کد خبر: ۱۳۲۲۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم، کرمان، تربت حیدریه، بجستان، خراسان رضوی و قزوین

 

توسط اداره کل دامپزشکی قم صورت گرفت:
اجرای مرحله سوم طرح سمپاشی دردامداریهای روستایی


به منظور مبارزه با بیماریهای مشترک منتقل شونده بوسیله بندپایان ، اداره کل دامپزشکی استان اقدام به اجرای طرح سمپاشی دامداریهای کوچک روستایی استان نموده است . بختیاری زاده  مسئول اداره مبارزه بابیماریهای دامی گفت: مرحله سوم طرح با نظارت اداره کل دامپزشکی و هماهنگی بخشداری و همیاری دامداران در بخش سلفچگان استان در حال اجرا می باشد وی افزود،  پیش بینی می گردد بیش از 210 هزار متر مربع از دامداریهای کوچک روستایی بخش سلفچگان  سمپاشی گردند   . ایشان درخصوص هزینه طرح اظهارداشت ،  هزینه خرید سم از محل اعتبارات اداره کل دامپزشکی استان تامین گشته است.

----------------------------

 

آغاز واکسیناسیون رایگان یکصد هزار راس دام سنگین استان کرمان برعلیه بیماری تب برفکی


رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، بیماری تب برفکی را از جمله بیماری های مهم صنعت دامپروری در سراسر دنیا دانست. 
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر محمد جانباز گفت: بروز احتمالی بیماری تب برفکی می تواند خسارات جبران ناپذیری به صنعت دامپروری وارد نماید.
وی افزود: مهمترین خسارات بیماری تب برفکی در یک دامداری کاهش تولیدات دامی، ایجاد تلفات در دامهای جوان و حذف دامهای پرتولید می باشد.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به این نکته که صنعت دامپروری یکی از بسترهای مهم اشتغالزایی در کشور می باشد ابراز داشت: دامپزشکی از طریق تامین زیر ساخت های بهداشتی سعی در حفظ اشتغال موجود و افزایش ظرفیت های اشتغالزایی این صنعت دارد.
وی با بیان اینکه تامین سلامت دام موجب  کاهش مرگ و میر، افزایش تولید و حذف هزینه های درمانی می گردد ادامه داد: رعایت اصول امنیت زیستی، رعایت موازین بهداشتی و اصول تغذیه دام، جلوگیری از حمل و نقل بی ضابطه و غیرمجاز دام و واکیسناسیون هدفمند از جمله مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از بیماریهای دامی می باشد.
دکتر جانباز اظهار داشت: هر ساله عملیات واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی در سه فاز به فاصله چهار ماه در گاوداریهای صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی با هدف ایجاد ایمنی یکنواخت در جمعیت دامهای سنگین استان کرمان به اجرا گذاشته می شود.
وی افزود: فاز اول این طرح در سالجاری با بکارگیری امکانات بخش دولتی و خصوصی از 18 خرداد ماه جاری آغاز و با احتساب واکسیناسیون راپل(یادآور)تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: پیش بینی می شود در این فاز نزدیک به یکصد هزار راس دام سنگین بر علیه بیماری تب برفکی ایمن شوند .

وی با بیان اینکه تحقق کامل اهداف واکسیناسیون دامها منوط به همکاری کلیه دستگاههای ذیربط و دامداران گرامی می باشد بیان داشت: از دامداران محترم تقاضا داریم ضمن همکاری با اکیپهای واکسیناسیون دامپزشکی در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را از طریق شماره تلفن چهار رقمی 1512-0341 و یا شماره پیامک 3000231512به اطلاع این اداره کل برسانند.

 

----------------------------------

 

بیماریهای خطرناک طیور همچون نیوکاسل با واکسیناسیون تحت کنترل دامپزشکی


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه ، با توجه به مشکلات بهداشتی بیماریهای خطرناک طیور و مشترک بین انسان و دام از طریق مرغهای پرورشی بیمار رعایت شرایط بهداشتی دامپزشکی در تمامی مراحل تولید صنعت مرغداری توسط دامپزشکی دولتی و خصوصی در حال اجرا میباشد .
دکتر رفیعی پور رئیس شبکه گفت : یکی از بیماریهای طیور بیماری نیوکاسل است که یک بیماری ویروسی و شایع پرندگان میباشد و می توان به پرورش دهندگان مرغ خسارات جبران ناپذیری وارد نماید . توصیه دامپزشکی به مرغداران علاوه بر واکسیناسیون ، رعایت بهداشتی و قرنطینه ای ، کنترل انتقال بیماری با رعایت شرایط امنیت زیستی قبل از جوجه ریزی و در حین پرورش و رعایت فاصله جوجه ریزی می تواند در تولید پایدار و سالم موثر باشد 0 بیماری خطرناک نیوکاسل طیور گوشتی با ورود و خروج خودروها ، تراکم بالای جوجه ریزی ، کفش و وسایل آلوده ، پرندگان و تلفات مرغداری امکان بروز بیماری وجود دارد.

 

--------------------------------

 

تحقق 60درصدی واکسیناسیون هاری بجستان


تعداد 181 قلاده سگ صاحبدار در سال 92تاکنون بر علیه بیماری هاری واکسینه شده اند.
رییس شبکه دامپزشکی بجستان با اعلام این خبر افزود: بیماری هاری مشترک بین انسان و دام بوده که با ایجاد علایم عصبی ،حمله وری و ... در نهایت منجر به از بین رفتن دام یا انسان می گردد .
دکتر متقی با اشاره به انجام واکسیناسیون هاری سالانه از دامداران تقاضای حداکثر همکاری با مامورین دامپزشکی جهت اجرای به موقع و مفید آن نمود.

-------------------------------

 

نظارت دامپزشکی بر 7/13 میلیون قطعه جوجه ریزی در خراسان رضوی


از ابتدای سال تا کنون بیش از 13 میلیون و 700 هزار  قطعه جوجه یزی در مرغداری های خراسان رضوی تحت نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان انجام شده است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: برای تامین سلامت این تعداد جوجه یکروزه طی مدت فوق، بیش از 84 میلیون دوز واکسن مصرف شده است و تلقیح تمامی این رقم توسط گروه های بخش خصوصی دامپزشکی صورت پذیرفته است.
وی گفت: در جهت اجرای اوامر مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری امور در راستای اجرای سیاست های ابلاغی اصل 44، اداره کل دامپزشکی استان 100 درصد عملیات مرتبط با طیور در زمینه های درمانی و پیش گیری را به بخش خصوصی واگذار کرده و بخش دولتی فقط وظیفه نظارت بر حسن اجرای عملیات را بر عهده گرفته است.
دیانت مقدم، با اشاره به وجود بیش از 1340  واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت 15 میلیون و 125 هزار قطعه و 227 واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت 8 میلیون قطعه، اجرای مراقبت های بهداشتی در جهت حفظ این سرمایه عظیم اقتصادی را یادآور شد و تصریح نمود: بر این اساس، از ابتدای سال تا کنون، طی اجرای فرایند مراقبت فعال بیماری ها، 60 مورد بازدید توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی انجام شده که حاصل آن 3000 هزار مورد نمونه برداری و 6400 هزار مورد آزمایش مختلف با استفاده از جدیدترین فناوری های آزمایشگاهی بوده است.
او با اشاره به خطر بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از اجرای سامانه مراقبت فعال در زیستگاه ها، واحدهای صنعتی و روستاها و کشتارگاه های طیور  استان خبر داد و اعلام داشت: با توجه به حساسیت موضوع، از مراکز فوق نیز
بیش از 21 هزار مورد نمونه برداری صورت گرفته و 50  هزار آزمایش با استفاده از فناوری های مختلف اعم از سرولوژی و بیولوژی مولکولی انجام شده است که نتایج حاکی از آن است که خوشبختانه، طیور استان به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مبتلا نیستند.
دیانت مقدم یادآورشد: نبود بیماری به معنای عدم پیدایش آن نخواهد بود، بلکه اجرای مراقبت فعال بیماری توسط دامپزشکی به کمک رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای توسط مرغداران از بروز این بیماری خطرناک و ویروسی طیور تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.

 

-----------------------------------

 

نظارت دامپزشکی قزوین برکلیه رستورانهای سطح شهرستان

 

متصدی یکی از رستوران های بین راهی واقع در محدوده شهرستان قزوین به دلیل ممانعت ازنظارت بهداشتی بازرسان دامپزشکی به پرداخت مبلغ ده میلیون ریال جریمه نقدی محکوم گردید.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین ضمن بیان مطلب فوق گفت: در پی انجام بازدیدهای مستمر از واحدهای عرضه و رستوران های شهرستان قزوین، مدیریت یکی از رستوران های بین راهی با ممانعت از فعالیت بازرسان این شبکه، سبب ایجاد تداخل در فعالیت بازرسی گردیده بود که پرونده مدیریت واحد ، به مرجع قضایی ارجاع ومنجر به صدور رای قطعی مبنی بر جریمه 10میلیون ریالی صاحب رستوران گردید. دکتر علیرضا اکبرشاهی ،در خصوص فعالیت واحد نظارت شبکه قزوین ادامه داد: در دو ماهه ابتدای سال 92 در مجموع تعداد 4804 مورد بازدید از واحدهای عرضه و تولید فراورده های خام دامی، مقدار 1400 کیلوگرم انواع فرآورده های خام دامی غیر قابل مصرف کشف و معدوم گردید و تعداد 21 فقره پرونده نیز به مراجع قضایی ارجاع شد.

نظر شما
ادامه