کد خبر: ۱۳۲۳۴
حکیم مهر - در حال حاضر علاوه بر تأمین امنیت غذایی و در دسترس بودن آن، سلامت مواد غذایی مصرف‌شده به‌عنوان اولویتی اساسی باید در نظر گرفته شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، عضو شورای کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام این مطلب در مصاحبه مطبوعاتی گفت: تأمین امنیت غذایی یکی از دغدغه‌های دولت‌ها در هر کشوری محسوب می‌شود.

علیرضا بزرگی افزود: امروزه علاوه بر تأمین امنیت غذایی، سلامت و در دسترس بودن محصولات غذایی نیز مدنظر است، زیرا در شرایط فعلی عامل بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها، سالم نبودن محصولات غذایی معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است بازنگری ویژه‌ای درباره سلامت محصولات غذایی اعمال شود، زیرا مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی باعث شده است تا سلامت جامعه در معرض خطر قرار گیرد.

بزرگی ادامه داد: تولید بالای 100 میلیون تنی محصولات کشاورزی می‌طلبد که الگوی کشت مناسبی در کشور اعمال شود و از سموم و کودهای شیمیایی بهره‌برداری بهینه شود.

وی تصریح کرد: بهره‌وری پایین یکی از مشکلات بخش کشاورزی است که لازم است متخصصان، کارشناسان و دست‌اندرکاران این بخش توجه ویژه‌ای برای توجیه کشاورزان داشته باشند.

 

بیمه کشاورزی جامع نیست

کارآفرین برتر بخش کشاورزی یادآور شد: کشاورزی از پرریسک‌ترین بخش‌های تولیدی کشور محسوب می‌شود که نیاز به حمایت جدی دارد.

بزرگی تأکید کرد: در حال حاضر بیمه بخش کشاورزی به‌صورت جامع نیست، زیرا تراکتور، کمباین و سایر ماشین‌آلات کشاورزان تحت پوشش نیستند.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور آینده باید مدیریت ریسک بیمه را در بخش کشاورزی مدنظر قرار دهد و با اختصاص یارانه ویژه‌ای مخصوص این بخش، بهره‌برداران را کمک کند.

بزرگی همچنین گفت: در حال حاضر دنیا به جایی رسیده است که علاوه بر کافی و در دسترس بودن مواد غذایی، باید محصولات تولیدشده سالم باشد، زیرا بخش زیادی از هزینه‌ها در زمینه درمان استفاده می‌شود.

 

نبود الگوی کشت و داستان تکراری سیب‌زمینی و پیاز

این مقام مسئول به نامناسب بودن مراحل پس از تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: قابلیت تولید 110 تا 120 میلیون تن محصول در کشور وجود دارد، غافل از آنکه مراحل پس از تولید ازجمله صنایع تبدیلی، حمل و نقل و توزیع نامناسب و عدم صادرات محصولات مازاد باعث شد است که حدود 30 درصد تولید ضایع شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از مدیریت سیستمی به‌گونه‌ای که تمامی بخش‌ها ازجمله تولید، توزیع، بازار و صادرات به یک اندازه دیده شود، لازم و ضروری است.

بزرگی ادامه داد: استفاده از الگوی کشت مناسب باعث می‌شود که داستان تکراری سیب‌زمینی و پیاز را هرساله شاهد نباشیم.

وی تصریح کرد: بهره‌برداران نمونه در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارای رکوردهای بسیار مناسبی هستند، به‌گونه‌ای که در تولید سیب، کشاورز برتر دارای عملکرد 150 تا 160 تن در هکتار است، در حالی که میانگین تولید سیب 20 تن در هکتار گزارش شده است.

بزرگی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهره‌برداران نمونه یا کارشناس کشاورزی بوده و یا از نظر کارشناسان و متخصصان برای افزایش تولید در واحد سطح استفاده کرده‌اند، بنابراین لازم است تا این توصیه‌ها جدی گرفته شود.

 

هیچ دیواری کوتاه‌تر از کشاورزی نیست

عضو شورای کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام اینکه هیچ دیواری کوتاه‌تر از کشاورزی نیست، تأکید کرد: غذای سالم و در دسترس باید اولویت یک دولت و مجلس آینده محسوب شود تا به رشد اقتصادی بیانجامد.

وی اظهار داشت: هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که بتواند تمامی محصولات را خودش تولید کند، اما باید میزان واردات و تعرفه‌گذاری بخش کشاورزی به‌گونه‌ای باشد که ضرری را متوجه بهره‌برداران این بخش نکند.

بزرگی به تعرفه‌گذاری خودرو اشاره کرد و گفت: تعرفه واردات خودروی خارجی بسیار بالا است، در حالی که در بعضی از مواقع شاهد آن هستیم که تعرفه واردات محصولات کشاورزی صفر در نظر گرفته می‌شود و بدین ترتیب بخش کشاورزی مورد ظلم بزرگی قرار می‌گیرد.

 

کشت گونه‌های سازگار مطابق نظر فنی و کارشناسی در شهر نبوده است

کارآفرین برتر بخش کشاورزی درباره مدیریت شهری افزود: بحران آلودگی یکی از بحث‌هایی است که امروزه در استان پرجمعیتی چون تهران مطرح است و توسعه فضای سبز به‌عنوان تنها راهکار عملی آن می‌تواند نجات‌بخش باشد، اما تاکنون از آنجا که برای کاشت گونه‌های سازگار کار فنی انجام نشده است، لازم است تا متخصصان بخش کشاورزی در این حوزه وارد شوند و از انفجار عظیمی که بر اثر آلودگی‌ها ممکن است رخ دهد، جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: عرضه دام در برخی از خیابان‌ها نشان می‌دهد که مدیریت شهری در حال حاضر دارای اشکال بوده و لازم است استفاده از مراکزی خاص فرهنگ‌سازی شود.

بزرگی ادامه داد: فرهنگسراها در حال حاضر برنامه‌های اندکی را به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهند، در حالی که تولیدکنندگان این بخش می‌توانند با حضور در فرهنگسراها و عرضه تولیدات خود نقش مؤثری را برای جامعه شهری ایفا کنند.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی باید جزء اولویت یک تصمیم‌سازی‌های مدیریت شهری تلقی شود و افکار عمومی نیز به‌گونه‌ای تنویر شود که این بخش را سرلوحه تمامی کارها و فعالیت‌ها قرار دهند.

 

کشاورزی کلیدی‌ترین بخش تولیدی کشور

این مقام مسئول یادآور شد: 150 هزار نفر دانشجو، مهندس، استاد، تولیدکننده، پیمانکار و پرسنل شاغل و بازنشسته وزارت جهاد کشاورزی در استانی چون تهران حضور دارند، اما استفاده از قابلیت‌های این بخش در مدیریت شهری بسیار اندک دیده می‌شود.

بزرگی تأکید کرد: بخش کشاورزی نقش مهمی را در توسعه ملی و خودکفایی کشور بازی می‌کند، اما لازم است بهای بیشتری به آن داده شود و به‌عنوان یکی از بخش‌های کلیدی به آن نگاه شود.

وی در پایان اظهار داشت: در شوراهای شهر، حضور متخصصان کشاورزی باید به‌عنوان زبان گویای تولیدکنندگان نقش اساسی را ایفا کند.

 

نظر شما
ادامه