کد خبر: ۱۳۲۵۹
حکیم مهر - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از وابستگی ۷۰ تا ۹۴ درصدی خوراک دام و طیور به واردات گفت: اگر مدیریت جهادی باشد، در یک یا دو سال در این زمینه به خودکفایی می‌رسیم.
خبرگزاری فارس: مدیریت جهادی وابستگی خوراک دام و طیور را به خودکفایی تبدیل می‌کند

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی گفت:‌ خوراک دام و طیور چیزهایی است که باید وارد کنیم، حضرت عباسی باید این محصولات وارد شود؟ در حالی که زمین و نیروی انسانی داریم.

وی گفت:کشور در سال حماسه اقتصادی نیازمند فرهنگ جهادی، پرشور و توفنده است، تا با استفاده از همه ظرفیت‌های کشور انتظار دشمنان برای شکست حماسه اقتصادی را به یأس تبدیل کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر منابع بالقوه طبیعی و بالفعل انسانی در کشور  حرکت جهادی را در همه ابعاد اقتصادی کشور فراهم دانست.

*ظرفیت کشاورزی برای تامین غذای 300 میلیون نفر و 3 میلیون اشتغال جدید

وی با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی ظرفیت زیادی وجود دارد، گفت: براساس تحقیقی که در آن از 10 هزار کتاب و پایان‌نامه و پروژه استفاده شده است، کشاورزی ایران ظرفیت تأمین غذای 300 میلیون نفر و به کارگیری بیش از 3 میلیون نیروی انسانی جدید را دارد.

*مصرف بهینه آب کشاورزی تولید را 2 تا 3 برابر افزایش می‌دهد

مصباحی مقدم با انتقاد از هدر‌ روی آب در بخش کشاورزی گفت: 90 درصد آب کشاورزی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و تنها10درصد آن مورد استفاده شرب است، در صورتی که از آب کشاورزی بهینه استفاده شود، تولید 2 تا 3 برابر افزایش می‌یابد.

*مهار آبهای مرزی باید تا 2015 نهایی شود

مصباحی مقدم گفت: امسال در بودجه مجلس نیز منابع مالی برای استحصال آب‌هایی که از مرزها به ویژه در غرب کشور خارج می‌شود، اختصاص یافته است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه امکان اجرای پیمان‌های بین‌المللی و امکان احراز حق‌آبه تا سال 2015 است، بنابراین وقت محدودی وجود دارد و مسئولان باید بیشتر در استفاده از آب‌های مرزی تلاش کنند.

*ضرورت توسعه آبیاری‌های نوین

مصباحی گفت: در کنار تجمیع آب‌های جاری و جلوگیری از خارج شدن آن از مرزها استفاده از آبیاری‌های نوین نیز کمتر از 10 درصد روش‌های آبیاری فعلی آب مصرف می‌کنند که توسعه آنها برای راندمان مصرف آب را بیشتر خواهد کرد.

*لبنیات کویت و ترکیه بازار ایران را در عراق گرفت

وی با انتقاد از عدم تلاش برای گرفتن بازارهای محصولات کشاورزی منطقه گفت: قبلا بازار لبنیات عراق دست ایرانی‌ها بود، اما اخیرا که به این کشور سفر کردم، انواع لبنیات کشورهای کویت و ترکیه را شاهد بودم.

وی با بیان اینکه میزان صادرات سال گذشته ایران به عراق 5 میلیارد دلار بوده است، گفت: بازار مناسبی در این کشور وجود دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی این میزان را افزایش داد.

مصباحی با اشاره به بودجه‌های اختصاصی مجلس به بخش کشاورزی گفت: سومین سال است که 10 درصد از صندوق توسعه ملی در مجلس تصویب می‌رسد، تا بعد از تبدیل به ریال در بخش کشاورزی استفاده شود و امکان یک حرکت جهادی در بخش کشاورزی وجود دارد.

*70 تا 94 درصد نهاده‌های دام و طیور وارد می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با انتقاد از واردات برخی نهاده‌های دامی در کشور گفت: از نظر تولید مواد اولیه نهاده‌های دام و طیور 70 تا 94 درصد وابسته به واردات هستیم. گندم و جو دامی، ذرت، کنجاله به کشور وارد می‌شود.

وی با طرح این سؤال گفت: واقعا خوراک دام و طیور چیزهایی است که باید وارد کنیم، حضرت عباسی باید این محصولات وارد شود؟ در حالی که زمین، نیروی انسانی و آب داریم.

وی ادامه داد: در سفرهای خود دیده‌ام که تولید علوفه کیفی در کانتینر‌ها هم انجام می‌شود، اما چرا به رغم استعدادهای فراوان کشور این نوع محصولات را نمی‌توانیم در کشور تولید کنیم.

*اگر مدیریت جهادی باشد، ظرف یکی دو سال در خوراک دام و طیور خودکفا می‌شویم

مصباحی گفت: برای من روشن است که اگر مدیریت جهادی بیاید این کارها را به دست بگیرد، طی یکی دو سال کشور در این محصولات به خودکفایی خواهد رسید.

در این همایش جهانگیر پرهمت در واکنش به صحبت‌های رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر اینکه حمایت‌های مناسبی از بخش تحقیقات انجام شده است؟ گفت: مجلس اگر با اختصاص یک درصد تعرفه واردات به تحقیقات کشاورزی بسیار مناسب‌تر خواهد بود.

مصباحی در پاسخ به ایشان گفت: دولت می‌تواند این مسئله را در قالب لایحه به مجلس بفرستد که ما هم استقبال می‌‌کنیم.

هفتمین همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی با حضور رئیس کمیسیون تلفیق و بودجه مجلس و برخی معاونان وزارت جهاد کشاورزی در سالن شهیدان نعمتی جم ساختمان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

 

نظر شما
ادامه