کد خبر: ۱۳۱۶۹
حکیم مهر - درپی هشدار وزرات بهداشت نسبت به شیوع بیماری "تب کریمه کنگو" معاون سازمان دامپزشکی تاکید کرد: مردم گوشت‌های تایید شده این سازمان را بخرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در ماه گذشته شش نفر در استان خراسان رضوی به بیماری مشترک تب کریمه کنگو مبتلا شده و دو نفر از این بیماران جان خود را از دست دادند.

در این زمینه دکتر محسن مشکوة - معاون سازمان دامپزشکی - توصیه کرد: مصرف کنندگان باید دام‌هایی را که مورد تایید سازمان دامپزشکی است و به مهر سلامت و بهداشت دامپزشکی ممهور شده را تهیه کنند.

وی افزود: منشاء ویروس بیماری تب کریمه کنگو در بدن جوندگانی مانند موش، خرگوش و سنجاب وجود دارد که کنه به عنوان ناقل این بیماری روی بدن این مهره‌داران می نشیند و سپس با گزیدن بدن دام یا انسان عاملی برای شیوع و انتقال این بیماری ویروسی می‌شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی ادامه داد: این بیماری تا پیش از انتقال به انسان هیچ علائمی برای دام ندارد و در هیچ یک از کشورهای جهان واکسنی برای پیشگیری و درمان آن وجود ندارد اما اگر دام در طول هفته اول ابتلا به بیماری کشتار شود، ویروس بیماری در خون دام کشتار شده وجود دارد و ممکن است در اثر دام غیر بهداشتی و گزش دست کشتارکنندگان به انسان منتقل شود.

مشکات تاکید کرد: جامعه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ تب کریمه کنگو شامل روستائیان، دامداران، کشتارگاه‌ها و کارکنان بیمارستان‌ها هستند که باید آموزش‌های لازم را برای جلوگیری از انتقال این بیماری ببینند.

وی گفت: ناظران سازمان دامپزشکی بر عملکرد تمامی کشتارگاه‌ها از قبل تا پس از کشتار نظارت می‌کنند. همچنین اگر کنه در حین کشتار روی بدن دام مشاهده شود هیچ یک از ناظران اجازه کشتار این دام را تا دو هفته پس از سم‌پاشی و از بین رفتن آثار این ویروس در بدن دام نمی‌دهند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی اظهارکرد: در صورت گزارش شیوع بیماری تب کریمه کنگو در هر یک از مناطق و روستاها، سازمان دامپزشکی محل‌های بروز بیماری را سم‌پاشی می‌کند.

مشکات افزود: از آنجاکه در دامداری‌های صنعتی خطر لانه‌گزینی کنه به عنوان ناقل و شیوع این بیماری کمتر است، توصیه می‌شود دامداری‌های سنتی بهسازی و نوسازی شوند.

 

نظر شما
ادامه