کد خبر: ۱۳۲۶۰
حکیم مهر - یک کارآفرین که در زمینه پرورش کرم آشغالخوار فعالیت می‌کند و رویای تولید 180 هزار شغل و تاسیس 30 هزار شرکت در ایران را دارد، می‌گوید: این کرم از نوادر خلقت است و با توسعه تولید آن تمام آشغال و زباله کشور برای تولید محصول کشاورزی سالم استفاده می‌شود.
خبرگزاری فارس: تولید میوه سالم با کود کرم آشغالخوار/ کرمی که گرانترین غذای مکدونالد است

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، خداوند بیش از 4400 گونه کرم خاکی آفریده است که تعداد محدودی از آنها متفاوت و ویژگی خاصی دارند، نجات دهنده محیط‌زیست انسان‌ها و تأمین‌کننده غذای سالم هستند، در شرایط ایده‌آل به اندازه 3 برابر وزن خود آشغال می‌خورند و محیط را سالم نگه می‌دارند، علاوه بر آن مدفوع، بستر و بقایای این کرم‌ها به عنوان کود ورمی‌کمپوست معروف است که باعث تولید محصول کشاورزی سالم و ارگانیک می‌شود.

علاوه بر این مزایا، این کرم از گرانترین غذای رستوران‌های فست فود مک‌دونالد آمریکاست، 200 نوع غذا از آن تهیه می‌شود، ‌به عنوان غذای مصرفی آبزیان، دام و طیور و ساخت دارو برای بیماران سرطانی و در ساخت مواد آرایشی و بهداشتی نظیر کرم، ‌صابون و شامپو از آن استفاده می‌شود.

در این زمینه با خسرو سلجوقی مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که با هم می خوانیم:

وی مهندسی صنایع و فوق لیسانس مدیریت دارد و در حال حاضر در زمینه فناوری اطلاعات در بخش خصوصی فعال است، در این زمینه مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام و کمیسیون فاوا(فناوری ارتباطات و امنیت) دولت، مدرس کارآفرینی و پرورش کرم و تامین منابع مالی برای کارآفرینان است.

سلجوقی در سال 1387 به پرورش این کرم علاقه‌مند شد، اکنون در دفتر کار، منزل و باغچه خود این کرم را پرورش می‌دهد و تا به حال عده بی‌شماری را به قول خودش کرمی کرده است و در پی کرمی کردن جهانیان است و روز به روز به این تعداد نیز اضافه می‌شود، وقتی از او سئوال می‌شود از رئیس جمهور آینده چه انتظاری داری،‌می‌‌گوید: رئیس جمهور کرمی می‌خواهم.

سلجوقی که به سلطان کرم ایران معروف است، رویای تولید 180 هزار شغل و امکان تاسیس 30 هزار شرکت در ایران را در سر دارد که به اعتقاد وی هر شغل با دو میلیون تومان می‌تواند آغاز شود البته اعتقاد دارد در بدترین شرایط کسانی با خرید یک کیلوگرم کرم به قیمت 50 هزار تومان هم قابلیت و توان خود را در شروع این فعالیت به اثبات رسانده‌اند.

*ویژگی‌ کرم آشغالخوار

 سلطان کرم ایران می‌گوید: کرم خاکی آیزینیا (Eisenia fetida) است که در زبان فارسی به کرم قرمز خاکی حلقوی بارانی و در سطح بین‌المللی به کرم قرمز کالیفرنیایی (California Red Worm) و در بین مردم به کرم آشغال‌خوار معروف است با تولید مثل (تخم‌گذاری) هر هفته، یازده نوزاد با ویژگی‌ داشتن 70 درصد پروتئین در مقایسه با 22 درصد پروتئین گوشت قرمز یعنی بیش از سه برابر و همچنین دارای امگا 3 یکی از مخلوقات نادر خداوند از لحاظ مواد غذایی است.

 *استفاده از کرم آشغالخوار برای تولید محصول سالم

  وی می‌گوید: علاوه بر این، فضولات این کرم کودی بنام ورمی‌کمپوست با خواص منحصر به فردی است که منجر به تولید محصول ارگانیک و سالم می‌شود. این کرم در سال 1942 میلادی شناسایی شده است و از سال 1979 میلادی با آن کسب و کار می‌شود.

به گفته سلجوقی این کرم، ‌همه نوع زباله‌ تر شهری و فضولات حیوانی به جز مواد سنگی، شیشه‌ای، پلاستیکی، فلزی و در منزل گوشتی خام و چربی، غذای این کرم است. به همین دلیل اسم دیگر این کرم، کرم آشغال‌خوار است.

این کارآفرین می‌گوید: هر شهروند ایرانی روزی 700 گرم و هر روستایی روزی 300 گرم زباله خانگی تولید می‌کند که 70 درصد آن خوراک این کرم است؛ و هر روستایی روزی 400 گرم فضولات حیوانی و گیاهی تولید می‌کند که 100 درصد آن خوراک این کرم است، ‌این کرم در روز معادل وزن خود و در شرایط مناسب تا سه برابر وزن خود غذا می‌خورد و 60 درصد آن به کود تبدیل می‌شود و بقیه غذای خورده شده برای تکثیر و افزایش وزن و تعداد کرم مصرف می‌شود.

 *دفن زباله در آمریکا ممنوع است و به کرم آشغالخوار می‌دهند

 وی ادامه می‌دهد، ‌در عالم طبیعت برای تولید 2.5 سانتیمتر کود ورمی‌کمپوست از زباله بشر به 500 تا 1000 سال زمان نیاز است و از طریق این کرم این مدت به 5 سال کاهش پیدا می‌کند. در همین راستا از سال 1933 میلادی دفن زباله در کشور آمریکا ممنوع و برای حفظ محیط‌زیست (خاک، آب و هوا) تمامی زباله‌ها بازیافت می‌شود.

 *فضولات کرم آشغالخوار یعنی کود ورمی‌کمپوست

 این کارآفرین می‌گوید: این کرم، 60 تا 80 درصد غذای خورده شده را به فضولاتی به نام کود ورمی‌کمپوست تبدیل می‌کند و این کود دارای 5 خاصیت است:

1. بی‌بو است.

2. فاقد توان ایجاد علف هرز است.

3. استفاده از این نوع کود، کیفیت محصولات کشاورزی را نسبت به کود شیمیایی عملاً حدود 50 درصد و کمیت (تعداد در واحد سطح) آنها را نیز چیزی در حدود 20 تا 70 درصد افزایش می‌دهد، و به علاوه مشکلات مربوط به باقی‌ماندن کود شیمیایی در مواد غذایی را ندارد. با توجه به تولید حدود 100 میلیون تن تولیدات کشاورزی در سال 1386، معادل 20 میلیون تن افزایش محصول بدون هزینه در پی خواهد داشت.

4. به دلیل خاصیت اسفنجی کود تولید شده در نگهداشت آب و آزادسازی تدریجی آب موجود، از این کود به همراه فناوری خاص، اقدام به بارور کردن و حاصلخیزی زمین‌های شوره‌زار، شیمیایی شده، کوهپایه و غیرقابل کشت می‌شود.

5. کیمیا و محصول ارگانیک یا سالم: محصولی را ارگانیک یا سالم می‌نامند که در تولید آن، سه سال کود شیمیایی، سم و آب فاضلاب استفاده نشده باشد و همچنین عدالت اجتماعی در بین کارکنان رعایت شده باشد. به همین دلیل قیمت محصولات ارگانیک در سطح دنیا سه تا ده برابر قیمت محصولات عادی یا غیرارگانیک است. محصولات تولید شده با استفاده از کود ورمی‌کمپوست، یکی از شرایط اصلی محصولات ارگانیک را دارا است.

6. از این کود نیز به عنوان خوراک دام، طیور و آبزیان نیز استفاده می‌شود.

 *استفاده از کرم آشغالخوار به عنوان پروتئین حیوانی

 در سایر کشورها از این کرم به دلیل داشتن پروتئین 70 درصدی مصرف پروتئینی انسانی دارد، در سایر کشورها از جمله در کشور آمریکا غذای مصرفی مردم است همانند انواع کنسرو برای سالاد، غذاهای پختنی، انواع نوشیدنی و غیره به عنوان مثال از گرانترین غذاهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد است، البته  با توجه به فرهنگ ما استفاده از آن هدف نیست.

به گفته سلجوقی این کرم به  عنوان منبع مصرف پروتئینی حیوانی هم است،‌با توجه به ازدیاد جمعیت و نیاز مردم به مواد پروتئینی سالم، تولید و پرورش دام، طیور و آبزیان، نقش اساسی در تأمین نیازهای مردم و تقویت بنیه اقتصادی روستائیان و کشاروزان را دارد. در این میان تغذیه دام، طیور و آبزیان با کرم خاکی به عنوان ماده غذایی دارای پروتئین زیاد باعث افزایش کیفیت محصولات شده و نیاز کشور به واردات محصولاتی چون دان مرغ، انواع مکمل‌های غذایی دام و آردهای ماهی را کاهش می‌دهد. از این‌گونه برای اولین بار در قرن 18 میلادی برای تغذیه دام و طیور استفاده شده است. امروز در تغذیه مرحله لاروی آبزیان، تمایل به استفاده از غذای زنده وجود دارد، زیرا در بسیاری از موارد، دانش بشری هنوز قادر به تأمین مصنوعی کلیه نیازهای غذایی لارو نبوده و پوشش این نیاز با غذای زنده راه‌حل مطلوب و مطمئنی است.

مهمترین غذای زنده مصرفی کرم خاکی است که درصد پروتئین آن بیش از سایر گونه‌ها است و علاوه بر آن دارای امگا 3 نیز است.

استفاده از این گونه به جای محصولات جانبی علاوه بر افزایش درصد رشد و کیفیت گوشت، از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است و تولید آن نیاز کشور به واردات محصولات فوق را که از زمان هجوم شانه‌دار ژله‌ای به دریای خزر و کاهش کیلکا به عنوان ماده اصلی آرد ماهی و افزایش قیمت آرد ماهی و واردات آن را به همراه داشته است، کاهش می‌دهد.

*تولیدمحصولات آرایشی و بهداشتی

این کارآفرین می‌گوید: این کرم به عنوان مواد اولیه در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود، این کرم به دلیل داشتن پروتئین و امگا 3 فراوان به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی است. در سال 1985 شرکت DOVE برای اولین بار استفاده از این کرم در محصولات آرایشی خود استفاده کرد و اولین سری محصولات خود با عنوان جوان‌کننده پوست در سال 1987 به بازار عرضه کرد، اما هم‌اکنون بیشتر شرکت‌های پیشتاز در این صنعت با تولید انواع شامپو، صابون، کرم، انواع پودرهای روشن‌کننده و تقویتی استمرار به تولید با این کرم را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در این بین می‌توان به محصول شرکت Face-Lift با نام تجاری G2G اشاره کرد که یکی از گران ‌قیمت‌ترین محصولات آرایشی جهان به شمار می‌رود.

* به عنوان مواد اولیه در تولید دارو

سلجوقی می‌گوید: از جمله یکی از مهم‌ترین مصارف جدید این کرم که به کمک صنعت‌ داروسازی و پزشکی آمده تولید محصولات دارویی و پزشکی است، که داروهای مکمل غذایی، انواع آرامش بخش‌ها، داروهای ضدسرطان را شامل می‌شود.در کشورهای کانادا، آمریکا و اروپایی، سطل‌های مخصوص زباله طراحی شده است که زباله‌تر در مراکز تولید زباله (منازل) به صورت خانگی تبدیل به کود شده و کود ورمی‌کمپوست تولید جمع‌آوری و در باغچه‌ها استفاده شده و یا فروخته می‌شود و از این طریق هزینه جمع‌آوری، ‌حمل و نقل و دفن زباله علاوه بر هزینه‌‌های بهداشتی و محیط زیستی به جامعه تحمیل نمی‌شود و یا به حداقل رسیده است. 

طی مطالعه انجام شده بیش از 50 نوع سطل مورد بررسی قرار گرفت و در 15 گروه پوسانه اصلی مختلف دسته‌بندی شده است.

به گفته این کارآفرین،‌در حال حاضر نیز در ایران تبدیل زباله به کود ورمی‌کمپوست توسط چند شهرداری به وسیله روش متمرکز در یک مکان تولید، از جمله شهرداری‌های شیراز، رشت، مشهد، تبریز و... در حال انجام است ولیکن در داخل کشور، هنوز توجه جدی برای تبدیل زباله به کود در مراکز تولید زباله (منازل، ادارات و...) نشده است؛ و هزینه جمع‌آوری، حمل و نقل و بازیافت مجدد انجام می‌شود.

سلجوقی می‌گوید: با تمام مزایایی که این خلقت خداوندی در زندگی بشری دارد، لازم است مسئولان توجه جدی به پرورش آن داشته باشند،بر اساس قانون برنامه پنجم 30 درصد کودهای شیمیایی باید با کودهای آلی جایگزین شود کودهای ورمی‌کمپوست هسته اصلی کودهای آلی را تشکیل می‌دهد، اما هنوز اقدام جدی در توسعه آن انجام نشده است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه