کد خبر: ۱۳۳۲۶
حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح صدور کد رهگیری‏ برای دام‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: تا پایان نیمه نخست امسال برای مرغ کد رهگیری صادر می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر سید محسن دستور اظهار کرد: هویت‏‌دار کردن دام‏‌ها از اقدامات سازمان دامپزشکی است که در بحث دام در دست حال اجراست و امسال مصمم به انجام این امر هستیم.

وی حجم کار را بسته به میزان اعتباری تخصیص دولت عنوان کرد.

دستور با اشاره به اینکه تولید باید برای شرایط صادراتی باشد، اظهار کرد: باید تولیدکننده برای صادر کردن محصول خود با شرایط صادارت هماهنگ باشد تا در بسته‌بندی و توزیع مشکلی به وجود نیاید.

افزایش صادرات ماهی و میگو در سال گذشته

وی افزود: سال گذشته صادرات میگو نسبت به سال‏‌های قبل رشد خوبی داشت و به بیش از 5000 تن رسید. به همین نسبت نیز در صادارت ماهی به کشورهای دیگر رشد بالای 15 درصدی داشتیم.

رییس سازمان دامپزشکی مجتمع ماهی‏‌فروشان رشت را یک بازار حمایتی خوب برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دانست و افزود: بسیاری از صادرات ماهی و میگو از همین بازار به استان‏‌ها و کشورهای همسایه انجام می‏‌شود.

دستور گفت: رشد تولید و صادرات محصولات شیلاتی در کشور بسیار مطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان دامپزشکی بر این است تا همه شرایط برای صادرات دام‌ و آبزیان به کشورهای دیگر را داشته باشیم، اظهار کرد: طرح‏‌هایی توسط سازمان دامپزشکی در حال اجراست که کنترل کیفی یکی از این طرح‏‌هاست و از سال گذشته شروع شده است.

فعال شدن سیستم مراقبت آبزیان

دستور به تقویت سیستم مراقبت اشاره و خاطرنشان کرد: از اول امسال سیستم مراقبت آبزیان فعال شده و تا پایان سال قطعا به مراحل خوبی در این زمینه می‏‌رسیم.

رییس دامپزشکی کشوربا بیان اینکه تولید در شرایط بهتر سبب افزایش توزیع خواهد شد، خاطر نشان کرد: بسته‏‌بندی، بهبود شرایط حمل و نقل، صید و بهبود اسکله‏‌های ماهی‌گیری و بهبود نظارت بر پرورش در حوزه‏‌های کاری سازمان دامپزشکی است که هم اکنون وارد کار می‏‌شود.

دستور ساماندهی کشتارگاه‏‌ها را از سیاست‏‌های سازمان دامپزشکی برشمرد و گفت: سعی داریم تعداد کشتارگاه‏‌های صنعتی افزایش یابد که جنبه اقتصادی داشته باشد و سرمایه‏‌گذاری خوبی در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه همه کشتارگاه‏‌های صنعتی و سنتی زیر نظر سازمان دامپزشکی هستند، اظهار کرد: در کشور 62 کشتارگاه صنعتی دام و 220 طیور وجود دارد و 60 کشتارگاه نیز در حال ساخت است.

300 کشتارگاه سنتی تعطیل شده‌اند

رییس سازمان دامپزشکی از تعطیلی 24 کشتارگاه سنتی در گیلان خبر داد و افزود: در کشور 300 کشتارگاه سنتی تعطیل شده است.

به گفته وی گیلان اولین استانی است که در بخش دام و طیور اغلب کشتارگاه‏‌های سنتی‏‌اش تعطیل شده‌اند.

دستور با بیان اینکه شکل عرضه ماهی در استان گیلان مناسب نیست، خاطرنشان کرد: اگر ماهی درجه یک در دمای بد نگهداری شود، مشکل اساسی در عرضه به وجود می‌آید.

او ادامه داد: عرضه ماهی در فضای نامناسب سبب بی‏‌اعتمادی مصرف‏‌کنندگان به مصرف ماهی می‏‌شود لذا ضروریست این موضوع ساماندهی شود.

 

نظر شما
ادامه