخیص نوع گوشت در جهت تفریق گوشت حلال از حرام با استفاده از تست PCR، راه اندازی آزمایشگاه سم شناسی و پایش باقی مانده های دارویی، راه اندازی تست FPT و HPLC به منظور تشخیص بقایای دارویی در فراورده های خام دامی از مهمترین دستاوردهای اخیر آزمایشگاه مرجع و منطقه ایی جنوب شرق این اداره کل می باشد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارمند
|
-
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
0
0
ايشان يكي از قويترين انتخابهاي دكتر دستور هستند و منشا خدمات پيشرفته و نوين در استان كرمان هستند
نظر شما
ادامه