کد خبر: ۱۳۲۷۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
: حدود 50 سال از تولید انواع سرم های ضد مار و عقرب گزیدگی در کشور می گذرد اما متاسفانه واکسن سازی در کشور مهجور واقع شده است و برخی مسئولان حتی نمی دانند چه واکسنی در کشور تولید می شود؛ حال آنکه تمام نیاز کشور از محصولات داخلی تامین می شود...
حکیم مهر - رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تولید نوع جدید و ارتقاء یافته واکسن تب برفکی با نام "A2013" در این موسسه خبر داد و گفت: واکسن جدید در مقایسه با واکسن قبلی قادر است دام را با ایمنی بیشتری در مقابل بیماری تب برفکی محافظت کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، واکسن جدید تب برفکی با نام "A2013" با حضور خبرنگاران در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی کشور در کرج رونمایی شد.

دکتر هادی فامیل قدکچی در کنفرانس خبری درباره تولید واکسن جدید موسسه با بیان اینکه واکسن تب برفکی از واکسن های بسیار استرتژیکی است که در کشور تولید می شود، گفت: این واکسن علیه بیماری تب برفکی در دام و نشخوارکنندگان است که همه ساله آسیب های فراوانی را به کشور وارد می کند.

وی یادآور شد: این بیماری از بیماریهای شایع و بومی شده در کشور است و همواره در میان دام ها مشاهده می شود و برای سال آینده نیز واکسیناسیون دام اجرا می شود.

قدکچی با اشاره به اینکه هرساله شاهد تغییراتی در ویروسها به دلایل مختلف از جمله دام قاچاق هستیم به ویژه اینکه در مرزهای شرقی که مورد تهدید هستیم، ادامه داد: سال گذشته ویروسی از تیپ A وارد کشور شد که همکاران در سازمان دامپزشکی متوجه آن شدند. این در حالی بود که واکسن قبلی قادر به کنترل این ویروس نبوده و دام را ایمنی و حفاظت نمی کرد.

وی افزود: کارشناسان موسسه پس از شناسایی و نمونه برداری از ویروس جدید و حدود هشت ماه کار مطالعاتی، نوع جهش یافته این واکسن با نام A2013 را تولید کردند که قادر است دام را در مقابل ویروس جدید محافظت کند.

نیاز سالانه کشور به واکسن جدید؛ 500 هزار دز

قدکچی نیاز کشور به واکسن جدید تب برفکی را 500 هزار دز اعلام کرد و یادآور شد: این میزان هم اکنون آماده و به سازمان دامپزشکی تحویل شده است.

وی با بیان اینکه این واکسن با شرایط استاندارد جهانی تولید می شود، یادآور شد: برای اثرگذاری بیشتر باید واکسن در شرایط استاندارد و با کنترل عوامل محیطی و تغذیه مناسب دام استفاده شود.

قدکچی اقدام بعدی را افزودن این واکسن به فهرست واکسن های تولیدی موسسه و حذف یک سویه از واکسن های قبلی برشمرد.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: این موسسه قادر است تمام نیاز کشور به واکسن هایی که بیماری آن بومی شده است را تامین کند و هم اکنون خط تولید سرم های درمانی ضد مار و عقرب گزیدگی و واکسن ام.آر. آر پس از وقفه ای چند ساله با آخرین استانداردهای جهانی مجدد به چرخه تولید بازمی گردد.

دو طرح کلان روی میز "رازی"

وی همچنین از در دستور کار بودن دو طرح کلان در این موسسه خبر داد و گفت: طرح کلان دستیابی به دانش فنی 30 طرح مربوط به واکسن دام و طیور و آبزیان که در شورای عطف با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال به تصویب رسیده و طرح کلان دستیابی به دانش فنی تولید مواد اولیه واکسن و دارو از برنامه های کلان موسسه است.

وی افزود: این طرح آخری پیشنهاد موسسه رازی به شورای عالی عطف بوده و در این شورا در حال بررسی است.

قدکچی افزود: واکسن گامبرو، بروسلوز قطره چشمی و لارنگو تراکیت که مربوط به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است نیز امسال به بازار عرضه می شود.

به گفته وی هم اکنون حجم تولیدات این موسسه 300 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.

 

انتقاد از بی خبری برخی مسئولان وزارت بهداشت از تولیدات واکسن در کشور

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ادامه از بی خبری برخی مسئولان وزارت بهداشت از تولیدات واکسن کشور انتقاد و تصریح کرد: حدود 50 سال از تولید انواع سرم های ضد مار و عقرب گزیدگی در کشور می گذرد اما متاسفانه واکسن سازی در کشور مهجور واقع شده است و برخی مسئولان حتی نمی دانند چه واکسنی در کشور تولید می شود؛ حال آنکه تمام نیاز کشور از محصولات داخلی تامین می شود.

در پایان نشست خبری، خبرنگاران از بخش جانوران سمی موسسه بازدید کردند.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
0
خوب بود ایشان از نتایج سفر اخیر خود (البته اگر نتیجه ای داشته است)به پاریس که همچون سفرهای قبلی در معیت رئیس سازمان دامپزشکی کشور داشتند توضیح میدادند و ارتباط این سفرها را نیز بیان میکردند .........!- کارشناس سازمان
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
0
از من نشنیده بگیرید ولی برخی شنیده ها حاکی از ............. بهتر از این نمیشه ......
کارشناس سازمان
|
-
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
0
0
دو سئوال دارم که یکی بیاد جوابش را بده!
اول: ما هر سال دو بار واکسیناسیون همگانی تب برفکی را اجرا میکنیم و آیا این 500 هزار دز واکسن کفاف این کار را میکنه؟ این واکسن کفاف یک استان را هم نمیده! خنده دار نیست؟
دوم: ایشان جمله ای با این مضمون فرموده«واکسن جدید در مقایسه با واکسن قبلی قادر است دام را با ایمنی بیشتری در مقابل بیماری تب برفکی محافظت کند» و لطف کنه بگه که منظورش از ایمنی بیشتر چیه؟ آیا تیتر بالاتری میده ؟ یا مدت زمان ایمنیت بالاست؟ یا فقط سویه واکسن عوض شده و هیچ ارتباطی به ایمنیت «بالاتر» نداره؟
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
0
0
.............ندای خداحافظی سر دهند- کارشناس سازمان
دامپزشک با تجربه 17 سال کار با بیماری تب برفکی
|
-
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
0
0
واکسن جدید ( یک نوع سوش محلی ) می باشد متاسفانه این واکسن تست فیلدی نشده وچه تظمینی وجود دارد که به سرنوشت واکسن های منو و تتراوالان فعلی موسسه منجر نشود . باستحضار می رساند دوره ایمنی واکسن های فعلی موسسه به کمتر از 45 روز رسیده .
کارشناس سازمان
|
-
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
0
0
از حکیم مهر درخواست دارم از دکتر قدکچی سئوال کنند که مگر ایشان آمار بلد نیستند که می گویند 500 هزار دز واکس کفاف نیاز کشور را میکنه؟
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
0
0
دریع که ............ - همکار
نظر شما
ادامه