کد خبر: ۱۳۲۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سیستان و بلوچستان، بافت، قوچان و خراسان رضوی

 

نظارت عالیه بهداشتی دامپزشکی سیستان و بلوچستان در امر توسعه صنعت پرورش میگو


سرپرست اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، با حضور در سایت پرورش میگو-گواتر چابهار، با اشاره به کار آفرینی و ارزآوری صنعت پرورش میگو بخصوص در بحث صادرات غیرنفتی و اهمیت آن برای کشور، عنوان نمود که دامپزشکی با نظارت های عالیه خویش نقش حیاتی و کلیدی، در حفظ و حراست از این سرمایه باارزش و توسعه صنعت پرورش میگو دارد.

------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان‌ بافت‌ عنوان کرد مایه‌کوبی هزار رأس دام علیه تب برفکی در‌ شهرستان بافت ‌


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: هزار راس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان مایه‌کوبی می‌شوند. 
سمیه صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار کرد: تب برفکی بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و سپس تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود.
وی اضافه کرد: این بیماری بسیار واگیردار است و به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود.
صادقی تصریح کرد: کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا و اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات است.
وی خاطر نشان کرد: فاز اول واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه تب برفکی از 18 خردادماه به مدت 20 روز کاری آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود در پایان هزار رأس گاو و گوساله علیه این بیماری مایه‌کوبی شوند.
صادقی گفت: علائم مشخصه این بیماری تب بالا، کاهش شدید تولید شیر، بی‌اشتهایی و افسردگی شدید، تشکیل وزیکول‌های حاوی مایع شفاف در دهان، زبان و همچنین ناحیه سم، تاج و فضای بین‌انگشتی است.
وی گفت: دامداران و افرادی که تمایل به خرید و نگهداری دام دارند باید از خرید دام بدون تأیید سلامت از سوی دامپزشکی جداً خودداری کرده‌ و با مشاهده هر گونه علائم در دام مبنی بر بروز این بیماری شبکه دامپزشکی را مطلع کنند.

---------------------------------

 

شبکه دامپزشکی قوچان هشدار داد:
احتمال افزایش ابتلا به تب مالت در فصل گرما، مردم آگاه باشند


شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان در مورد افزایش ابتلا به تب مالت در فصل گرما هشدار داد. 
رئیس شبکه دامپزشکی قوچان گفت: در فصول گرم به دلیل افزایش گرما و مساعد شدن شرایط رشد و تکثیر عوامل بیماری زا و همچنین افزایش فعالیت برخی ناقلین بیماری، امکان ابتلا به بیماری های مشترک بویژه بیماری تب مالت و تب کریمه کنگو  افزایش می یابد.

دکتر محمد سیاح افزود: بیماری تب مالت به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مصرف فرآورده های خام دامی آلوده از جمله  شیر و پنیر و یا محصولات گوشتی حیوانات آلوده،موجب سرایت بیماری به انسان می‌شود.

سیاح خاطر نشان کرد:  فصل بهار و تابستان فصل زایمان و شیردادن دام هاست و همچنین به دلیل افزایش مصرف لبنیات بویژه بستنی در این فصول و تمایل مسافرین به سفر کردن به مناطق روستایی و  مصرف محصولات غیر پاستوریزه احتمال همه‌گیری تب مالت هم بیشتر می‌ شود.

وی در ادامه گفت:برای  پیشگیری از بیماری باید از مصرف شیر غیرپاستوریزه، پنیر و سایر لبنیات و گوشت‌های تایید نشده  پرهیز کرد و هنگام تماس با حیوانات یا گوشت و سایر محصولات باید از وسایل محافظتی  مانند دستکش، محافظ چشم، پیش‌بند و.. استفاده کرد،  وی واکسیناسیون دام‌ها را نیز یکی از موثرترین راه های پیشگیری دانست.

سیاح در پایان گفت: افراد از خرید فرآورده های لبنی بدون تاییدیه دامپزشکی و شیر غیر پاستوریزه جدا خودداری کنند وبرای خرید بستنی بهتر است از فروشگاه های معتبر اقدام شود. 

-----------------------------------

 

ورود دام و طیور به نمایشگاه بین المللی صنعت دامپروری و مرغداری مشهد با تائید دامپزشکی استان صورت می گیرد

همزمان با برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دامپروری، شیلات و آبزیان مشهد در مهرماه، دستورالعمل های دامپزشکی به دقت رعایت خواهد شد. 
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در نشست هم اندیشی با برگزارکنندگان نمایشگاه مذکور که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به ورود دام و طیور زنده توسط برخی غرفه داران در فضای باز نمایشگاهی و احتمال بروز برخی بیماری های مشترک بین انسان و دام، کلیه غرفه داران مرتبط که دام و کالاهای مرتبط با دام را تولید یا نگهداری می کنند بایستی مجوزها و پروانه های لازم را از دامپزشکی داشته باشند.
دکتر جواد اعلمی اعلام داشت: دام و طیور ورودی به نمایشگاه بایستی از مبادی و مزارعی حمل شود که سابقه هیچگونه بیماری نداشته و سوابق واکسیناسیون علیه بیماری ها را دارا باشند و نیز در حمل و نقل آنها کلیه دستورالعمل های قرنطینه ای دامپزشکی رعایت شود.
در این نشست موافقت گردید تا هیئت های خارجی بازدیدکننده از نمایشگاه نیز با دستاوردها و توانمندی های دامپزشکی در بخش های دولتی و خصوصی آشنا شوند و نشست هایی برای تبادل نظر و انتقال دانش فنی در زمینه تشخیص بیماری های دام و طیور و بیماری های مشترک و نیز اعزام متخصصان ایرانی برای ارائه اموزش های لازم به کارشناسان کشورهای همجوار انجام گردد.
برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی و غیرتخصصی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه در محل غرفه ها و تامین استاد توسط دامپزشکی استان و نیز اطلاع رسانی مناسب برای متخصصان برای بازدید از نمایشگاه فوق، از دیگر توافقات نشست یادشده بود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کوهیار
|
-
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
0
0
عالی بود. مرسی . خیلی سایت خوبی هست. امیدوارم همیشه موفق و شاد و سلامت باشید. خدا پشت و پناهتون.
نظر شما
ادامه