کد خبر: ۱۳۲۹۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اراک، قوچان و راور

 

با هدف تأمین سلامت و امنیت مواد غذایی
طرح ویژه تابستانی شبکه دامپزشکی اراک آغاز می‌شود


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک از آغاز طرح ویژه تابستانی شبکه دامپزشکی اراک از اول تیرماه خبر داد.  
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سیروس سلمان‌نژاد در جمع خبرنگاران گفت: این طرح با هدف تأمین سلامت و امنیت مواد غذایی و با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و افزایش دما به اجرا در می‌آید.
وی تصریح کرد: با اجرای این طرح هشت اکیپ ثابت و سیار به مدت سه ماه بر نحوه تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی نظارت می‌کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک ادامه داد: در این طرح یک‌هزار و 170 واحد از مراکز تولید، نگهداری و عرضه مواد غذایی در سطح شهرستان اراک به صورت مرتب تحت نظارت و بازرسی قرار می‌گیرند.
سلمان‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود از شهروندان خواست از خرید هر نوع گوشت قرمز که فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی و برچسب نشانه‌گذاری است، خودداری کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و افزایش دما و همچنین احتمال شیوع آلودگی‌های ناشی از فساد انواع گوشت لازم است، شهروندان در خرید فرآورده‌های دامی از جمله گوشت نهایت دقت را کرده و از خرید هر نوع گوشت قرمز فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک تصریح کرد: گوشت‌هایی که خارج از یخچال نگهداری می‌‌شوند نیز ممکن است به انواع آلودگی‌‌ها آغشته باشند که شهروندان باید از خرید این نوع از گوشت‌ها هم خودداری کنند.
سلمان‌نژاد با بیان این‌که شهروندان فرآورده‌های خام دامی را صرفاً از مراکز مجاز و بهداشتی تهیه کنند، گفت: عرضه و فروش هر گونه فرآورده خام دامی در حاشیه خیابان و به صورت دوره‌گردی ممنوع است و مردم باید از خرید این گونه فرآورده‌ها خودداری کنند.

------------------------------

 

در قوچان بیش از 2 هزار و 500 راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند


روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان از واکسینه شدن بیش از 2 هزار و پانصد راس دام سنگین در اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی فاز یک امسال در این شهرستان خبر داد.
رئیس شبکه دامپزشکی قوچان گفت: با توجه به آغاز شدن مرحله اول طرح واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی این شبکه  با تمام توان نیرو های دولتی و همچنین با همکاری بخش خصوصی  اقدام به اجرا این طرح  کرده  و تا کنون بیش از 2هزار و پانصد راس از دام های شهرستان در این طرح واکسینه شده اند.
دکتر محمد سیاح افزود: با توجه به  واگیر دار بودن بیماری و کاهش نزدیک به 50 درصد تولید دام این بیماری را  از نظر جنبه های اقتصادی مهم دانست و  مایه کوبی به موقع دام ها را برای پیشگیری امری ضروری معرفی کرد.
 وی  خاطر نشان کرد : همزمان با  مایه کوبی آموزش نیز باعث افزایش  سطح آگاهی افراد و آشنایی بیشتر آنها نسبت به بیماری و خطرات آن می شود و به همین دلیل  آموزش و اطلاع رسانی را در مبارزه با بیماری بسیار مهم دانست.
محمدسیاح گفت : در این راستا کلاس های آموزشی برای دامداران و کلیه همکاران فعال درحوزه دارو و درمان و مسئولین فنی بهداشتی مراکز جمع آوری شیر و کارخانجات لبنی وکارخانجات خوراک دام و طیور و  به منظور ارائه آخرین اطلاعات در رابطه با بیماری و راه های انتقال و کنترل در دام های شهرستان در حال انجام است. 
وی خاطرنشان کرد: رعایت اصول بهداشتی و ضد عفونی دامداری ها را در کنار آموزش و اطلاع رسانی و  واکسیناسیون،  از دیگر راههای مبارزه با این بیماری است.
سیاح در پایان از دامداران خواست با اکیپ های دامپزشکی همکاری لازم را انجام دهند تا بهتر بتوانیم  جمعیتی بالغ بر13 هزاردام سنگین شهرستان را تحت پوشش  علیه بیماری قرار دهیم  .

--------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی‌ راور عنوان کرد
سم‌پاشی 9700 متر مربع جایگاه نگهداری دام در راور


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور از سم‌پاشی 9 هزار و 700 متر مربع از اماکن دامی در سه ماهه نخست سال جاری ‌خبر داد.
 ‌علیرضا اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در راور ‌اظهار داشت: 9 هزار و 700 متر مربع از اماکن دامی در سه ماهه نخست سال جاری در راستای مبارزه با بیماری‌های انگلی و با توجه به افزایش گرمای هوا و شیوع موارد ابتلای دام‌ها به بیماری‌های انگلی سم‌پاشی شدند. 

وی بیان داشت: بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال به انسان از طریق دام آلوده به این بیماری است که توسط گزش کنه آلوده شده است.

اسلامی افزود: عدم توجه به انگل‌های خارجی و داخلی بدن دام‌ها می‌تواند منجر به ایجاد ضعف، لاغری و سوء‌تغذیه در دام‌ها شده که زمینه افزایش بروز بیماری‌ها را فراهم کرده و خسارت‌های زیادی به دامدار تحمیل کند.

‌وی عنوان کرد: خوراندن شربت ضدانگل، استفاده از داروهای ضدانگل‌ و به کارگیری اصول مدیریتی دامداری با جلوگیری از انتشار بیماری‌ها در بین جمعیت دامی سبب افزایش تولید فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت و شیر و پشم می‌شود.

وی بیان داشت: از آنجایی که بلع این تخم‌ها در انسان نیز همانند دام موجب ایجاد کیست در اندام‌ها می‌شود‌، درمانی به غیر از جراحی در انسان ندارد.

اسلامی تصریح کرد: شستشوی اصولی سبزیجات قبل از مصرف، اتلاف سگ‌های ولگرد، خوراندن دارو‌های ضدانگل به سگ‌های خانگی و اجتناب از تماس با سگ‌های بدون صاحب از اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از بیماری کیست هیداتید است.

نظر شما
ادامه