کد خبر: ۱۳۴۱

حکیم مهر -  با نزدیک شدن ایام نوروز و تهیه ماهی قرمز برای سفره‌های هفت سین، سازمان دامپزشکی کشور همچون سال‌های گذشته، اقدام به انتشار دستورالعمل بهداشتی کرد.

در این دستورالعمل که نسخه‌ای از آن برای ادارات کل دامپزشکی استان‌های سراسر کشور ارسال شده، آمده است:
- کنترل حمل و نقل و صدور گواهی جهت محموله ماهی قرمز پس از بازدید و حصول اطمینان از سلامت آن و انجام مکاتبات لازم با ارگان‌های ذیربط جهت جلوگیری از حمل و نقل محموله‌های فاقد گواهی حمل انجام شود.

- با شهرداران جهت اتخاذ تدابیر عملی بمنظور ساماندهی مراکز عرضه و توزیع ماهی قرمز در ایام نوروز در قالب غرفه‌های اختصاصی در میادین میوه و تره بار برابر ضوابط بهداشتی - قرنطینه‌ای دامپزشکی مکاتبه شود و همچنین محل‌های رهاسازی ماهی‌های قرمز پس از سپری شدن ایام نوروز با همکاری فنی و تخصصی ادارات کل دامپزشکی استان‌ها جهت جلوگیری از رهاسازی ماهیان در منابع آبی مشخص گردد.

- اکیپ‌های مشترک از کارشناسان اداره‌های بهداشت و بیماری‌های آبزیان و نظارت بر بهداشت عمومی جهت بازدید و ساماندهی فروشگاه‌های عرضه و ارائه راهکارهای بهداشتی در خصوص تهیه ماهی قرمز از مراکز تکثیر و پرورش معتبر و اخذ گواهی بهداشتی همراه محموله و نیز رعایت مسائل بهداشتی همراه محموله و رعایت مسائل بهداشتی در زمان نگهداری ماهی قرمز در فروشگاهها و دفن بهداشتی ماهی‌های تلف شده راه اندازی شود.

- از عرضه هرگونه لاک پشت گوش قرمز (لاک پشت مینیاتوری) و حلزون سیبی در مراکز تکثیر و پرورش در عرضه آبزیان زینتی جلوگیری شود.

- از طریق نصب پلاکاردها، تهیه بروشور، صدور اطلاعیه‌های بهداشتی در جراید و روزنامه‌ها آموزش و اطلاع رسانی عمومی شود و نتایج اقدامات انجام شده به سازمان دامپزشکی کشور اعلام گردد.

نظر شما
ادامه